۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۳۹
کد خبر: 85099794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر رییس جمهور به سوریه راهبردی و اقتصادی است

تهران - ایرنا - معاون سیاسی دفتر رییس جمهور، سفر تاریخی آیت‌الله رئیسی به سوریه را دارای دو بُعد راهبردی و اقتصادی دانست و گفت: در این سفر روسای جمهور اسناد همکاری در زمینه های اقتصادی امضا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، محمد جمشیدی سه شنبه شب در گفت وگوی خبری ابعاد سفر آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور به سوریه را شامل دو بعد راهبردی و اقتصادی برشمرد و افزود: از منظر راهبردی باید توجه داشت که در یک دهه گذشته منطقه خاورمیانه دچار تحولات ژئوپولتیک پر تنشی بوده که می‌توان به جنگ سوریه، جنگ یمن، ظهور داعش و گسترش تروریسم اشاره کرد.

وی فتنه‌های داخلی که علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران در یک دهه گذشته اعمال شده است و نیز سیاست فشار حداکثری با محوریت ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا و برخی اعراب منطقه روی داد، را در راستای تحولات پرتنش ژئوپولتیک منطقه خاورمیانه در یک دهه گذشته دانست.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور هدف همه این تحولات را در یک دهه گذشته زمین گیر کردن و مهار ایران دانست و اظهار داشت: مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در بیانیه ۱۲ بندی خواسته‌هایی را از ایران مطرح کرد که همه آنها دلالت بر این داشت که جمهوری اسلامی ایران باید در همه حوزه‌های مختلف ژئوپلیتیک و قدرت منطقه ای تجدیدنظر کند و به آمریکا امتیاز دهد تا این کشور دست از سیاست فشار بر دارد.

جمشیدی ادامه داد: امروز مشاهده می کنیم هیچ کدام از آن ۱۲ بند محقق نشده و سیاست جمهوری اسلامی در منطقه موفق شده و محور مقاومت به پیروزی رسیده و این یک پیروزی راهبردی است که همه متوجه آن شده اند.

وی گفت: امروز می‌بینید که آنها نتوانستند به هیچ کدام از اهداف خود دست یابند و برعکس کشورهای عرب منطقه به سمت تعامل با محور مقاومت تمایل پیدا کرده‌اند.

جمشیدی افزود: توافق اخیر ایران و عربستان نمونه بارز این بود که اعراب در مقابل ایران کوتاه آمده و قدرت ایران را شناسایی کرده‌اند.

وی عنوان داشت: سوریه هم یکی دیگر از این ابعاد راهبردی در منطقه است و از این رو ارزش این سفر به این است که بر پیروزی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دلالت دارد.

جمشیدی توضیح داد: رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهور این است که مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند و بر ابعاد آن بیفزاید. یعنی ایران را قوی‌تر کند.

وی یادآور شد: در دوره های گذشته برخی دولت ها بر این باور بودند که برای گرفتن یک امتیاز اقتصادی باید امتیاز ژئوپلتیک داد؛ یعنی قدرت منطقه‌ای ایران را واگذار کنند تا بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور افزود: دولت آقای رئیسی نه تنها چنین باوری ندارد بلکه معتقد است باید همه مولفه های قدرت را همزمان حفظ کند و تنها راه موفقیت همین است. بر این اساس، در عین اینکه قدرت راهبردی و منطقه‌ای و مقاومت را حفظ خواهیم کرد و به آن پایبند و متعهد هستیم، به سمت تقویت همکاری های اقتصادی حرکت می کنیم.

جمشیدی با توضیح ابعاد اقتصادی سفر رییس جمهور به سوریه اظهار داشت: بعد دوم کاری که جمهوری اسلامی ایران در سوریه دنبال می کند، فعال‌تر کردن حضور و نقش آفرینی اقتصادی خود در این کشور است؛ متاسفانه در دوره گذشته به خاطر اینکه تمایلی به این رویکرد در سیاست خارجی وجود نداشت، همکاری اقتصادی هم به صورت معنادار پیگیری نمی شد.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور اظهار داشت: به دنبال همکاری های اقتصادی پایداری در سوریه هستیم تا بتوان در ساحل مدیترانه حضور فعال اقتصادی داشته باشیم.

به گفته وی، در اسنادی هم که قرار است بین رؤسای جمهور دو کشور و هیات های همراه امضا شود، بُعد اقتصادی به صورت اساسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای تدوین این اسناد کار کارشناسی صورت گرفته است، گفت: تلاش می شود در قالب این اسناد حضور تجاری و اقتصادی ایران و حضور بخش خصوصی در سوریه تثبیت شود تا ملت ایران بتواند از منافع اقتصادی این پیروزی راهبردی استفاده کند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی فردا(۱۳ اردیبهشت) به دعوت رسمی «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر می کند.

رییس جمهور و هیات همراه، در سفر دو روزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین رایزنی خواهند داشت.

علاوه بر این رییس جمهور اسلامی ایران در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان به گفتگو و تبادل نظر خواهد پرداخت. دیدار و گفت وگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی به سوریه است.

این نخستین سفر رییس جمهور اسلامی ایران به سوریه پس از ۱۳ سال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha