اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات کارآفرینی برای راه‌اندازی مشاغل غیر آبی در سیستان

زاهدان- ایرنا- مدیر صندوق کارآفرینی امید سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک بین این صندوق و استانداری مقرر شد ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط در منطقه سیستان که وابستگی به آب ندارد اختصاص یابد.

غلامعلی صمصامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این تفاهم‌نامه به مدت پنج سال اجرا خواهد شد و به موجب آن کسب و کارهای شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان که درگیر خشکسالی هستند مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر رسالت صندوق در حمایت از مشاغل در مناطق کم برخوردار افزود: صندوق کارآفرینی امید بیش از این نیز در سیستان و بلوچستان مشاغل زیادی را حمایت که از مهاجرت معکوس جلوگیری کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید سیستان و بلوچستان در خصوص اعتبار این تفاهم‌نامه نیز بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید و استانداری این استان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان منابع برای این تفاهم‌نامه در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید با همکاری قرارگاه غدیر این تفاهم‌نامه را در شهرستان های شمالی سیستان و بلوچستان اجرایی می‌کند.

صمصامی تصریح کرد: از آنجایی که منطقه سیستان بیش‌از ۲ دهه با خشکسالی روبروست، حمایت از کسب و کارهای غیر وابسته به آب برای ماندگاری جمعیت و رشد اقتصادی منطقه حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان روستانشین هستند که با اجرای این تفاهم‌نامه در شمال استان، شاهد رونق تولید و اشتغال در روستاها خواهیم بود.

به گزارش ایرنا مردم سیستان سالهاست با طبیعتِ نامهربان در جنگ و ستیزند، جنگی بس خانمان برانداز که گویا بشر توان مقابله با آن را ندارد، جدالی که نفس ها را در سینه حبس می کند و گاها جان می ستاند.
روایت همخانگی با تل ماسه های غول آسا داستانی است که سینه به سینه در سیستان بین نسل ها چرخیده است، شاید گرمای هوا باعث نامهربانی بادها می شود که یک باره چندین تن ماسه را بر سر تشنگان همیشه ی هامون می ریزند.

باد، خاک، گرما و آفتاب سوزان عناصر تشکیل دهنده جوی سیستان است که بیشتر ایام سال دست در دست هم به سراغ ساکنان آن می‌آیند و شرایط زندگی را سخت می کنند و گاه که یک به یک می آیند نیز آثار ویران کننده ای بر جای می گذارند به طوری که بارها شاهد بوده ایم که زابل گرمترین شهر کشور اعلام می شود.

شن های روان که از حجم عظیمی از ماسه ها و خاک تشکیل شده اند با وزش شدید باد به طور دیوانه وار به حرکت در می آیند به گونه ای که علاوه بر تنگ کردن راه نفس مردم، خانه های آنان را نیز مدفون می کند و مردم نیز چاره ای جز همسایگی با شن های روان ندارند.
بادهای موسمی ۱۲۰ روزه از قرنها پیش در سیستان جریان داشته اما تا سالها پیش این بادها نعمتی برای مردم این سامان بود و نه تنها سیستان بلکه جنوب استان نیز از برکت این بادها بهره مند بودند زیرا بادهای ۱۲۰ روزه وقتی از روی تالاب و دریاچه هامون وزیدن می گرفت چون سامانه سرمایشی شهرهای زاهدان و خاش و غیره را خنک می کرد بگونه ای که شبهای بهاری زاهدان حتی در تابستان لذتبخش بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha