نمایشگاه دائم و مرکز رصد فناوری‌ها تاسیس می‌شود

تهران- ایرنا- نمایشگاه دائم فناوری‌ها و مرکزی برای رصد فناوری‌های روز دنیا براساس تفاهم نامه ای بین معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و موزه ملی علوم و فناوری تاسیس می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و موزه ملی علوم و فناوری برای ایحاد سازوکار جهاد تبیین در زمینه تولید علم و به کارگیری دانش ناشی از آن در فناوری و نوآوری و رصد مستمر آثار آن در جامعه تفاهم نامه امضا کردند.

این تفاهم نامه هشت ماده ای در راستای تحقق اهداف برنامه‌های اسناد و قوانین بالادستی و ماموریت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد سازوکارهای لازم به منظور توسعه و ارتقای توانمندی‌های کشور در دیپلماسی علمی و فناوری، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، ارتقای فرهنگ نوآفرینی و فن آفرینی و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای خلاقانه و دانش محور نخبگان و دانشمندان کشور به امضای امید رضایی فر به نمایندگی از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حسن زمانیان به نمایندگی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و سیف‌الله جلیلی به نمایندگی از موزه ملی علوم و فناوری ایران امضا شد.

رضایی فر در مراسم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه گفت: با توجه به رویکرد جدید معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص همکاری با بازیگران حوزه‌های مرتبط یا نوآوری و فناوری، این تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان معاونت فناوری وزارت علوم، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و موزه علم و فناوری به امضا رسید.

وی امضای این تفاهم‌نامه را گام موثری در ایجاد زیرساخت‌هایی برای توسعه علم و فناوری و فرهنگ سازی در حوزه نوآوری دانست و اظهار داشت: یکی از اهداف امضای این تفاهم نامه، راه اندازی رصدخانه علم و فناوری است که طی آن قرار است از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، شبکه ایرانیان خارج از کشور و پارک های علم و فناوری در راستای رصد نوآوری و فناوری های موجود در کشور اقدام شود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تعریف و اجرای طرح های پیشران و کلان بر اساس مزیت های سرزمینی و بومی را از ویژگی‌های اجرای فرآیند رصدخانه علم و فناوری نام برد.

رضایی فر راه اندازی نمایشگاه دستاوردهای فناورانه را از دیگر اهداف این تفاهم نامه ذکر کرد و گفت: نمایشگاه دائمی فناوری و نوآوری با استفاده از ظرفیت پارک ها در سراسر کشور راه اندازی می شود و قرار است در این بخش فضاهای خالی به راه اندازی نمایشگاه اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: برنامه دیگر بازنگری فناوری های تاریخی ایران از دیگر زمینه های همکاری این تفاهم نامه است که در کنار فضای نمایشگاه دائمی فناوری در محل موزه علم و فناوری اجرایی می شود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای اجرای این اهداف نیاز به همکاری معاونت فرهنگی و سازمان امور دانشجویان و معاونت فناوری وزارت علوم است‌ با اجرای

این طرح موزه علم و فناوری تبدیل به نمادی از فناوری در قلب پایتخت می شود.

بنای ۵۰۰۰ متری موزه علم و فناوری تا پایان سال آماده بهره برداری است

جلیلی رییس موزه ملی علوم و فناوری نیز در این مراسم گفت: موزه‌های علم و فناوری مراکزی برای تعامل مردم با علم هستند.

وی ادامه داد: با اختلافی که با کتابخانه ملی داشتیم بخش نمایشگاهی این موزه در خیابان سی تیر تعطیل و موزه به اراضی عباس آباد جنب کتابخانه ملی منتقل شد.

رییس موزه ملی علوم و فناوری با بیان اینکه ساختمان جدید موزه در حال آماده شدن است، اظهار داشت: برای بهره برداری از موزه مرحله بندی شده و طی مرحله اول ان که تا پایان سال به بهره برداری می رسد اقدام به راه اندازی نمایشگاه می شود.

جلیلی فضای موزه علوم در خیابان سی تیر تهران را سه هزار و ۷۰۰ متر بیان کرد و گفت: فضای جدید موزه نیز در اراضی عباس آباد ۳۷ هزار متر مربع مساحت دارد و بخش غربی ساختمان که مساحتی باِلغ بر ۵۰۰۰ متر مربع دارد، برای فاز اول درنظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: این موزه منتقل شده است، نمایشگاه این موزه نیز به اراضی عباس آباد منتقل می شود.

رییس موزه ملی علوم و فناوری درمورد همکاری موزه در قالب تفاهم نامه سه جانبه توضیح داد: در این همکاری قرار است نمایشگاه دستاوردهای فناورانه به منظور ترویج فرهنگ نوآوری در کشور راه اندازی شود.

ضرورت جمع آوری دستاوردهای تاریخی

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز در این مراسم به اهمیت نفش فناوری ها در کشور تاکید کرد و گفت: این موزه ها به منظور نگهداشت و نمایش دستاوردهای فناورانه کشور کاربرد دارند و وجود آنها در کشور واجب است.

حسن زمانیان به سابقه دانشمندان ایرانی در عرضه اختراعات و نوآوری ها اشاره کرد و اظهار داشت: جمع آوری این دستاوردها می تواند نسل جوان را با حرکت های علمی کشور آشنا کند.

وی تاکید کرد: کشور ما در علم در فناوری سرآمد بوده است، اما در فناوری بعد از انقلاب دستاورهای زیادی داشتیم و از ۱۰ سال گَذشته توسعه فناوری در کشور شدت گرفته است و بر این اساس در وزارت علوم معاونت فناوری پیشنهاد و تاسیس شده است‌

وی ادامه داد: در این مسیر به ایجاد نمایشگاه نیاز داریم تا بتوان دستاوردها را به جامعه معرفی کرد.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی افزود: قصد داشتیم نمایشگاه دائم برای دستاوردهای فناوران تاسیس کنیم که این اقدام فقط نمایش بخشی از فعالیت های وزارت علوم بود و نمایشگاه از مجموعه فناوری های مرتبط با وزارت علوم بهتر است.

زمانیان خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در هر بخشی که لازم باشد آماده همکاری برای راه اندازی موزه و نمایشگاه است.

به گزارش ایرنا، تفاهم‌نامه همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موزه ملی علوم و فناوری و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در راستای تحقق اهداف برنامه‌های اسناد و قوانین بالادستی و ماموریت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد سازوکارهای لازم به منظور توسعه و ارتقای توانمندی‌های کشور در دیپلماسی علمی و فناوری، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، ارتقای فرهنگ نوآفرینی و فن آفرینی و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای خلاقانه و دانش محور نخبگان و دانشمندان کشور، این تفاهم‌نامه بین دکتر امید رضایی فر به نمایندگی از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری( به‌اختصار معاونت) و حسن زمانیان به نمایندگی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (به‌اختصار سازمان) و دکتر سیف‌اله جلیلی به نمایندگی از موزه ملی علوم و فناوری ایران ( به اختصار موزه) منعقد شد.

این تفاهم نامه در ۸ ماده تنظیم شده است‌.

ماده ۱- موضوع همکاری

موضوع تفاهم‌نامه عبارتست از همکاری طرفین در ایجاد سازوکارهای جهاد تبیین در زمینه تولید علم و به کارگیری دانش ناشی از آن در فناوری و نوآوری و رصد مستمر آثار آن در جامعه از طریق ایجاد پردیس علم و فناوری، رصدخانه علم و فناوری، موزه فناوری، بازنگاری فناوری تاریخی و نمایشگاه دائمی فناوری

ماده ۲- اهداف همکاری

به منظور دستیابی به اهداف زیر این تفاهم نامه امضاء شده است:

• ارتقای جایگاه موزه علوم و فناوری ایران در به کارگیری فناوری و نوآوری در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌ها

• ایجاد سازوکار اخذ مجوز و توسعه مراکز فناوری و نوآوری از جمله پردیس علم و فناوری در موزه با همکاری طرفین در راستای اهداف مشترک

• همکاری در استقرار نظام مدیریت نوآوری در موزه

• تاسیس و راه‌اندازی رصدخانه علم و فناوری با استفاده از ظرفیت واحدهای فناور و دانش‌بنیان، شبکه دانشجویان خارج از کشور و شبکه پارک‌های علم و فناوری

ماده ۳- تعهدات طرفین در راستای تحقق اهداف این تفاهم‌نامه:
۱-۳معاونت نسبت به تسهیل و تسریع در فرآیند صدور مجوز مراکز فناوری و نوآوری در چارچوب قوانین و مقررات وزارت عتف همکاری لازم را با طرفین انجام می دهد.

۲-۳ معاونت و سازمان نسبت به اتصال و توسعه همکاری موزه با شبکه فناوری و نوآوری کشور از مسیر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد همکاری لازم را انجام می نمایند.

۳-۳ معاونت و سازمان همکاری لازم را به منظور استقرار نظام مدیریت نوآوری در موزه انجام می‌دهند .

۳-۴ موزه مقدمات لازم به منظور ارائه تقاضای تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور/ پردیس تخصصی علم و فناوری و یا پارک تخصصی علم و فناوری در حوزه فعالیت‌ی خود را فراهم می نماید.

۳-۵ سازمان و موزه نسبت به انعقاد موافقتنامه همکاری در تاسیس پردیس علم و فناوری در چارچوب قوانین و مقررات اقدام نمایند.

۳-۶ موزه سازوکار لازم به منظور حمایت از تجاری سازی ایده‌ها و فناوری های مرتبط را در چارچوب قوانین و مقررات خود فراهم می آورد.

۳-۷- موزه تمهیدات لازم به منظور استقرار نظام مدیریت نوآوری را فراهم می نماید.

۳-۸ طرفین متعهد به همکاری در جذب اعتبارات لازم به منظور پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌های آتی هستند.

۳-۹ طرفین متعهد به همکاری در انجام پروژه بازنگاری فناوری تاریخی ایران می‌باشند.

۳-۱۰ طرفین شرایط لازم جهت ایجاد نمایشگاه دائمی دستاوردهای فناورانه در شهرهای تهران و کیش فراهم می آورند.

ماده ۴- مدت اجرای تفاهم نامه

این تفاهم‌نامه از زمان امضاء طرفین به مدت سه سال شمسی معتبر بوده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

تبصره: در مورد قراردادهایی که در راستای اجرای این تفاهم‌نامه منعقد می¬گردد و مدت آن بیش از مدت تفاهم‎نامه حاضر باشد، کلیه مفاد این تفاهم‎نامه و ضوابط و مقررات حاکم تا پایان مدت اجرای قراردادهای مذکور جاری و معتبر است.

ماده ۵ -کمیته مشترک راهبردی

به منظور پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه و اجرای تعهدات طرفین، کمیته راهبردی متشکل از ۲ نفر نماینده تام‌الاختیار طرفین تشکیل و این کمیته مسئول پیشبرد برنامه‌ها و نظارت بر حسن انجام کار می‌باشد.
وظایف کمیته مذکور عبارت است از:

- اعلام و ارسال هرگونه اطلاعات ضروری در خصوص نیازها و یا توانمندی‌های طرفین و ایجاد هماهنگی لازم.

- بررسی پیش ‎نویس قراردادهای منعقده در قالب موضوع تفاهم‌نامه‌ها

- برنامه ‎ریزی مناسب جهت اجرای مفاد تفاهم‌نامه

- پیگیری، نظارت و عملیاتی کردن مفاد تفاهم‌نامه و زمینه‌های همکاری با هم

- پیشگیری یا حل و فصل اختلافات بین طرفین در خصوص این تفاهم‌نامه تبصره: طرفین مکلف اند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ امضای این تفاهم‎نامه نسبت به معرفی کتبی نمایندگان خود اقدام نمایند. 
     

ماده ۶- سایر شروط و مقررات  
این تفاهم نامه فی نفسه هیچگونه تعهد مالی و مالکیتی برای طرفین ایجاد نمی¬کند و اجرایی شدن هر یک از مفاد آن منوط به انعقاد قرارداد یا قراردادهای مقتضی با توافق آزادانه طرفین خواهد بود، در هر حـال نظامات و مقررات عمومی و ضوابـط مراجع ذیصـلاح بر تفـاهم نـامه حاضـر و قراردادهای لاحق حاکم خواهد بود.
 
 ماده ۷- حل اختلاف
در صورت بروز احتمالی هرگونه اختلاف در تفسیر و اجرای تفاهم‌نامه و یا تأخیر و تعویق امور از سوی طرفین، کمیته راهبردی مذکور در ماده ۴ موضوع را بررسی کرده و تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند. در صورتی که کمیته مزبور ظرف یکماه از تاریخ درخواست هر یک از طرفین نتواند یا نخواهد موضوع را فیصله دهد، موضوع در جلسه مشترک مقامات امضا کننده تفاهم نامه  طرح و حل خواهد شد.
 
ماده ۸- انعقاد تفاهم نامه 
این تفاهم‌نامه در ۸ ماده و در دو نسخه که هر یک از نسخ حکم واحد را دارند، در تاریخ  ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به امضای طرفین رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha