۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبر: 85106856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تصمیم نهایی مسوولان برای روستاهای سیل‌زده چالوس چیست

نوشهر- ایرنا- پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از وقوع سیل در بخش مرزن آباد چالوس و تخریب ۱۰۰ درصدی ۲ روستای"پولاکوه و واسپول" سرانجام با پیگیری های مسوولان دست اندرکار مکان ساخت بناهای مسکونی جدید روستاییان جانمایی و نهایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، روستاهای «واسپول و پولادکوه» مرزن آباد در سیل هفتم مرداد ماه سال گذشته به طور کلی تخریب شدند و قرار شد با توجه به تداوم تهدید مخاطرات طبیعی برای این ۲ روستا، مکان دیگری برای ساخت و ساز و اسکان ساکنان آنها جانمایی شود.

براثر وقوع این حادثه طبیعی حدود ۳۹ بنای مسکونی چند طبقه در این روستاها به طورکامل تخریب شدند و دست کم ۶۳ خانوار ساکن در این واحدها بی سرپناه شدند و افزون بر آن این واقعه تلخ و خانمان برانداز دستکم ۱۳ نفر کشته برجای گذاشت.

هرچند از زمان وقوع این بلای طبیعی مسوولان امر طی چندین مرحله گزارش دادند که مکان تاسیس این ۲ روستا جانمایی و به زودی با ساخت مسکن اهالی این روستاها از مکان فعلی با ساخت بناهای جدید در مکان دیگری جابه می شوند اما هر بار بنا به دلایلی از جمله نارضایتی اهالی، مشکل دار بودن این اراضی تعیین شده به لحاظ طبیعی و مسائل دیگر این اقدامات محقق نشد.

در مرداد ماه سال گذشته، بخشدار مرزن آباد در گزارشی به ایرنا اعلام کرد برای جابه جایی اهالی روستاهای پولاد کوه و واسپول حدود پنج هزار متر مربع و پولاد کوه هم هشت هزار متر مربع زمین که جزو مستثنیات متعلق به اهالی همین روستاها بوده جانمایی شد و به زودی در اختیار آنان برای ساخت مسکن قرار می گیرد.

تصمیم نهایی مسوولان برای روستاهای سیل‌زده چالوس چیست

با همه این کش و قوس ها و پی گیری ها در نهایت مشکل مکان تاسیس این ۲ روستا بنا به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران مشخص و نهایی شد و به زودی عملیات ساخت مسکن برای این خانوار ها بی سرپناه آغاز می شود.

علی اصغر آسمانی مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود: مکان تاسیس روستای پولاد کوه برای اسکان حدود ۳۰ خانوار هفته جاری در کمیته تصویب طرح های هادی استان تصویب و نهایی شده و حدود ۲ هکتار زمین در نزدیکی این منطقه سیل زده برای ساخت بنای مسکونی اهالی این روستا در نظر گرفته شده است.

این مسوول اظهارکرد : فرمانداری شهرستان چالوس عهده دار مسوولیت فراهم سازی زیرساخت ها برای تاسیس این روستای جدید در این منطقه شده و این نهاد انقلابی هم باید بابت ساخت هر بنای مسکونی حدود ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت کند که افزون بر آن حدود ۵۰ میلیون تومان هم بلاعوض است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران درباره ساخت مسکن اهالی روستای واسپول گفت: برای تامین مسکن اهالی این روستای سیل زده هم برنامه ریزی شده در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک بنای مسکونی واقع در شهر مرزن آباد برای آنان ساخته شود که زمین برای اجرای این طرح در این شهر مشخص و پیمانکار هم بکارگرفته شده و مشغول شروع عملیات اجرای این طرح است.

آسمانی مقدم تصریح کرد : هم اینک مسوولان و کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال پیگیری صدور پروانه ساخت برای سیل زدگان واجد شرایط اهالی روستای پولاد کوه هستند و پیش شرط صدور سند دریافت تعهد محضری است امیدوارم تا پیش از فراررسیدن فصل سرما بستر برای تاسیس روستای جدید پولاد کوه واقع در منطقه "تلی کش " فراهم شود.

سیل بی سابقه و خانمان برانداز بامداد هفتم مرداد ماه امسال در بخش کوهستان غرب بخش مرزن آباد چالوس حادث شد و در پی آن افزون برخسارت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به زیرساخت های حوزه راه و تاسیسات عمومی، مزارع کشاورزی، باغ ها و واحدهای مسکونی و دامسراها خسارت وارد شد.

بخش مرزن آباد با برخورداری از یک نقطه شهری و ۱۰۰ نقطه روستایی در مسیر جاده چالوس - کرج محدوده کندوان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha