۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸
کد خبر: 85103807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شرایط اعضای هیات‌های نظارت و اجرایی انتخابات مجلس تعیین شد

تهران- ایرنا- شرایط اعضای هیات های نظارت و اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با نظر نمایندگان ملت مشخص شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ماده ۲۱ این طرح و تبصره های آن موافقت کردند.

در ماده ۲۱ این طرح آمده است: ماده (۳۳) قانون به‌ شرح زیر اصلاح می‌شود:
شرایط اعضای هیات های نظارت و اجرایی، هیات های بازرسی وزارت کشور و شورای نگهبان، ناظران شورای نگهبان، اعضای شعب و نمایندگان فرماندار و بخشدار به شرح زیر است:
۱- اعتقاد و التزام عملی به احکام اسلام و قانون ‌اساسی.
۲- حداقل سواد خواندن و نوشتن .
۳- عدم وابستگی به گروه های غیرقانونی.
۴- عدم سابقه محکومیت کیفری موثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
۵- عدم سابقه محکومیت به تخلفات و جرائم انتخاباتی.

تبصره۱- اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی، تنها از شرط ایمان و التزام عملی به اسلام معاف بوده و سایر شرایط قانونی لازم را باید دارا باشند.

تبصره۲- مقامات منصوب کننده مکلفند در صورت اطلاع از عدم وجود این شرایط درخصوص اعضای مذکور در این ماده اقدام به تغییر آنها کنند.

تبصره۳- هیچ‌ یک از اعضای موضوع این ماده نباید داوطلب نمایندگی بوده و یا با نامزدهای انتخابات به‌ ترتیب زیر خویشاوندی نسبی یا سببی داشته باشند:
الف- خویشاوندی نسبی: پدر، مادر، فرزند، برادر و خواهر.

ب- خویشاوندی سببی: همسر؛ همسر فرزند داوطلب، پدر، مادر، برادر و خواهر همسر.

تبصره ۴- در صورتی که اعضای حقوقی هیات اجرایی شامل فرماندار، نماینده رئیس دادگستری و رئیس ثبت احوال با هر یک از نامزدها خویشاوند باشند، مقام منصوب کننده باید فردی را به عنوان جایگزین وی معرفی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha