معاون وزیر کشور: توسعه شهری و روستایی باید شهروندسپاری شود

بوشهر - ایرنا - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها باید مشارکت مردم را در توسعه شهری و روستایی نهادینه و به سمت شهروندسپاری حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جمالی‌نژاد روز چهارشنبه در گردهمایی روسای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان بوشهر، ضمن تبریک روز شوراها و گرامیداشت مقام معلم و کارگر اظهار کرد: یکی از دستاوردهای شوراهای اسلامی باید آوردن همه قشرهای مردم به سوی خدمت‌رسانی باشد و در این راستا باید از دولت محوری به سمت مردم محوری حرکت کند.

وی با بیان اینکه نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در مدیریت شهری و روستایی سکانداری است، افزود: منظور از میدان دادن به بخش خصوصی پیمانکاری پروژه‌ها نیست بلکه باید برای سرمایه‌گذاری آنها در طرح‌ها بسترسازی و فرش قرمز پهن شود.

جمالی‌نژاد پیشنهاد کرد: باید یک اطلس نیازمندی از مردم برای هر یک از شهرها و روستاها تدوین شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ادامه داد: شوراهای اسلامی به عنوان نخستین خاکریز مطالبات مردمی نقش فوق‌العاده‌ای در حفظ امنیت ملی دارد.

جمالی‌نژاد توضیح داد: هنگامی که این نهاد کار خود را به درستی انجام دهد، بین مردم نوعی احساس تعلق و وفاق شکل‌ می‌گیرد و این همبستگی سبب افزایش انسجام اجتماعی می‌شود.

وی اضافه کرد: این انسجام با افزایش سرمایه و امنیت اجتماعی، تضمین‌کننده امنیت اجتماعی کشور است.

معاون وزیر کشور: توسعه شهری و روستایی باید شهروندسپاری شود

بایسته‌های شوراهای شهر و روستا

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور پیشگیری از ایجاد گسل میان شوراهای شهر و روستا و مردم را از بایسته‌های فعالیت کارآمد این نهادها دانست و گفت: وجود دهیاری‌ها و شهرداری‌های "شیشه‌ای" سبب کوتاه شدن دیوار بین مردم و مسئولان شهری می‌شود.

جمالی‌نژاد افزود: پاسخگویی حاکمیت به مردم از نیازها و ضرورت‌هایی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: جامع‌نگری در مدیریت شهری و روستایی نباید مورد غفلت قرار گیرد و چنانکه به امور عمرانی پرداخته می‌شود باید فرهنگ و دیگر حوزه‌ها نیز مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور اضافه کرد: قانونمداری اثربخش، کارایی، تعامل موثر با دستگاه‌ها، محله محوری، استفاده از تجربه‌های موفق شوراهای داخلی و خارجی و استفاده از ابزار نوین و رویکردهای خلاقانه از دیگر بایسته‌های کارآمدی شوراهای شهر و روستا است.

انتظارات از شوراهای اسلامی شهر و روستا از نظر معاون وزیر کشور

جمالی‌نژاد گفت: انعطاف‌پذیری، توجه به ذائقه‌های مختلف مردم، انتخاب شهرداران و دهیاران کارآمد و کاربلد و برنامه‌محوری از انتظاراتی است که از شوراهای اسلامی شهرها و روستاها وجود دارد.

وی اظهار کرد: شورای اسلامی نماینده همه مردم شهر یا روستا با هر سلیقه و ذائقه‌ای است و باید برای جذب مشارکت اجتماعی همه گروه‌ها تلاش شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اهمیت انتخاب درست دهیار و شهردار از سوی شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصریح کرد: تغییر مدیریت در میانه هر دوره به معنای از دست دادن آن دوره کاری برای عملکرد موثر است.

جمالی‌نژاد گفت: اختلاف داخلی میان اعضای شورای شهر مانع از محقق شدن اهداف این نهاد می‌شود؛ بنابراین شوراها باید برای ایجاد انسجام درونی خود تلاش کنند.

معاون وزیر کشور: توسعه شهری و روستایی باید شهروندسپاری شود

عوارض آلایندگی شهرها و روستاهای بوشهر را متحول می‌کند

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به سفرهای استانی خود، اذعان کرد: هیچ استانی مانند بوشهر این‌همه ظرفیت را به طور متمرکز ندارد و در عین حال شهرها و روستاهای آن تا شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد.

وی افزود: باید نگاه متفاوتی به توسعه شهری و روستایی این استان شود و در این مسیر تخصیص عوارض آلایندگی صنایع به شهرها و روستاها می‌تواند شرایط شهرهای و روستاهای این استان را متحول کند.

جمالی‌نژاد بیان کرد: این عوارض به اندازه‌ای است که در صورت پرداخت، مدیریت شهری و روستایی را از اعتبارات مسئولیت اجتماعی صنایع نیز بی‌نیاز می‌کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور یادآور شد: بوشهر پس از خوزستان دومین استان کشور است که پرداخت عوارض آلایندگی به شهرها و روستاهای آن دنبال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha