۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 1003
کد خبر: 85106893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اشتغال بیش از هزار نفر با فعالیت های کارآفرینان در ایلام

ایلام - ایرنا - مسئول کانون کارآفرینان ایلام گفت: کارآفرینان فعال در این استان برای بیش از یک هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

صادق صفربیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۱۴ دوره فرآیند انتخاب کارآفرینان در استان تاکنون برگزار شده است، اظهار داشت: ۷۹ کارآفرین طی ۱۴ دوره گذشته در استان شناسایی شده اند که از این تعداد بخشی به خارج از استان مهاجرت کرده اند و هم اکنون ۵۴ کارآفرین فعال در بخش های مختلف فعالیت دارند.

وی یادآور شد: مهم ترین حوزه های فعالیت کارآفرینان استان ایلام در بخش هایی همچون صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات، خدمات، پزشکی، دامپروری بوده که طبق خوداظهاری و داوری صورت گرفته تعیین می شوند.

مسئول کانون کارآفرینان ایلام مهم ترین شاخصه های تعیین این افراد را داشتن نوآوری، اشتغالزایی، کمک به محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد.

صفربیگی اضافه کرد: کارآفرینان ایلامی هم اکنون برای حدود یک هزار نفر ایجاد اشتغال کرده و بطور متوسط هر کارآفرین برای ۲۵ نفر شغل فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع افراد کارآفرین استان ۲ مورد در حوزه شرکت های دانش بنیان بخش فناوری اطلاعات حضور دارند، ادامه داد: فناوری های نو و های‌تک در استان تا حدود زیادی ناشناخته بوده و مغفول واقع شده اند و بیشتر فعالیت ها به شکل سنتی انجام می شود.

مسئول کانون کارآفرینان ایلام تاکید کرد: مهم ترین شرکت های اقتصادی و سودده دنیا در سال های گذشته بیشتر مربوط به شرکت های نفتی و گازی بودند، ولی امروزه از ۱۲ شرکت برتر ۱۱ مورد در بخش فناوری اطلاعات حضور دارند که بسیار اشتغالزا، سودآور و دارای ارزش افزوده بالایی هستند که می طلبد کشورمان نیاز نگاه خود را به این عرصه تغییر داده تا بتوان از مزیت های حوزه فناوری اطلاعات برای توسعه کشور بهره گرفت.

کارآفرینان از حمایت های ویژه در دریافت تسهیلات بانکی بی بهره اند

صفربیگی یادآور شد: متاسفانه حمایت مدون و خاصی از کارآفرینان صورت نمی گیرد و معافیت های مالیاتی و تسهیلات بانکی ویژه ای برای فعالان این عرصه وجود ندارد.

وی افزود: مهم ترین معضلات پیش روی کارآفرینان قوانین و مقررات خلق الساعه بخش دولتی، بدهی های سنگین بانکی، مالیاتی و بیمه ای است که فعالان این حوزه را به شدت رنج می دهد و به نظر می رسد به مشکلی لاینحل تبدیل شده و با وجود وعده های بسیار در این زمینه ها کمکی به کارآفرینان صورت نمی گیرد.

مسئول کانون کارآفرینان ایلام با اشاره به تورم موجود در اقتصاد ایران اظهار داشت: این موضوع نیز از چالش های پیش روی فعالان حوزه کارآفرینی است که باعث شده فعالیت ها صرفه اقتصادی نداشته باشند، در کنار این موضوع نوسازی تجهیزات نیازمند وجود سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است تا بتوان با بروزرسانی محصولات بازار مناسبی برای کالاهای تولیدی ایجاد کرد.

مسئولان، دستگاه های اجرایی را مجاب به خرید کالاهای استان کنند

صفربیگی گفت: بسیاری از کالاها و محصولات تولیدی کارآفرینان استان از کیفیت بالایی برخوردار هستند، ولی متاسفانه شاهد هستیم دستگاه های اجرایی نیازهای خود را از سایر استان ها تامین می کنند که می طلبد مسوولان ارشد ایلام نهادهای اجرایی را موظف کنند اولویت خرید کالاهای خود را به تولیدات استان اختصاص دهند تا ضمن ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان زمینه درآمدزایی و ایجاد اشتغال را برای تعدادی بیشتری از فعالان این عرصه فراهم آورد.

وی اضافه کرد: نقش سازمان امور اقتصادی و دارایی در مجاب کردن سایر دستگاه ها به خرید محصولات تولیدی استان انکارناپذیر است و امیدواریم این رویه در استان ایلام اصلاح شود.

مسئول کانون کارآفرینان ایلام یادآور شد: بخش دولتی در برخی اوقات نه تنها کمکی به کارآفرینان نمی کند، بلکه مانعی را نیز پیش پای آنان ایجاد کرده است، در شرایطی که رئیس جمهوری بر کسب آراء و نظرات کارآفرینان برای بهره وری هرچه بیشتر امور تاکید می کنند، متاسفانه در عمل استفاده ای ار تجربیات این افراد نمی شود.

صفربیگی تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری خود را بر اساس مزیت منطقه ای انجام می دهند و همین عامل باعث شده به موفقیت نیز برسند ، ولی در کشورمان بطور معمول این موضوع طبق ضرورت شکل می گیرد که با تغییر مدیریت ها سیاست ها نیز عوض شده و همین عامل سبب می شود در عمل شاهد رشد پایدار نباشیم.

وی یادآور شد: ایلام با وجود محرومیت در زیرساخت ها ولی استانی ثروتمند است، چراکه از منابع عظیم زیرزمینی و نیروی انسانی توانمندی برخوردار است که در صورت استفاده مناسب می تواند موتور محرک اقتصاد استان به سوی پیشرفت همه جانبه باشد.

مسئول کانون کارآفرینان ایلام گفت: وجود منابع نفتی و گازی ، اراضی حاصلخیز کشاورزی ، طبیعت بکر ، صنایع دستی و ... از مزیت های استان هستند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن با حمایت از نیروهای تحصیل کرده و دانشگاهی ایلام را با سرعت بیشتری در مدار و ریل توسعه قرار داد.

صفربیگی اضافه کرد: اگر دولتمردان به دنبال حل ریشه ای معضل بیکاری هستند، باید بطور جدی از کارآفرینان حمایت کنند، این حمایت فقط به شکل ارائه تسهیلات نیست و با خرید محصولات تولیدی می توان ضمن اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده مشاغل مرتبط را توسعه داده و فرصت های جدید را برای درآمدزایی در استان و ایجاد رفاه نسبی شهروندان فراهم آورد.

وی یادآور شد: تا وقتیکه دولتمردان به توانمندی های بخش خصوصی اعتماد نداشته باشند و قوانین و مقررات دست و پا گیر را از پیش پای کارآفرینان بر ندارند، نمی توان به تحول اساسی در این عرصه امید چندانی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha