نمایشگاه عکس طبیعت در سردشت گشایش یافت
عکس ارشیوی است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: نمایشگاه عکس طبیعت همزمان با دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» در سالن شهدای هفت تیر این شهرستان گشایش یافت.

حسن حسن زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنااظهار کرد: این نمایشگاه شامل ۲۲ تابلو عکس طبیعت سردشت است که توسط یکی از عکاسان جوان این شهرستان به نام عثمان خضری تهیه شده است.

وی اضافه کرد: آثار این نمایشگاه نمایی کلی از مناطق مختلف و جاذبه های گردشگری و طبیعی را نشان می‌دهد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: همزمانی برپایی این نمایشگاه با دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران باعث شده که با استقبال گرم شرکت کنندگان از این نمایشگاه شده است.

به گزارش ایرنا، دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» به مدت ۲ روز ( ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) به میزبانی سردشت در حال برگزار است و در این دوره ۱۳۶ اثر انفرادی و ۲۲ اثر گروهی از ۱۶ استان مختلف به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

هیات داوران این جشنواره متشکل از «هوشنگ جاوید»، «ناصح بهرام بیگی» و «مهدی احمدی» از بین مجموع آثار این جشنواره ۷۸ اثر انفرادی و آثار ۹ گروه را به عنوان آثار برتر انتخاب کنند.

نخستین جشنواره «به‌یت و حه‌یران» سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال ۱۳۸۵ برگزار شد و تاکنون ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران در این شهرستان برگزار شده است.

جشنواره «به‌یت و حه‌یران» در هر دوره با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در ۲ بخش مسابقه و گروه نوازی برگزار می‌شود.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.

بخش گروه‌نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.

جشنواره موسیقی «به‌یت و حه‌یران» سردشت در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین اثر معنوی و ناملموس حوزه فرهنگ و ارشاد در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha