۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85107143
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماجرای مدرسه کانکسی روستای "قورپلجه" گنبدکاووس چیست

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۲۶
کد خبر: 85107143
ماجرای مدرسه کانکسی روستای "قورپلجه" گنبدکاووس چیست
مدرسه کانکسی در گنبدکاووس

گنبدکاووس - ایرنا - عکس‌های تحصیل چند دانش‌آموز روستای "قورپلجه" گنبدکاووس در کانکس فرسوده با انعکاس گسترده در فضای مجازی، تصور فراگیری این شیوه آموزش را در ذهن مخاطب ایجاد کرد اما ماجرای این مدرسه چیست؟

به گزارش ایرنا، روستای قورپلجه در فاصله ۱۸ کیلومتری گنبدکاووس قرار دارد و به گفته "امیرمهدی آق" عضو شورای روستا جمعیت آن ۴ هزار نفر در قالب هزار و ۱۰۰ خانوار است.

وی افزود: ۵۳۰ دانش آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی روستای قورپلجه در یک آموزشگاه و در ۲ نوبت صبح و عصر یکی بنام مدرسه "قدس" و دیگری بنام "شقایق" و چهار کانکس نصب شده کنار آموزشگاه در مجموع ۱۹ کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

قورپلجه در زبان ترکمنی به محل بریدگی و افتادگی ساحل رودخانه گفته می‌شود که از حالت طبیعی و بلندی خارج شده و حالت گودی به خود گرفته و بیشتر به جهت تجمع آب در این نقطه است، این روستا در زمینی به مساحت تقریبی ۱۸۰ هکتار و به صورت غربی و شرقی در امتداد گرگانرود گسترده شده است.

مطابق اظهارات عضو شورای روستای قورپلجه، مدرسه فعلی و پنج کلاسه ابتدایی روستا در سال ۱۳۷۲ ساخته شده و از آن زمان تاکنون با افزایش جمعیت دانش آموزی، تعدادی کانکس به‌عنوان کلاس درس اضافه و حتی آزمایشگاه مدرسه هم تبدیل به کلاس شد.

آق ادامه داد: حدود ۶ سال است دانش آموزان ابتدایی روستا در این کانکس‌ها که برخی از آنها فرسوده و شرایط مناسبی ندارند مشغول تحصیل هستند.

عضو شورای روستای قورپلجه ادامه داد: نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی ۲ سال پیش قول داد به این موضوع رسیدگی کند اما تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

به گفته آق، به دلیل کمبود فضای آموزشی، یکسال هم از فضای مسجد روستا برای تشکیل ۲ کلاس درس استفاده شده بود.

وی همچنین از اخذ مجوز ساخت مدرسه ۶ کلاسه روستای قورپلجه خبر داد و گفت: چند سال پیش به‌خاطر برخی حواشی در تعیین مکان ساخت مدرسه، ساخت آن به تعویق افتاد اما ۲ سال قبل همه اعضای شورای روستا قطعه زمینی به اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس واگذار کردند اما همچنان مدرسه ساخته نشده است.

آق افزود: یک سال پیش هم مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس گلستان از مدرسه روستا و وضعیت کانکس‌ها بازدید کردند و قول اهدای یک کانکس نو را دادند که با مخالفت مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس هنوز محقق نشده است.

به گفته وی، اهالی روستای قورپلجه گنبدکاووس و دانش آموزان آن از مسوولان متولی و نیکوکاران انتظار دارند، نسبت به ساخت مدرسه و یا نصب کانکس‌های جدید اقدام نمایند تا امید به آینده در مردمان این روستای کمترتوسعه یافته افزایش یافته و مانع ترک تحصیل دانش آموزان آن شود.

پاسخ مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس با تایید فرسودگی مدرسه کانکسی این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: چهار سال پیش برای ساخت مدرسه در این روستا اقدام شد و آیین آغاز عملیات اجرایی مدرسه باحضور مدیران کل وقت آموزش و پرورش و نیز نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی در زمینی واقع در قسمت غرب روستا آغاز شد.

عبدالقادر ظفر افزود: چند روز بعد از کلنگ زنی مدرسه روستای قورپلجه به سبب برخی مسائل حاشیه‌ای و اختلاف نظرها بین شماری از اهالی و چند تن از عضو شورا درخصوص مکان جانمایی شده برای احداث مدرسه، ساخت آن به حالت مسکوت درآمد.

وی اضافه کرد: تلاش‌ها برای رفع حواشی و اختلاف نظرها مثمرثمر واقع نشد و فرصت خوبی که برای احداث مدرسه روستا فراهم شده بود، از دست رفت.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس تصریح کرد: روستای قورپلجه نیاز به ساخت مدرسه دارد و آمادگی داریم اگر اهالی زمین مناسب در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند، این اداره با همراهی اداره کل نوسازی مدارس گلستان و مشارکت نیکوکاران آنرا بسازیم.

ظفر افزود: کانکس‌های موجود روستای قورپلجه شرایط حداقلی تحصیل را تا پایان سال تحصیلی جاری دارد و در ادامه برای سال جدید یا آنها را بازسازی و یا اقدام به ساخت مدرسه جدید خواهیم کرد.

وی همچنین یادآور شد: درسال گذشته سه کلاس درس جدید هم در کنار مدرسه فعلی روستا ساخته و تجهیز شد ضمن اینکه تمامی کانکس‌ها نیز به لحاظ میز و صندلی تکمیل شدند.

ظفر اضافه کرد: برخی عکس‌های بازنشر شده در فضای مجازی که دانش آموزان این روستا را نشسته بر زمین نشان می‌دهد، مربوط به سنوات قبل می‌باشد.

مدارس کانکسی روستایی گلستان جمع آوری می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وجود ۹۹ کلاس درس کانکسی در مناطق روستایی، عشایری و مرزی این استان خبر داد و گفت: جمع آوری مدارس کانکسی مستقل بجز مدارس عشایری و فصلی، در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس گلستان قرار دارد.

وحید فراهی افزود: از مجموع مدارس کانکسی گلستان، ۱۱ کانکس در قالب مدرسه مستقل و بقیه در قالب کلاس الحاقی در مدارس مورد استفاده قرار دارند.

وی اضافه کرد: این اداره کل در قالب طرح شهید "پناهی" و ساخت مدرسه جایگزین نسبت به جمع آوری مدارس مستقل کانکسی اقدام می‌کند.

فراهی ادامه داد: کار ساخت هفت مدرسه جایگزین مدارس مستقل کانکسی در گلستان درحال انجام است و تا مهرماه امسال به بهره‌برداری خواهند رسید که اعتبار مورد نیاز آن از محل اعتبارات استانی و شهرستانی تامین می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: تعیین اولویت ساخت مدرسه جایگزین مدارس فرسوده توسط مدیریت آموزش و پرورش و کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها مشخص می‌شود و اداره کل نوسازی مدارس بر اساس اعتبارات ابلاغی و کمک های خیرین بزرگوار نسبت به بازسازی آنها اقدام می‌کند.

فراهی اضافه کرد: این اداره کل پس از تعیین اولویت ساخت مدرسه جایگزین مدارس مستقل کانکسی در شهرستان‌ها نسبت به تامین اعتبار و ساخت آن مشارکت خواهد داشت.

وی گفت: گلستان در کنار مدارس کانکسی، مدارس تخریبی و فرسوده قابل توجهی نیز دارد که مطابق اولویت‌بندی‌های انجام شده در هر یک از ۱۴ شهرستان استان، به مرور نوسازی می‌شوند.

فراهی به فرسودگی کانکس مدرسه روستای قورپلجه گنبدکاووس هم اشاره کرد و بیان داشت: چند سال پیش ساخت مدرسه در این روستا در اولویت بازسازی قرار داشت که به دلائلی از جمله نداشتن زمین مناسب اجرا نشد.

مدیرکل نوسازی مدارس گلستان افزود: سال قبل هم یک دستگاه کانکس مناسب به آموزش و پرورش گنبدکاووس جهت این روستا تحویل شد.

وی اضافه کرد: برای ساخت مدرسه در روستای قورپلجه گنبدکاووس، اداره کل نوسازی مدارس گلستان براساس اولویت تعیین شده توسط آموزش و پرورش این شهرستان اقدام خواهد کرد.

فراهی افزود: درصورتی که آموزش و پرورش گنبدکاووس و کمیته برنامه ریزی شهرستان ساخت مدرسه در قورپلجه را در اولویت امسال قرار دهند، عملیات احداث مدرسه در دستورکار قرار اداره کل نوسازی مدارس گلستان می‌گیرد.

آموزش و پرورش شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان افزون بر ۹۶ هزار دانش آموز از پیش دبستانی تا متوسطه دوره دوم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha