۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۳
کد خبر: 85101712
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رییس صمت کرمان: راه اندازی سیستم یکپارچه صادرات ضروری است

کرمان - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: راه اندازی سیستم یکپارچه صادرات ضروری است و در این صورت تمامی بحث های مربوط به گمرکات، وزارت خانه‌ها و بانک مرکزی یکپارچه و برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، مهدی حسینی نژاد عصر پنجشنبه در آیین قدردانی از صادرکنندگان استان کرمان اظهار کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید صادرات محور باشیم و در جهت توسعه گام برداشت.

وی افزود: جنوب استان کرمان ظرفیت بزرگی برای صادرات دارد اما جهاد کشاورزی و یا بانک مرکزی در تعیین تعرفه های صادرات محصولات کشاورزی این خطه یکپارچه نیستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: توسعه و حمایت از صنایع کوچک و متوسط باید با تنوع سبد محصولات همراه داشته باشد و باید به سمت ارزش افزوده بویژه در حوزه مس، فولاد و محصولات کشاورزی حرکت کرد.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها دروازه ورود به مباحث صادراتی هستند که باید به این حوزه ورود تا صادرات سامان یابد.

حسینی نژاد افزود: یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات صادرات، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی تجارت خارجی و ترویج فرهنگ در محصولات دانش بنیان و صادرات محور مورد توجه کارگروه توسعه تجارت استان کرمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید ضوابط مرتبط با رفع تعهدات ارزی متناسب با توانمندی هر استان داشته باشیم عنوان کرد: صادرات خشکبار کرمان با پتروشیمی باید متفاوت باشد و سیاست این حوزه بایستی در قالب تهاتر دنبال شود.

کاهش صادرات و افزایش واردات کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کرمان ظرفیت های بزرگی در حوزه‌های مختلفی از جمله معدنی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری دارد.

وی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت استان کرمان مباحث صادراتی است که باید به این حوزه توجه ویژه شود اما ابتدا باید در این مسیر چند ضعف را رفع کنیم.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: صادرات استان کرمان از گمرکات این استان طی سال گذشته ۴۹۰ میلیون دلار بود که نشان از کاهش ۴۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد و معضلات این حوزه را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: اقلام صادراتی از گمرکات استان کرمان عمدتا پسته و مغز پسته و مس هستند که محدود بودن اقلام صادراتی نقطه قوت و ضعف را نشان می دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه توسعه فقط چند محصول صادراتی یک ضعف است تصریح کرد: ۶۴ درصد صادرات ما پسته و کاتد مس است.

وی افزود: ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی را به عنوان راهبرد دنبال می کنیم و باید تنوع در سبد صادراتی استان ایجاد کنیم.

حسینی نژاد بیان کرد: براساس گمرکات آمار استان کرمان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات در سال ۱۴۰۱ داشتیم که نسبت به سال قبل رشد ۱۰۷ درصدی را نشان می دهد اما ضعف از این حیث است که تراز تجاری استان منفی خواهد شد.

رشد ۱۰۰ درصدی تولید خودرو سازان بم در آمار واردات

وی تصریح کرد: بیشتر آمار واردات استان کرمان برای قطعات خودرو است که با وجود تمامی چالش ها در بحث خودرو سازی بم به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو کشور رشد ۱۰۰ درصدی تولید را داشتیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۲۲ درصد واردات استان کرمان مربوط به ماشین آلات معدنی بوده که این بخش نیز به تولید ارتباط دارد.

وی بیان کرد: صادرات استان کرمان براساس آمار سازمان توسعه و تجارت از گمرکات کشور یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ شده است. ضمن آنکه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون یورو صادرات سال ۱۴۰۰ بوده است.

حسینی نژاد افزود: براساس بررسی‌ها، مشکل نداشتن زیرساخت در گمرکات کرمان، صادرکنندگان را به گمرکات دیگر استان‌ها فرستاده است.

چالش‌های صادرات از زبان بخش خصوصی

نماینده تشکل های بخش خصوصی اتاق بازرگانی و عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: صادرات استان کرمان طی یک سال گذشته کاهش یافته و کارآفرینان و صادرکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

بابک شایسته افزود: امیدوارم با تک نرخی شدن نرخ ارز به عنوان سیاست حاکمیت و دولت بتوانیم چالش های این حوزه را به سلامت سپری کنیم.

وی ادامه داد: میزان رفع تعهد ارزی در کمیته‌ای مشترک بررسی می شود که زیرساخت لازم را ندارد اما با راه اندازی کانال بانکی، برخی از مشکلات مبادلات تجاری با کشور روسیه رفع شده است.

این فعال اقتصادی کرمان تصریح کرد: مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و آفریقا را باید با همکاری بخش خصوصی پیش ببریم و اتاق بازرگانی به عنوان بازوی حاکمیتی هر کمکی را در این حوزه انجام می دهد تا این دوران سخت را سپری کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha