جریان‌سازی با کلیدواژه حراج میراث تاریخی؛ جزییات برون‌سپاری بهره‌برداری از ۶ اثر کرمان
باغ شاهزاده ماهان

کرمان - ایرنا - طی روزهای اخیر برخی رسانه ها با طرح و پررنگ کردن کلیدواژه فروش برخی بناهای میراث فرهنگی کشور، سعی در القای حراج آثار تاریخی و میراثی کردند، اما واقعیت ماجرا برون سپاری ضابطه‌مند برای بهره برداری به بخش خصوصی است و نه فروش، موضوعی که پیشترها نیز سابقه داشته است.

به گزارش ایرنا، انتشار اخبار مزایده تعدادی از آثار تاریخی کشور توسط صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که آثار ثبت جهانی و ملی نیز در آن به چشم می خورد، علاقه مندان به این حوزه را با نگرانی تخریب و نابودی تدریجی این آثار روبه رو ساخت و اینطور برداشت که چوب حراج به آثار میراث فرهنگی کشور زده شده است.

البته بدون مقدمه بودن و اطلاع رسانی نکردن کامل قبلی از سوی مسئولان متولی کشور درباره طرح مزایده بهره برداری از بناهای تاریخی، یکی از مهمترین دلایلی خوانده می شود که به اخبار غیرموثق و شایعات دامن می زد، اما روابط‌عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت با صدور اطلاعیه ای ضمن تکذیب شایعه فروش بناهای تاریخی، نسبت به اصل موضوع شفاف سازی و توضیحاتی ارائه کرد.

این صندوق یادآور شده است: صندوق احیا با رویکرد حفظ و احیا برای مرمت و باززنده‌سازی ابنیه تاریخی و با تعریف کاربری متناسب با آن، این بناها را برای مرمت و سرمایه‌گذاری با رعایت تمامی ملاحظات، به‌منظور بهره‌برداری مدت معین به‌صورت قرارداد اجاره واگذار می‌کند.

در اطلاعیه مذکور آمده است: این صندوق براساس وظایف قانونی خود نسبت به مرمت و احیای ابنیه تاریخی که به دلیل گذشت زمان بسیاری از آنها دچار آسیب شده است اقدام و برای نسل حاضر و آینده حفظ و نگهداری می‌کند. بدین‌منظور با مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی این بناها با ضوابط و اصول میراثی و حفظ هویت تاریخی، مرمت و با تعریف کاربری متناسب با شأن بنا، آماده بهره‌برداری عمومی می‌شود و صد البته منطبق با مسیری که تاکنون طی شده، نظارت‌های فنی نیز در مرحله بهره‌برداری به‌صورت مستمر انجام خواهد شد. لذا تاکنون به هیچ وجه واگذاری دائم یا فروش این ابنیه مطرح نبوده، بلکه واگذاری برای بهره‌برداری این بناها بعد از باززنده سازی و مرمت برای مدت معین بوده است.

صندوق احیا بناهای تاریخی درباره دغدغه‌های مطرح شده در مورد ارگ راین در کرمان نیز توضیح داده است: برای سرویس‌دهی و ارائه خدمات مناسب به گردشگران و بازدیدکنندگان بخشی از ارگ مذکور که از طریق سرمایه‌گذاری، احیا و مرمت شده است با حفظ ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی به‌صورت موقت از طریق مزایده عمومی به بهره‌بردار و سرمایه‌گذار اجاره داده می‌شود.

صرفا بهره برداری

با توجه به اینکه از استان کرمان نیز تعدادی از ابنیه تاریخی در فهرست مزایده برای بهره برداری قرار دارد، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

فریدون فعالی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از ۶ بنای تاریخی کرمان توسط صندوق حفظ و احیای وزارت میراث‌فرهنگی به مزایده گذاشته شده است گفت: در این مزایده قرار نیست هیچگونه انتقال مالکیتی انجام پذیرد بلکه صرفا بهره‌برداری از این بناها مطابق اصول و ضوابط فنی و بر اساس طرح مصوب میراث‌فرهنگی برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذار علاوه بر رقمی که برای مرمت و احیا در ابتدای کار هزینه می‌کند در طول مدت بهره‌برداری اجاره هم پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: ضمنا واگذاری حق بهره‌برداری در قالب فرآیند رقابتی مزایده از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به‌صورت شفاف و همراه با ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت فنی متقاضیان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آن طی این فرآیند، سرمایه‌گذار منتخب با استفاده از توان شرکت‌های مشاور طرح مرمت و احیا را تهیه می کند و بعد از بررسی و تایید آن در وزارت میراث‌فرهنگی، عملیات اجرایی مرمت با نظارت کارشناسان متخصص میراث مطابق طرح مرمت مصوب انجام و وارد دوره بهره‌برداری می‌شود که در این دوره زمانی هم بهره‌برداری از مجموعه‌ها و بناهای تاریخی براساس پلان مدیریت بهره‌برداری و ضوابط مورد تایید میراث‌فرهنگی انجام و بر تمامی اقدامات سرمایه‌گذار نظارت و پایش خواهد شد.

سابقه واگذاری در اثر ثبت جهانی باغ شاهزاده

فعالی با اشاره به اینکه اصل بناهای تاریخی مذکور جزو نفایس به شمار می‌روند و قابل واگذاری نیستند افزود: بخش خدماتی باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر جهانی یعنی خانه زعیم‌باشی با حفظ ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: همچنین باغ موزه هرندی کرمان، ارگ راین، خانه فخری راور، خانه بهادرالملک بردسیر تکرار و خانه اوشیدری کرمان نیز با کاربری هنری (بازارچه صنایع دستی) و کارخانه حناسایی بم با کاربری فرهنگی و احیای صنعت حنا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ی بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی تنها متولی قانونی حفاظت از بناهای تاریخی است و برای پویایی و توانمندسازی بناهای تاریخی تلاش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سعی داریم با واگذاری بخش‌های خدماتی و ارائه خدمات ویژه در جذب بیشتر گردشگران موفق‌تر عمل کنیم.

به گزارش ایرنا، باغ شاهزاده ماهان مربوط به اواخر دروه قاجار در دامنه کوه های تیگران و فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان قرار دارد که در پرونده باغ های ایرانی به ثبت جهانی رسیده است که به واسطه معماری زیبا بازدیدکنندگان زیادی را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می کند.

باغ موزه هرندی یکی از ابنیه تاریخی شهر کرمان است که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد و توسط محمدرضاخان عدل‌السلطان در سال ۱۲۵۲ شمسی بنا نهاده شده است. مساحت زیربنای آن حدود ۲ هزار متر مربع است که اینک طبقه اول آن موزه باستان شناسی و در طبقه همکف موزه سازهای سنتی قرار دارد.

ارگ راین در جنوب غربی شهر راین در شهرستان کرمان قرار گرفته و تا حدی به ارگ تاریخی بم شبیه است که با مساحتی بیش از بیست و دو هزار مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان به شمار می‌آید و هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. قلعه راین در اول فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

خانه تاریخی بهادرالملک بردسیر مربوط به دوره قاجاریه و از معماری خاص و دیدنی برخوردار است که به ثبت ملی رسیده و هم اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی بردسیر است.

خانه اوشیدری مربوط به اواخر دوره قاجار و برای تامین مواد اولیه کارخانه سابق ریسندگی خورشید(محل فعلی کتابخانه ملی کرمان)، مورد استفاده قرار می‌گرفته است، این بنا در خیابان ابن سینا شهر کرمان واقع شده و در سال ۹۶ با شماره ۳۱۷۶۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و عملیات مرمت آن برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی از سال ۹۸ آغاز شده است.

کارخانه حناسایی یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر بم است، این کارخانه در زمان پهلوی اول احداث شده و حنا را از منطقه نرماشیر بم یا شهرهای دیگر ایران برای کوبیدن به این کارخانه می‌آوردند، این بنا به ثبت ملی رسیده است.

خانه فخری نیز مربوط به دوره پهلوی دوم با عمارت چشم نواز خود در شهرستان راور قرار دارد.

به گزارش ایرنا کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha