بانوان جامعه محلی درگهان با آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات آشنا شدند

قشم - ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر قشم گفت: ۱۰۱ نفر از بانوان شهر بندری درگهان این جزیره به مناسبت یکصدمین و یکمین سال تاسیس جمعیت هلال احمر با شرکت در دوره آموزش همگانی «کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات» آموزش های این دوره امدادی مبتنی بر نیازهای جامعه محلی را فرا گرفتند.

احمدنور سرودی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: آموزش های همگانی کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات با هدف ایجاد تاب آوری بانوان و جامعه بومی و محلی ساکن در مناطق و محله های شهر بندری درگهان جزیره قشم در برابر آسیب های محیطی، حوادث و سوانح با استفاده از تمامی ظرفیت های آموزشی هلال احمر این شهرستان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره آموزشی بانوان جامعه محلی شهر درگهان جزیره قشم با حضور در مدرسه ملا علی جلالی این شهر با آموزش های همگانی کمک های اولیه در شوک، خونریزی ها، شکستگی ها (آتل بندی)، سوختگی ها، خفگی ها، حمل مصدوم و آمادگی، چادر زنی(اسکان اضطراری)، آمادگی خانواده در بلایا، شناسایی مخاطرات و سیستم‌های هشدار و آژیرها در برابر مخاطرات از جمله زمین لرزه (زلزله)، پدیده غریاله (سونامی) در کرانه های خلیج فارس، توفان دریایی، خشکسالی و گرمای شدید آشنا شدند.

بانوان جامعه محلی درگهان با آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات آشنا شدند

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات به واسطه رابطه نزدیکی که با جان انسان‌ ها دارد، یک امر مهم و ضروری است و به ‌عنوان یک مهارت زندگی برای اعضای جامعه به ویژه بانوان به حساب می آید، مهارتی که احساس مسوولیت را ۲ چندان می سازد.

سرودی اضافه کرد: هلال احمر نقش محوری در تعریف ذاتی مسوولیت آموزشی دارد و در این راستا با کسب آمادگی های لازم از سوی جزیره نشینان و جامعه محلی می توان هر گونه حادثه یا بحران احتمالی را مدیریت کرد.

بانوان جامعه محلی درگهان با آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات آشنا شدند

وی با بیان اینکه باید آموزش های امداد و کمک های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات و حوادث مختلف جدی گرفته شود و با بهره گیری از این آموزش های عمومی و همگانی آحاد مختلف جامعه را با این مهارت ها آشنا کرد تا در مواقع سخت امداد رسانی بهنگام انجام شود، گفت: با نهادینه کردن آموزش های یادشده فرهنگ خود امدادی، دیگر امدادی و مدیریت بحران به بخشی از فرهنگ عمومی و رفتاری جامعه محلی تبدیل می شود که در این راه آموزش تاثیر گذارترین شریک در انجام ماموریت های هلال احمر است.

به گزارش ایرنا، کمک‌ های اولیه از جمله مهارت‌ هایی است که با انجام به موقع آنها در زمان وقوع بلایا و حوادث طبیعی می‌ توان جان انسان‌ ها را نجات داد و بر این اساس آموزش همگانی این مهارت قدمی در راستای ارتقای سلامت و جان انسان‌ ها است.

بانوان جامعه محلی درگهان با آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات آشنا شدند

وقوع حوادث و بلایا طبیعی و انسانی همیشه وجود دارد، تصادفات رانندگی، سوانح، زلزله، سیل و سایر حوادث که در همان لحظه امدادگرانی برای نجات جان انسانها می شتابند تا زندگی دوباره را به این افراد هدیه دهند.

امروزه کمک های اولیه یک مهارت حیاتی در جامعه محسوب می شود و افراد آموزش دیده جز نخستین نفراتی هستند که در صحنه حادثه حضور پیدا می ‌کنند و می ‌توانند در نقش یک فرشته ‌نجات ظاهر شده و آسیب‌ دیدگان را از خطر مرگ نجات دهند یا مانع بروز آسیب ‌های جدی ‌تر و غیرقابل بازگشت شوند.

بانوان جامعه محلی درگهان با آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات آشنا شدند

ارایه آموزش های کمک های اولیه در صحنه های حوادث می تواند در کاهش مرگ و میر اثرگذار باشد خصوصا این که این آموزش ها در صحنه های تصادف و زلزله های احتمالی بیشتر دیده می شود.

این روزها کمک های اولیه یکی از مهارت های مهم در زندگی است که احساس مسوولیت پذیری و انسان دوستی در ارائه آموزش ها به افراد آسیب دیده محسوس است.

نهادینه ‌کردن این مهارت حیاتی یک گام موثر در راستای ارتقای سلامت افراد جامعه محسوب می شود و اگر در هر خانواده شهری و روستایی یک نفر این آموزش ها را فرا گیرد در شرایط بحرانی و حادثه می توانند کمک های شایانی به افراد آسیب دیده کنند.

هفته بزرگداشت هلال احمر ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.

بر این اساس، ۱۶ اردیبهشت روز تکریم شهدا و خانواده ایثارگران/ ایثارگران، الگوهای جاودان، ۱۷ اردیبهشت، روز جوانان هلال‌ احمر/ پیشگامان پیشرفت، صلح و امید و ۱۸ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌ احمر با عنوان جمعیت در عرصه بین‌ الملل/ خدمت بدون مرز (ازجمله حج) نامگذاری شده و اقدامات، برنامه‌ ها و خدمات هلال‌ احمر در این راستا خواهد بود.

۱۹ اردیبهشت، روز سازمان داوطلبان/ خدمات داوطلبانه و توسعه مشارکت‌ های اجتماع محور و ۲۰ اردیبهشت‌ ماه هم روز امداد و نجات/ فداکاری و همدلی نامگذاری شده است.

براساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده، ۲۱ اردیبهشت: روز بهداشت، درمان و توانبخشی و آموزش و پژوهش/ ناجیان سلامت، آموزش همگانی و ارتقاء خدمت و همچنین ۲۲ اردیبهشت نیز روز رشد تولید و ارتقاء بهره وری است.

دیدار و تجلیل از مقام شامخ شهدا و برگزاری اردوهای جهادی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق کم برخوردار و همچنین اعزام ۱۰۱ کاروان سلامت در سراسر کشور از دیگر برنامه‌ های هلال‌ احمر در هفته آینده است. برنامه‌ ریزی‌ های لازم برای اهدای خون ۱۰۱هزار داوطلب هلال‌ احمر و اجرای مانور امداد و نجات در هزار و ۴۰۲ منطقه کشور نیز با حضور تیم‌ های دادرس و سحر انجام شده است.

همایش ۱۰۱ هزار نفری اعضای هلال‌ احمر در سراسر کشور و نمایشگاه عکس مترو، تجدید میثاق اعضای هلال‌ احمر با آرمان‌ های امام راحل (ره)، مانور سراسری پناه‌ گیری در مدارس با محوریت خانه‌ های هلال، دیدار با آیات عظام تقلید در قم و برگزاری همایش بین‌ المللی مبلغان بشر دوستی از مهمترین برنامه‌ های هلال‌ احمر در هفته هلال است که از روز شنبه ۱۶ اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شده است.

هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر به این امید گرامی داشته می شود که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه از سوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

جمعیت هلال احمر با سابقه‌ یک قرن خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌ گانه نهضت بین‌ المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

درگهان شهری تجاری و بندری و دارای بازارهای متعدد است. این شهر از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم و در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان قرار دارد.

این شهر بندری سالیانه پذیرای جمع زیادی مسافر و گردشگر از اقصی نقاط ایران است که هنگام سفر به شهرستان پر جاذبه قشم از این شهر بازدید و خرید از ۱۶ مجتمع تجاری و بازار این شهر از برنامه های ثابت سفر آنان است.

تعداد قابل توجهی از اهالی این شهر بندری به صیادی مشغول هستند و بر اساس آمار اعلامی شیلات نزدیک ۶۰۰ صیاد و بالغ بر ۸۰ فروند قایق و ۴۷ لنج در اسکله صیادی این بندر فعالیت دارند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha