۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 85106648
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدف «جامعه‌شناسی شهری ایران» کشف بهبود زندگی مردم در شهرها است

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی شهری ایران» با بیان اینکه هدف کتاب کشف چگونگی بهبود زندگی مردم در شهرها است، گفت: این کتاب کشف کنش‌ها و سازمان‌های اجتماعی در محل سکونت نسبتا دائمی افرادی متراکم و نا همگون یعنی شهر پرداخته است.

فرشاد قهرمانی نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی شهری ایران» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این دومین کتابی است که نگاشتم، نوشتن و چیدن واژه ها در کنارهم آرامش بخش است، کتاب اول که اقتصاد کلان نام داشت، کتابی که به منظور توسعه‌ فرهنگ علوم اقتصادی در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، به نشر متون تخصصی و تکمیلی در حوزه‌های اقتصادی، مالی و زیست محیطی نیز پرداخت است، اما در این کتاب جامعه شناسی شهری ایران فضاهای اجتماعی و علمی مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی افزود: کتاب منتشر شده پژوهشی در باب جامعه‌شناسی در شهرهای مختلف است، تشریح موضوع و جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه چگونگی پیدایش شهر و رشد جمعیت، علل و انواع مهاجرت‌ها و تحلیل رشد و توسعه شهرنشینی در ایران بیان شده است.

قهرمانی افزود: شهر به عنوان یک پدیده اجتماعی بستر پدیده‌های دیگریست که می تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را باعث شود.زندگی شهری علیرغم اینکه باعث پیشرفت بشریت شده است. اما موجبات بسیاری از مخاطرات اجتماعی را هم فراهم آورده است.در این کتاب به طور مفصل گاهی به معماری و محیط زیست شهرهای ایران پرداخته شده است.

نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی شهری ایران» خاطرنشان کرد: جامعه شناسی شهری علمی است که تعاملات انسانی را در جمعیت های بزرگ و کلان شهرها بررسی می کند. هدف اصلی آن کشف چگونگی بهبود زندگی مردم در شهرها، مطالعه ساختارها، مشکلات و تغییراتی است که در آنها یافت می‌شود.

هدف کشف چگونگی بهبود زندگی مردم در شهرها است
فرشاد قهرمانی - نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی شهری ایران»

قهرمانی تصریح کرد: برای اینکه تعریف روشن‌تری از مهیت و دامنه جامعه شناسی شهری به دست دهیم می‌توانیم بگوییم، تجزیه و تحلیل شهر به عنوان یک واقعیت اجتماعی موضوع جامعه شناسی شهری است. بنابراین جامعه شناسی شهری، تمامی مسائل اجتماعی جامعه شهر نشین را دربر خواهد گرفت. یکی از واقعت‌های اساسی مانند رابطه تراکم جمعیت و سازمانها و شیوه تفکر و زندگی اجتماعی.

وی تاکید کرد: سبک زندگی و شیوه فکر کردن و بروز احساسات و عواطف که بر حسب جوامع و منطق مختلفی که شهر جزئی از آن است متفاوت و بر حسب تارخ و خصوصیات شهرها متغیر است، ویژگی‌هایی به زندگی شهرنشینی بخشیده است که خاص اجتماع مورد نظر یعنی شهر است. مثلا استقلال افراد در مقابل سنن و آداب، در شهرها افزایش می‌یابد و پذیرش افکار جدید، مدپرستی، خلاقیت، نوآوری و تسامح فزونی می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha