۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۴۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85101863
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نخستین همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی در کردستان پایان یافت

سنندج- ایرنا- نخستین همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی با هدف "بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه هورامان" در دانشگاه کردستان پایان یافت. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی با هدف معرفی بهتر این‌ منطقه به جهان از دیروز آغاز شد و شامگاه پنجشنبه به کار خود پایان داد.

در این همایش در قالب ۲۲ پنل تخصصی ۹۳ مقاله به مدت ۲ روز با حضور مهمان‌هایی از اقلیم کردستان عراق ارائه شد.

ارائه سلسله وبینارهای آنلاین و حضوری با موضوع توسعه پایدار گردشگری در هورامان، کارآفرینی در هورامان، زمینه‌ها و ظرفیت‌های توسعه هورامان، بنچاق هورامان، نگاهی گذرا به روند تغییرات زبانی در هورامی، تحلیلی بر مبنای داده‌های هورامی کندوله‌ای و هورامی کرمانشاهی، تاریخ نثر هورامی، باستان‌شناسی هورامان، جریان‌شناسی شعر نو هورامی، محیط زیست و اکوسیستم هورامان، تنوع زیستی هورامان( تنوع پوشش گیاهی، تنوع گونه‌های جانوری )، موسیقی هورامان از برنامه های شاخص این همایش بود.

نخستین همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی در کردستان پایان یافت

هورامان فرهنگی نیازمند مراقبت

استاد تاریخ دانشگاه سلیمانیه گفت: هورامان تنها مختص به مرز جغرافیایی خاصی نیست بلکه هورامان را می‌توان فرهنگی تلقی کرد که نیاز به مراقبت دارد.

آمانج حسن احمد اظهار کرد: برپایی چنین همایش‌هایی در دانشگاه‌ها امری بسیار مهم است و نیاز دارد تا برگزاری چنین همایش‌هایی در دانشگاه‌های اقلیم کردستان و مناطق کردنشین ایران تداوم داشته باشد.

استاد تاریخ دانشگاه سلیمانیه افزود: امیدواریم سال آینده همایش هورامان‌شناسی را بتوانیم در دانشگاه سلیمانیه برگزار کنیم.

آمانج حسن احمد یادآوری کرد: با برگزاری چنین همایش‌هایی می‌توان توجه و همکاری دانشگاه‌ها به امر هورامان‌شناسی را تقویت کرد و با مبادله داده‌های علمی در این راه گام برداشت.

وی افزود: در این همایش پژوهش‌های بسیار موثری ارائه خواهد شد که همگی به اهمیت بحث هورامان‌شناسی دلالت دارد.

نخستین همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی در کردستان پایان یافت

پژوهش‌های دانشگاهی سرلوحه فعالیت مسوولان

نویسنده و پژوهشگر تاریخ کردستان گفت: اگر مسئولین پژوهش‌های دانشگاهی را سرلوحه کار خود قرار دهند بسیار سریعتر به نتیجه خواهند رسید و همایش اورامان نیز از این امر مستثنی نیست.

محمد علی سلطانی اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند یکی از زیرساخت‌های واقعی مسائلی مانند تاریخ، حفظ محیط زیست و گردشگری باشد.

وی افزود: پژوهشگران دانشگاهی در این‌چنین همایش‌هایی نتیجه پژوهش‌های خود را ارائه و به صورت کتاب، مقاله و سخنرانی در اختیار مسئولین امر قرار می‌دهند.

سلطانی افزود: مسوولین امر اگر نتیجه پژوهش پژوهشگران را به عنوان چراغ راه خود قرار دهند کارشان ناتمام نمی‌ماند و می‌توانند بسیار موثرتر اهداف خود را پیش ببرند.

وی با اشاره به اینکه به مسائل و مباحثی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، کمتر توجه شده، خواستار نهادیته شدن استفاده از نتایج علمی و پژوهشی در انور اجرایی شد.

تشکیل گروه پژوهشی مختص هورامان

دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان گفت: در آینده‌ای نزدیک گروه پژوهشی مختص به هورامان در دانشگاه کردستان در راستای بررسی وضعیت منطقه اورامان تشکیل خواهد شد .

کیومرث ایراندوست اظهار کرد: ارزش هورامان از نظر تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی پیش از اینکه در یونسکو ثبت جهانی شود همواره در دانشگاه کردستان مورد توجه قرار داشت.

وی افزود: برگزاری همایش بین‌المللی هورامان را وظیفه خودمان می‌دانیم زیرا وضع موجود هورامان موارد ناشناخته‌ای دارد که نیازمند شکافتن و بحث علمی در باره آن است.

ایراندوست اضافه کرد: در حال حاضر نگرانی‌هایی درباره آینده هورامان و حضور گردشگران که می‌تواند آسیب‌هایی را به این منطقه وارد کند وجود دارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان خاطرنشان کرد: وضعیت پیشین، فعلی و آتی منطقه هورامان ما را بر این داشت تا همایش بین‌المللی هورامان را برگزار کنیم.

وی افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند پایه‌ای برای مطالعات بیشتر علمی باشد.

نخستین همایش بین‌المللی هورامان‌شناسی در کردستان پایان یافت

هورامان منطقه‌ای فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی در غرب ایران است که میان دو استان کردستان و کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق واقع شده، مردم این منطقه هزاران سال در تعامل با طبیعت در آن سکونت دارند، هورامان را می‌توان گنجینه تاریخی و ذخیرگاه فرهنگی مناطق کردنشین غرب ایران به شمار آورد.

پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان پنجم مردادماه ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha