ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به کودکان کار گلستان + فیلم

گرگان- ایرنا- دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گلستان در قالب گروه جهادی رویش با هماهنگی ستاد فعالیت‌های جهادی این دانشگاه اقدام به ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به کودکان کار، بی‌سرپرست و بدسرپرست این استان با مرکزیت گرگان کردند.

موسس این گروه جهادی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این دوره از خدمات ارائه شده از روز گذشته توسط دانشجویان دندانپزشکی در دانشکده مربوطه در گرگان و همچنین خدمات پزشکی دیگر شامل متخصصین زنان و زایمان، مغز و اعصاب، روانپزشک و طب اورژانس در اداره بهزیستی ارائه شد.

محمدرضا خیرالهی اظهار کرد: این گروه جهادی مهر ماه سال گذشته با همراهی تعدادی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تشکیل شد.

وی تصریح کرد: پس از آن که متوجه شدیم عده‌ای از افراد با مراجعه به این دانشکده برای گرفتن خدمت با داشتن علائم درد شدید و این که دندان قابل نگهداری دارند، به دلیل هزینه یک دندان امکان پذیرش برای آنان فراهم نیست، تصمیم گرفتیم با حداقل امکانات بستری فراهم کنیم تا این افراد درد دندان نکشند.

وی بیان کرد: در ابتدا در همین دانشکده با تعدادی از خیرین مذاکراتی انجام شد و بخشی از هزینه‌ها را این افراد تقبل کردند.

ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به کودکان کار گلستان + فیلم

موسس گروه جهادی رویش گفت: اما در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم افرادی در برخی مناطق هستند که حتی امکان مراجعه به دانشکده را هم ندارند.

خیرالهی افزود: برهمین اساس با یونیت‌های سیار شخصی در محلات سکونت این جامعه هدف همچون عرفان و محتشم در مرکز استان به مدت سه روز مستقر شدیم و خدمات کشیدن دندان را انجام دادیم.

وی ادامه داد: پس از این اقدام، نظر دانشگاه علوم پزشکی گلستان به این گروه جهادی جلب شد و متولیان امر یونیت‌های سیاری را که در اختیار معاونت بهداشتی قرار داشت را در اختیار ما قرار دادند و توانستیم خدمات را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با امکانات جدید، اقدام به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در کردکوی و برگزاری اردوی جهادی در بخش پیشکمر شهری کلاله کردیم.

موسس گروه جهادی رویش گفت: همچنین با مشارکت گروه جهادی الکفیل از تهران، اقدام به ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به مدت چهار روز در مصلی گرگان به تعداد بالغ به ۲ هزار نفر کردیم.

خیرالهی اظهار کرد: در مصلی گرگان خدماتی از قبیل ترمیم، عصب‌کشی و جراحی تخصصی ارائه دادیم.

وی با یادآوری این که در بخش پیشکمر کلاله نیز ۸۰۰ نفر که به علت دوری راه تا نزدیکترین مطب و مرکز دندانپزشکی، مکان دریافت خدمات دندانپزشکی نداشتند، از خدمات تخصصی این گروه بهره‌مند شدند، اضافه کرد: این گروه جهادی در آخرین اقدام خود (تاکنون) از روز گذشته (پنجشنبه) به مدت ۲ روز به جامعه هدف جدید شامل کودکان کار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در رده سنی ۸ تا ۱۸ سال، مرکز استان ارائه خدمت کرد.

وی افزود: براساس هماهنگی انجام شده با بهزیستی و مراکز نیکوکاری و فراهم شدن امکانات و بستر لازم و برنامه‌ریزی انجام شده، حدود ۲۰۰ نفر از جامعه هدف ما شناسایی و خدمات رایگان را توسط ۵۰ نفر از دانشجویان و متخصصان و اعضای هیات علمی بر روی ۲۰ یونیت در قالب ۴ شیفت کاری دریافت کردند.

موسس گروه جهادی رویش گفت: در ابتدای تشکیل این گروه برای هر فراخوان حداکثر، ۳۰ نفر اعلام آمادگی می کردند، اما اکنون این گروه با اقبال و استقبال خوبی مواجه شده، بطوری که در پی اعلام فراخوان اخیر، بیش از ۲۰۰ نفر داوطلب داشتیم که مجبور به شیفت‌بندی داوطلبان به منظور حضور بیشتر دوستان خود در این اقدام اخیر شدیم.

ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به کودکان کار گلستان + فیلم

خیرالهی بیان کرد: در این دوره اقداماتی نظیر جلوگیری از پوسیدگی دندان با استفاده از ماده شیمیایی مخصوص، اقدام به ماندگاری تا آخر عمر، دندان‌هایی که در سنین ۹ یا ۱۰ سالگی در می‌آید با استفاده از روش پرکردن، کشیدن دندان‌های شیری و ترمیم یا کامپوزیت با استفاده از ماده سیاه و سفید، در کنار معاینه، عصب‌کشی و جراحی تخصصی انجام شد.

براساس این گزارش، این اردوی جهادی با حمایت و پشتیبانی مجمع خیرین استان گلستان انجام شد.

محمد شهرکی رییس مجمع خیرین گلستان و اعضای هیات مدیره، سیدروح‌الله حسینی دستیار ویژه استاندار در حوزه خیرین و مشارکت‌های مردمی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جهت بازدید و بحث و تبادل نظر در جهت رفع چالش‌های این گروه در اردوهای جهادی حضور یافتند.

براساس این گزارش همچنین سایر پزشکان در تخصص‌های زنان و زایمان، مغز و اعصاب، طب اورژانس و روانپزشک در قالب این گروه جهادی به ۱۲۰ نفر از جامعه هدف ارائه خدمت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha