۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبر: 85107193
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز روابط دیپلماتیک سوریه و عربستان نشان از خنثی شدن توطئه آمریکا است

دمشق - ایرنا - تقویت روابط بین کشورهای عربی با از سرگیری روابط دیپلماتیک سوریه و عربستان سعودی نشان از پایداری مردم کشور سوریه و همچنین خنثی شدن توطئه های نظام سلطه به رهبری آمریکا و خصومت رژیم صهیونیستی علیه سوریه در منطقه است.

به گزارش ایرنا،بعد از گذشت ۱۱ سال، با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب موافقت شد. موافقتی که کارشناسان، آن را نتیجه تغییر معادلات قدرت و نظم منطقه غرب آسیا می‌دانند.

به گفته کارشناسان سیاسی،بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، پیروزی برای مردم و رهبری سوریه است، این یک شکست بزرگ برای آمریکا است که به شدت با بازگشت سوریه مخالف و برخی از متحدان خود را تحریک کرد تا از هر راه و روشی مانع از آن شوند اما هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد و این مساله نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است.

سوریه پیروز شد و اگر ۱۲ سال پایداری بدون وقفه ارتش در میدان‌های نبرد، حمایت اکثر مردم سوریه از رهبری و ایستادگی آنها نبود، بازگشت آن به اتحادیه عرب ممکن نمی‌شد.

ملت سوریه هم مشکلات بسیاری را تحمل کرد تا بتواند توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه سوریه را خنثی کرده و به مخالفان سوریه که صدها میلیارد دلار هزینه کردند تا این کشور را به زانو درآورند و به یک کشور ورشکسته تبدیل کند،درس پیروزی بدهند.

وزارت امور خارجه سوریه امروز در بیانیه ای اعلام کرد : سوریه فعالیت دیپلماتیک خود در کشور عربستان سعودی مجدد آغاز می کند.

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه سانا،یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه ومهاجران سوریه اعلام کرد: با توجه به روابط عمیق و وابستگی مشترک ملت‌های جمهوری عربی سوریه و عربستان سعودی و دور انداز خواسته‌های مردم دو کشور و اعتقاد جمهوری عربی سوریه به اهمیت تقویت روابط دوجانبه بین کشورهای عربی به نحوی که در خدمت اقدام مشترک عربی باشد، جمهوری عربی سوریه تصمیم به از سرگیری فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در عربستان سعودی گرفت.

همچنین عربستان نیز از سرگیری فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در سوریه را اعلام کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد، بنابر پیوندهای برادری میان عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه و در راستای تمایل به گسترش فعالیت مشترک عربی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و با توجه به تصمیم‌های نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب مبنی بر از سرگیری حضور سوریه در این اتحادیه، عربستان سعودی تصمیم گرفته است که فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در سوریه را از سربگیرد.

تاکید اتحادیه عرب بر تعهد خود نسبت به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات سوریه

پیش از این ،شورای وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست خود در قاهره با صدور بیانیه‌ای رسما ازسرگیری مشارکت دولت سوریه در نشست‌های این اتحادیه را از روز (یکشنبه گذشته ) اعلام کرد.

شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه تصمیم شماره «۸۹۱۴» را تایید و موافقت کرد که شرکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات اتحادیه عرب و تمامی سازمان‌ها و نهادهای وابسته به آن از امروز ازسرگرفته شود.

شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین بر تعهد خود به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات سوریه بر اساس منشور اتحادیه عرب و اصول آن تاکید کرده است.

حاضران در این نشست همچنین بر اهمیت تداوم و تشدید تلاش‌های اعراب برای کمک به سوریه در راستای خروج آن از بحران و کاهش درد و رنج ملت این کشور تاکید کردند.

دولت سوریه در تمام جلسات اتحادیه عرب و سازمان‌‎های منطقه‌ای آن حضور خواهد داشت

دبیرکل اتحادیه عرب در اولین اظهارات خود پس از موافقت با بازگشت سوریه به اتحادیه گفت که «دولت سوریه در تمام جلسات اتحادیه عرب و سازمان‌‎های منطقه‌ای آن حضور خواهد داشت و بشار اسد می‌تواند در اجلاس آتی سران عرب شرکت کند».

«احمد ابوالغیط» در ادامه افزود: «بشار اسد رئیس جمهور سوریه حق شرکت در نشست آتی سران کشورهای عربی در عربستان را دارد».

وزرای خارجه اردن، عربستان، عراق، مصر و سوریه هفته گذشته نشستی مشورتی برگزار کردند تا راه‌های بازگشت آوارگان سوری از کشورهای همسایه و توسعه سیطره دولت سوریه بر تمام سرزمین‌های خود را بررسی کنند.

این نشست پس از نشست دیگری که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در اواسط آوریل گذشته برای بحث در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در عربستان برگزار کردند و در آن وزرای خارجه مصر، عراق و اردن نیز شرکت داشتند، برگزار شد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha