۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85105276
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بحران انرژی و تورم، اعتماد سرمایه‌گذاران منطقه یورو را کاهش داد

تهران- ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که روحیه و اطمینان سرمایه‌گذاران منطقه یورو در ماه مه (اردیبهشت) به شکل غیرمنتظره‌ای به دلیل تورم لجام گسیخته و نگرانی‌ها از بحران انرژی کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در تحلیل نظرسنجی گروه سنتیکس (Sentix) نوشت: شاخص اطمینان سرمایه‌گذاران این گروه در منطقه یورو در ماه مه (اردیبهشت) به منفی ۱۳.۱ درصد رسید. این شاخص در ماه قبل از آن (آوریل/فروردین) منفی ۸.۷ درصد بود.

بر اساس تحلیل های انجام شده توسط رویترز انتظار می رفت این شاخص ماه آوریل به منفی ۸.۰ درصد برسد.

گروه سنتکس گفت: شاخص انتظارات سرمایه گذاری نیز به ویژه کاهش داشت و از منفی ۱۳.۰ در آوریل به منفی ۱۹.۰ در ماه مه رسید که پایین ترین نرخ از دسامبر ۲۰۲۲ بوده و امیدها به بهبود اقتصادی را بعد از شروع جنگ اوکراین بر باد داده است.

این معیار سنجشی به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته وارد فاز منفی شد.

این گروه افزود: مساله کمبود انرژی هزینه مصرف دهندگان را به دلیل تورم کاهش داد. این عمل در کنار نگرانی مصرف کنندگان از سرمایه گذاری اجباری در سیستم های گرمایشی خود برای کاهش تغییرات آب و هوایی، از جمله عوامل منفی شدن این شاخص در فصل بهار بوده است.

به نوشته رویترز، توافق ائتلاف حاکم در برلین در ماه مارس که خواستار استفاده از سامانه های گرمایشی جدید در این کشور شد، از جمله سیاست های اتخاذ شده در منطقه یورو بوده است. این سامانه های جدید باید از سال ۲۰۲۴ در ساختمان های جدید و قدیمی با استفاده از انرژی تجدیدشدنی استفاده شود.

بر اساس این گزارش، اقتصاد منطقه یورو در ماه‌های اخیر به دلیل تقاضای قوی برای خدمات در حال بهبود بود و بسیاری از سازمان ها از صندوق بین‌المللی پول گرفته تا بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی‌های خود را برای این بلوک در جهت مثبت تغییر داده اند. اما ضعف اخیر، به ویژه در بخش تولید، بر این رونق سایه افکنده است، به خصوص که سرعت رشد تورم، قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است.

آلمان، به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، نیز در ماه مه شاهد افت چشمگیر بود، به طوری که شاخص وضعیت کنونی از منفی ۲.۳ به منفی ۹.۰ در ماه آوریل کاهش یافت و گمانی زنی ها درباره رکود اقتصادی را بار دیگر مطرح کرد.

گروه سنتکس اعلام کرده که این نظرسنجی را از بین هزار و ۲۷۶ سرمایه گذار در منطقه یورو در بازه زمانی چهارم تا ششم ماه مه (۱۶-۱۴ اردیبهشت) انجام داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha