باقیات‌الصالحاتی از نخستین بانوی باستان شناس ایرانی

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از «فاطمه کریمی» به عنوان نخستین بانوی باستان‌شناس ایرانی یاد کرد که باقیات الصالحاتی از خود به جای گذاشت.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علی دارابی، امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در پیامی به مناسبت درگذشت فاطمه کریمی، نخستین بانوی باستان‌شناس ایرانی نوشت: سرکار خانم فاطمه کریمی، از پیشکسوتان و مفاخر میراث فرهنگی این سرزمین، به رحمت الهی رفت. این بانوی فرهیخته در طول عمر خویش در موزه ملی ایران، پژوهشکده باستان‌شناسی و دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، منشأ خدمات خیری بود که باقیات الصالحات او خواهد بود.

وی افزود: ایشان از پیشگامان و نخستین بانوی باستان‌شناس ایرانی بود که سرپرست میدانی پژوهش‌های باستان شناسی را پس از انقلاب در چندین محوطه‌ دوره اسلامی بر عهده داشت و در این راستا تألیفات ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشت.

فاطمه کریمی (متولد سال ۱۳۲۴ در تهران) مدیر پیشین بخش هنر و معماری و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی)، پس از چهارسال مبارزه با سرطان، بامداد سه‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت در 78 سالگی دار فانی را وداع گفت.

او که در خرداد ١٣۴٧، فارغ‌التحصیل رشتۀ باستان‌شناسی و هنر از دانشگاه تهران شد، از همان زمان تا شش سال بعد، موزه‌داری بخش اسلامی موزۀ ملی ایران را عهده‌دار بود تا آن‌که در اول اسفند ١٣٧٩، پس از دوسال سرپرستی گروه اسلامی پژوهشکدۀ باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی بازنشسته شد.

این بانوی باستان‌شناس سپس به مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی پیوست و از ٢۴ شهریور ١٣٨۶ تا ١٧ مرداد ١٣٩٧، مدیر بخش هنر و معماری بود و سپس با عنوان مشاور عالی این بخش فعالیت می‌‎‌کرد. او هم‌چنین از هفتم آذر ١٣٨٩ تا پایان عمر، از اعضای شورای عالی علمی این مرکز بود. او که در این سال‌ها، مداخلی چون ابوطاهر، خاندان، باستان‌شناسی، ابوزید کاشانی، جوسَق الخاقانی، حرّان، مسجد جامع، بهرامی‌، مهدی‌ و بیانی، مهدی را برای این مرکز به رشتۀ تحریر درآورده بود، نخستین‌بار در سال ١٣۵٣، در شهر قدیم جرجان به کاوش پرداخت و آخرین‌بار، در سال ١٣٧٩، سرپرستی هیأت باستان‌شناسی در شهر حریره در جزیرۀ کیش را تجربه کرد.

آن مرحومه عضو هیات‌های باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی ایران، سرپرست کاوش علمی در دژ حسن صباح الموت (در سال ۱۳۷۸ش)، سرپرست هیات کاوش در قلعه باستانی بندر هرمز (در سال ۱۳۷۴) بود.

از او چندین تالیف مانند مقدمه‌ای بر هنر کاشیگری ایران، هنر سفالگری دوره اسلامی ایران و گلستان خیال به جا مانده است. کریمی همچنین مولف مقاله‌های مقدمه‌ای بر شناخت رباط در ایران، کاوش کنگاور و کارنامه علمی باستان‌شناسی ایران بود.

مراسم بدرقه پیکر این بانوی فقید ساعت ۱۰ صبح پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه از مقابل موزه ملی ایران انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha