کارشناسان چینی: هدف از رزمایش‌های چین، ایجاد ثبات و امنیت در قلمروی پکن است

تهران- ایرنا- کارشناسان چینی می‌گویند هدف از برگزاری رزمایش‌های این کشور با کشورهای همسایه، ایجاد ثبات و امنیت در منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه به ویژه اطراف چین است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، کارشناسان چینی در رابطه با برگزاری رزمایش «سپردوستی - ۲۰۲۳» چین و لائوس به رسانه‌های این کشور گفتند: برگزاری رزمایش‌های مکرر با کشورهای همسایه باعث ثبات و امنیت در اطراف مرزهای چین می‌شود و با تفاهم‌های امنیتی با کشورهای همسایه می‌توان این امنیت را افزایش داد.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش پیش زمینه‌ای برای رزمایش‌های مشترک در موقعیت‌های کوه و جنگل و عمدتا شامل آموزش‌های ترکیبی، تمرین‌های جامع، مبادلات فرهنگی و کمک‌های پزشکی بشردوستانه است.

این روزنامه چینی نوشت: از ابتدای سال جاری، ارتش چین علاوه بر رزمایش مشترک دوجانبه «چین و لائوس»، «چین و سنگاپور»، «چین و کامبوج» و سایر رزمایش‌های مشترک دوجانبه، در رزمایش مشترک دریایی چندملیتی «صلح - ۲۳» که در پاکستان برگزار شد حضور داشت و همچنین به رزمایش مشترک چند ملیتی «کبری طلائی ۲۰۲۳» در تایلند نیز دعوت شده است.

«سونگ ژونگ پینگ» کارشناس نظامی در مورد این رزمایش اظهار کرد: تمرین‌های مشترک ارتش چین با کشورهای همسایه بر تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی تمرکز دارد.

وی افزود: شکی نیست که هر نوع تمرینی که باشد، برای تقویت روابط حسن همجواری و دوستانه بین چین و کشورهای همسایه به ویژه تایلند، سنگاپور، لائوس، کامبوج و سایر کشورهای همسایه، همکاری و مبادلات با چین در زمینه‌های مختلف، ثبات وضعیت در دریای چین جنوبی و قلمرو چین است.

«ژو هوآ» کارشناس مسائل بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات خارجی پکن نیز در این خصوص گفت: این رزمایش‌های مشترک، در رفع تردیدها و افزایش اعتماد و مبادلات نظامی و بر توانایی چین وکشورهای همسایه جهت حفظ امنیت کمکی شایانی کرده است.

ژو افزود: این رزمایش جهت آزمایش و بهبود توانایی ارتش ما برای حفظ صلح است به خصوص در زمانی که برخی از قدرت‌های بزرگ خارج از منطقه در حال تلاش برای جلب نظر کشورهای همسایه برای جنگ علیه چین و تضعیف امنیت و ثبات در منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه هستند.

به گزارش ایرنا، آبان ماه سال گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به رئیس جمهور لائوس در جریان سفرش به پکن گفت که دو کشور باید تلاش‌های خود را برای ایجاد آینده‌ای مشترک بین طرفین، تقویت کنند.

مانور نظامی مشترک چین و لائوس در حالی برگزار می‌شود که آمریکا تمرین‌های نظامی سالانه خود در منطقه را با اندونزی و تایلند افزایش داده و ماه گذشته بزرگترین رزمایش سالانه خود با فیلیپین را با حضور بیش از ۱۷ هزار نیرو برگزار کرد.

چین هرگونه تعامل بین مقام‌های آمریکا و کشورهای دیگر منطقه آسیا اقیانوسیه را به‌ عنوان یک چالش برای حاکمیت خود قلمداد می‌کند.

رزمایش مشترک چین و لائوس تحت عنوان «سپر دوستی - ۲۰۲۳» از روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت تا ۷ خرداد در لائوس برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha