ساز و کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات نظارت استان مشخص شد

تهران- ایرنا- با تصویب مجلس شورای اسلامی هیات نظارت استان در راستای بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان موظف است مستند به قانون و مستدل به مدارک، نظر خود را به هیات مرکزی نظارت اعلام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی نوبت عصر روز - یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه- مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ماده ۲۹ این طرح و تبصره های آن موافقت کردند.

در ماده ۲۹ این طرح آمده است: متن زیر جایگزین ماده (۵۲) و تبصره های آن می‌شود:
ماده ۵۲- هیات نظارت استان در راستای بررسی دقیق صلاحیت داوطلبان، موظف است مستند به قانون و مستدل به مدارک، دلایل، قرائن و امارات علم‌آور و اطمینان‌آور شرعی و قانونی و عرفی بر اساس تحقیقات لازم، اخذ سوابق و مدارک اثباتی از داوطلب، استعلام‌ از مراجع ذی صلاح، شنیدن توضیحات یا دفاعیات داوطلب و بررسی حقوقی و شرعی تمامی اسناد، مدارک و اطلاعات، نظر خود را به هیات مرکزی نظارت اعلام کند.

تبصره ۱- هیات نظارت استان قبل از اظهارنظر موظف است داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی تایید یا احراز نشده یا در هیات نظارت استان، احراز صلاحیت یا تایید نمی‌شوند را به نحو مقتضی از حق دانستن دلایل و مستندات عدم تایید یا عدم احراز و حقوق مرتبط با آن مطلع یا به آنها ابلاغ کنند. هیات نظارت استان در صورت درخواست کتبی داوطلب موظف به ارائه دلایل عدم تایید یا عدم احراز بر اساس قانون و همچنین شنیدن توضیحات و یا دفاعیات آنها در فرصت مناسب است.

تبصره ۲- هیات نظارت استان تحت نظارت هیات مرکزی نظارت به وظیفه خود عمل می‌کند. هیات مرکزی نظارت نیز از طریق کارشناسان بر فرایند تشخیص صلاحیت در هیات نظارت استان، نظارت و راهنمایی می‌کند. اظهارنظر هیات نظارت استان مبنی بر تایید، عدم تایید یا عدم احراز برای هیات مرکزی نظارت مشورتی محسوب می شود و در این مرحله از بررسی صلاحیت، نظر هیات مرکزی نظارت قطعی خواهد بود. مدت زمان بررسی و تشخیص صلاحیت در این مرحله (بررسی در هیات نظارت استان و نظر نهایی هیات مرکزی نظارت) ۵۰ روز است. ‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha