۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۴۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85108001
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلینکن: آمریکا و عربستان برای تمدید آتش‌بس در سودان تلاش می‌کنند

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام  کرد که ایالات متحده  و عربستان سعودی برای تمدید آتش بس در سودان تلاش می کنند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: امریکا با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی برای تمدید آتش بس در سودان و دستیابی به توافقی در زمینه ارائه کمک های بشردوستانه همکاری می کند.

وزیر خارجه دولت بایدن افزود: اکنون با کمک یکدیگر، طرف‌های درگیر در سودان را تحت فشار قرار می‌دهیم تا اسلحه‌های خود را کنار بگذارند و اجازه دهند کمک‌های حیاتی به مردم سودان برسد.

بلینکن اضافه کرد که دیپلمات‌های آمریکایی و سعودی «عمیقاً درگیر گفت‌وگو هستند» و با انگلیس، امارات، اتحادیه آفریقا و دیگر شرکا همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد "هدف جمعی ما این است که پایه مذاکرات بیشتر میان طرفین ایجاد کنیم تا این امر بتواند به توقف دائمی خصومت ها منجر شود."

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است. با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری آمریکا و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، درگیری ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، سازمان بین المللی مهاجرت روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: بیش از ۷۰۰ هزار نفر در حال حاضر به دلیل خشونت در سودان در داخل این کشور آواره شده اند که این تعداد سه‌شنبه هفته گذشته ۳۴۰ هزار نفر بود.

قبل از شروع جنگ، حدود ۳.۷ میلیون نفر در سودان، عمدتاً در دارفور، در داخل این کشور آواره شده بودند.

در همین حال، برنامه جهانی غذا تخمین می زند که برای کمک به حدود ۳۸۴ هزار نفر در سراسر ایالت های گدارف، گزیرا، کاسالا و نیل سفید به حدود ۱۳ هزار تن غذا نیاز دارد.

برنامه جهانی غذا در حال حاضر حدود ۸ هزار تن ذخایر غذایی در بندر سودان دارد. در روزهای آینده، این سازمان انتظار دارد دو کشتی حامل مواد غذایی و آذوقه برای درمان سوء تغذیه وارد سودان شوند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل می گوید آژانس پناهندگان سازمان ملل، با مشورت دولت ها و شرکا، در حال برنامه ریزی برای کمک به بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که احتمالا از جنگ سودان به هفت کشور همسایه این کشور فرار کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha