رفع مشکلات چندین ساله جاده‌های انبارالوم گلستان با کار جهادی دولت سیزدهم

گرگان - ایرنا - انبارالوم، شهری با حدود ۷ هزار نفر جمعیت در شمال گرگان است که جاده‌های نامناسب آن با عرض کم، نبود روشنایی و افتادگی زیاد، عامل بروز تصادفات خطرآفرین به شمار می‌رود اما با تلاش بی‌وقفه دولت سیزدهم برای رفع کمبودها، آثار خطر از چهره جاده‌های این شهر زدوده می‌شود.

به گزارش ایرنا، در آخرین نمونه از تصادفات منجر به مرگ در جاده‌های انبارالوم، برخورد سه دستگاه خودرو با یکدیگر در محور انبارالوم – گنبدکاووس به مرگ پنج نفر منجر شد و داغ ساکنان این شهر از جاده‌های مرگ‌آفرین را زنده کرد.

جاده‌های این شهر از این دست اتفاقات کم به یاد ندارد اما به راستی عامل اصلی وقوع این گونه تصادف چیست؟

حجت‌السلام جلیل دماوندی امام جمعه انبارالوم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از مدیران گلستان در کم‌توجهی به رفع خطر از جاده‌های این شهر گلایه کرد و خواستار توجه بیشتر به آن شد.

وی در این سخنان با اشاره به مرگ چند نفر در جاده‌های انبارالوم پرسیده بود: عوامل اصلی این تصادفات چیست؟ خط‌کشی مگر چقدر هزینه دارد، چرا مسوولان برای انجام این کارها سهل انگاری می‌کنند؟

امام جمعه انبارالوم ادامه داد: در شرایطی که جاده‌های این شهر از روشنایی برخوردار نیست، نصب علائم راهنمایی و نصب دوربین سرعت‌سنج و شانه‌سازی جاده می‌تواند در کاهش تصادفات کمک کند و مسوولان باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

چرا جاده‌های انبارالوم قربانی می‌گیرد؟

برای بررسی دقیق دلایل تصادفات منجر به مرگ و میر جاده‌های انبارالوم علاوه بر بررسی اقدامات دولت در این بخش، شاید بد نباشد که علت وقوع چند حوادث اخیر این منطقه بررسی شود.

بر اساس اعلام مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، در آخرین نمونه از تصادفات این شهر که به مرگ پنج نفر انجامید، یک دستگاه رنو پی‌کی که با سرعت زیاد در جاده‌ انبارالوم به سمت آق‌قلا در حال حرکت بود، به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز به یک دستگاه پراید و در ادامه سمند برخورد کرد و مرگ پنج نفر را رقم زد.

رفع مشکلات چندین ساله جاده‌های انبارالوم گلستان با کار جهادی دولت سیزدهم

عادل مصدقی به ایرنا گفت: این خودرو با عمر بیش از ۲۰ سال، بدنه مستهلک و لاستیک‌هایی بدون عاج در حال تردد بود که با این ویژگی اگر در جاده‌های بین‌المللی هم تردد داشت زمینه‌ساز حادثه منجر به مرگ می‌شد.

وی بیان کرد: منکر ضرورت تکمیل طرح‌های در دست اقدام شهر انبارالوم نمی‌شویم اما بررسی تصادف اخیر منجر به مرگ این شهر نشان می‌دهد دلیل اصلی بروز حوادث، سرعت بسیار بالای رانندگان و در ادامه ناتوانی در کنترل خودرو بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در ادامه به برخی اقدامات انجام‌شده برای بهسازی جاده‌های انبارالوم اشاره کرد و گفت: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌های آق‌قلا حدود هشت ماه قبل از گرگان جدا شد و با تجهیز به ادوات راهداری، آغازگر اقدامات جهادی برای رفع خطر از جاده‌ها گردید.

مصدقی ادامه داد: در این هشت ماه، لکه‌گیری‌های فراوان، انجام روکش آسفالت، تکمیل عملیات تعریض و ایمن‌سازی جاده‌های انبارالوم انجام‌شده و بدون توقف نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: به جز این هشت ماه، از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم، اقدامات فراوانی برای افزایش ایمنی جاده‌های گلستان انجام شد اما وسعت فراوان جاده‌ها در کنار هزینه زیاد عملیات راه‌سازی موجب می‌شود سرعت این گونه اقدامات اندکی کند باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: یکی از آسیب‌های مهم جاده‌های شهرهای کوچک گلستان که شامل انبارالوم هم می‌شود، سرقت علائم رانندگی است که زمینه بروز سوانح را افزایش می‌دهد.

مصدقی بیان کرد: سرقت ادوات راهداری شامل کابل، ترانس، پایه، چراغ و تابلو و علایم در جاده‌ها باعث ایجاد اختلال در نظم عمومی و تحمیل و صرف اعتبارات اضافی می‌شود به طوری که با کشف و ردمال هم قابلیت استفاده ندارند.

وی گفت: با وجود تداوم سرقت‌ها، نصب مجدد علائم راهنمایی بدون وقفه ادامه دارد و در کنار آن تلاش می‌شود ایمنی راه‌ها تا حد امکان به اندازه‌های استاندارد نزدیک شود.

مصدقی افزود: نصب چراغ چشم‌زن در تقاطع‌ها، استمرار خط‌کشی، انجام شانه‌سازی حدود چهار کیلومتر از انبارالوم به سمت سد، نصب سرعت‌گیر در نقاط پرخطر با هدف آرام‌سازی ترافیک، از جمله اقدامات انجام‌شده برای رفع خطر از جاده‌های انبارالوم در چند ماه اخیر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، محدودیت منابع، انباشت کارهای روی‌زمین مانده و وسعت منطقه را از دلایل اصلی تاخیر در انجام کامل اقدامات مرتبط با ایمنی راه‌ها در گلستان دانست.

جای خالی فرهنگ‌سازی

مصدقی در ادامه بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش وقوع تصادفات جاده‌ای در گلستان تاکید کرد و گفت: پارسال عابران پیاده و موتورسواران عامل ایجاد ۵۳ درصد تصادف در استان بودند و در نتیجه بروز این حوادث نیز ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: همچنین در تعطیلات نوروز امسال عابران و موتورسواران زمینه بروز ۶۴ درصد تصادفات گلستان بودند که نشان می‌دهد باید برای فرهنگ‌سازی در استفاده صحیح از وسایل نقیه در استان تلاش بیشتری کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان از ائمه جمعه شیعه و سنی استان خواست در تربیون‌های نماز جمعه مردم را به استفاده درست از وسایل نقیه و همچنین رعاسیت مقررات و قوانین رانندگی برای کاهش حوادث ترغیب کنند.

مصدقی تاکید کرد: حتی اگر همه جاده‌های گلستان چهاربانده و در حد استانداردهای بالا باشد اما رانندگان قوانین را درست اجرا نکنند باز هم حوادث منجر به مرگ رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات راه‌سازی و تقویت فرهنگ‌سازی، استقرار پلیس‌راه، حضور پلیس با دوربین کنترل سرعت و راه‌اندازی سامانه هوشمند سرعت در جاده‌های انبارالوم می‌تواند به کاهش بروز حادثه در این منطقه کمک کند.

پس از گلایه امام جمعه انبارالوم در مورد مشکلات جاده‌های این شهر، تعدادی از مسوولان دستگاه‌های مرتبط گلستان با حضور در دفتر امام جمعه به بیان اقدامات انجام‌شده در این بخش پرداختند.

رفع مشکلات چندین ساله جاده‌های انبارالوم گلستان با کار جهادی دولت سیزدهم

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری گلستان به ایرنا گفت: در این جلسه برخی از اقدامات و عملکرد انجام‌شده در دولت سیزدهم برای ایمن‌سازی جاده‌های انبارالوم تشریح شد.

هانی محمدی ادامه داد: استاندار گلستان همواره به تقویت سطح ایمنی جاده‌های استان به خصوص در شهرهای کوچک تاکید می‌کنند و اطمینان دارم با استمرار این رویکرد مثبت در آینده نزدیک بسیار از مشکلات قدیمی و چند دهه‌ای منطقه از جمله در شهر انبارالوم برطرف خواهد شد.

مشکلات چندین ساله انبارالوم با کار جهادی دولت سیزدهم رفع می‌شود

وی افزود: انباشت این کمبودها از دهه ‌های پیشین و کم‌توجهی دولت‌های گذشته به رفع خطر از جاده‌های گلستان، کار سختی را پیش روی دولت سیزدهم قرار داد اما با کار جهادی که مورد توجه و تاکید رییس جمهور و استاندار گلستان قرار دارد، پایان این کمبودها در زمان استقرار دولت سیزدهم دور از انتظار نخواهد بود.

مسوول دفتر نمایندگی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آق‌قلا هم به شرح اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی جاده‌های انبار الوم در هشت ماه اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت شانه سازی خاکی محور انبارالوم به طول پنج کیلومتر با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال، علف تراشی و تسطیح حریم راه‌ها به طول ۶۰ کیلومتر با اعتبار ۲ میلیارد ریال، -نصب ۳۰۰ تابلو وعلایم ایمنی با اعتبار ۲ میلیارد ریال، ایمن سازی ۲۰ پل‌های محور با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و لکه گیری ۶۰ کیلومتر با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال انجام شد.

حسن زارعی تاکید کرد: افزایش ایمنی جاده‌های انبار الوم، یکی از برنامه‌های محوری و همیشگی راهداری آق‌قلا است که با توجه به نگاه ویژه مسوولان استان در تامین اعتبار در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha