۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85103855
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلار زدایی از تجارت پاکستان و روسیه/ «یوآن» چین، جای دلار را می‌گیرد

تهران- ایرنا- برخی رسانه های پاکستان به تازگی اعلام کرده اند این کشور احتمالا قصد دارد برای پرداخت مبلغ قرارداد خرید نفت از روسیه، از «یوآن» چین به جای دلار آمریکا استفاده کند؛ موضوعی که باعث گسترش دامنه دلار زدایی از تجارت جهانی خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای شبکه خبری «جیو» پاکستان، این کشور به احتمال زیاد هزینه قرارداد خرید نفت از روسیه را به یوان چین پرداخت خواهد کرد. همزمان با نخستین محموله حامل ۷۵۰ هزار بشکه نفت خام که انتظار می رود در ماه خرداد بارگیری شود، اولین پرداخت به ارز ملی چین خواهد بود.

این خبر در برخی رسانه های روسی و غربی نیز بازتاب یافته است.

منابع آگاه اعلام کرده اند که پاکستان قیمت نفت خام را به احتمال زیاد به ارز چین خواهد پرداخت و بانک چین ممکن است نقش مهمی برای معاملات میان دو کشور ایفا کند.

با این حال، این مقام مسئول از افشای جزئیات نحوه پرداخت و تخفیف دقیق خودداری کرد و دلیل آن این بود که این موضوع به نفع پاکستان نیست و طرف فروشنده نیز بخاطر واکنش سایر کشورهای خریدار، نمی‌خواهد آن را علنی کند.

برخی منابع پاکستانی اعلام کرده اند که این کشور با قیمت هر بشکه حدود ۵۰ تا ۵۲ دلار در مقایسه با سقف قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت روسیه که در گروه هفت برای اعمال فشار بر روسیه تعیین شده، موافقت کرده است.

پاکستان پیش از این ابراز تمایل کرده بود که قیمت نفت روسیه را با تخفیف و نزدیک به ۵۰ دلار در هر بشکه، یعنی ۱۰ دلار در هر بشکه کمتر از سقف قیمتی که کشورهای گروه ۷ بر نفت روسیه در پی جنگ اوکراین اعمال کردند، دریافت کند.

به گزارش ایرنا، پس از تحریم روسیه توسط کشورهای غربی به دلیل درگیری در اوکراین، کشورهای آسیایی به خرید نفت این کشور روی آورده اند و چین، هند و پاکستان، مهمترین خریداران نفت روسیه به شمار می آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha