سفیر روسیه: مسکو برای استقرار صلح پایدار میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند

تهران- ایرنا- سرگئی کوپیرکین سفیر روسیه در ارمنستان سه‌شنبه شب گفت که مسکو برای استقرار صلح پایدار و دائمی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری فرست چنل نیوز، سفیر روسیه در جریان جشن روز پیروزی در ایروان در گفت‌ وگو با خبرنگاران، افزود: مسکو تلاش می‌کند تا توافق‌های بین رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان اجرایی و روابط میان دو کشور همسایه به حالت عادی بازگردد.

وی تاکید کرد: در این صورت ما می‌توانیم تضمین کنیم که تنش‌ها از بین خواهد رفت و دو طرف به توافقی دست خواهند یافت که به نفع همه کشورها و مردم قفقاز جنوبی باشد.

کوپیرکین خاطرنشان کرد: ما پیوسته با طرفین در تماس و فعالانه در حال پیشبرد برنامه صلح هستیم.

سفیر روسیه در ایروان گفت: نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ کوهستانی در حال تحقق اهداف خود برای کمک به حل و فصل اوضاع از جمله بازگشایی کریدور لاچین هستند.

وی افزود: روسیه از هیچ تلاشی برای تشدید روند عادی‌سازی روابط در همه جوانب از جمله به عنوان بخشی از گروه ویژه مقابله با رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل منطقه‌ای، امضای معاهده صلح و تحدید حدود مرزها دریغ نمی‌کند.

کوپیرکین تصریح کرد: مسکو بارها گفته است و قاطعانه تکرار می‌کند که ما آماده ارائه حمایت مشورتی در این زمینه و طرفدار افزایش گفت‌ وگو بین ایروان و باکو هستیم، همچنین با طرفین تماس دائمی داریم و امیدوار هستیم که این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: مسکو درباره همه مواردی که مربوط به تعهدات متحدانش در قبال ارمنستان است بسیار جدی برخورد می‌کند و تمام تلاش ممکن را برای برقراری صلح، امنیت و توسعه در منطقه قره‌باغ جنوبی انجام می‌دهد.

از سوی دیگر آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان روز سه‌شنبه گفت: ایروان و باکو در جریان مذاکرات پیشرفت چشمگیری در موضوعات اصلی مثل تعیین قلمرو مستقل ارمنستان و تضمین‌های امنیتی نداشتند.

گریگوریان اضافه کرد: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به زودی دیدار خواهند کرد.

وی گفت: رهبران دو کشور در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) در بروکسل و پس از آن در کیشیناو دیدار خواهند کرد و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha