نمایشگاه کتاب تهران با بزرگ‌ترین رویدادهای دنیا قابل قیاس است

تهران- ایرنا- سفیر ترکیه در ایران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایشگاه بزرگی در منطقه و حتی جهان است. می‌توانیم این رویداد فرهنگی در ایران را با نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت و قاهره مصر مقایسه کنیم.

به گزارش ایرنا از ستاد خبری نمایشگاه کتاب، حجابی کرلانگیچ بیان کرد: از سال‌های ابتدایی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیگیر آن بودم و از آن بازدید می‌کردم. چند بار به‌عنوان سخنران در نشست‌های علمی نمایشگاه شرکت کردم و به معرفی طرح ترجمه وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در این رویداد فرهنگی پرداختم.

مترجم دیوان حافظ به زبان ترکی استانبولی ضمن اشاره به شرکت در همایش‌های علمی در تهران افزود: در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب در مکانی دیگر برگزار می‌شد. انتقال آن به مصلی امام خمینی(ره) برای گسترش این رویداد فرهنگی قابل تحسین است.

او درباره پیوند زبانی بین ایران و ترکیه گفت: زبان فارسی در طول تاریخ زبان مشترک ملل مختلف اسلامی در جغرافیای بزرگی بوده است. زبان ترکی در آناتولی کم‌کم جای زبان فارسی را گرفت اما هنوز مفردات زبان فارسی در زبان ترکی زنده است و کاربرد دارد. زبان فارسی، زبانی نیست که تنها به ملت ایران تعلق داشته باشد.

سفیر ترکیه در ایران با اشاره به گسترش زبان فارسی در هندوستان، بالکان، آناتولی و افریقای شمالی ادامه داد: زبان فارسی را به‌عنوان زبانی متعلق به یک ملت نمی‌دانیم. زبان فارسی متعلق به ملل اسلامی است و هنوز هم پل ارتباطی بین کشورهای مسلمان است. ترکیه در این زمینه ذخایر گران‌قدری دارد. کتابخانه‌های ترکیه مملو از آثاری به زبان فارسی است.

حجابی کرلانگیچ، حافظ، مولانا و سعدی را شخصیت‌های مشترک بین ایران و ترکیه خواند و افزود: این شخصیت‌ها رهبران علمی و فرهنگی جهان اسلام هستند. علاقه‌مندان زیادی در ترکیه در زمینه ادبیات فارسی کارهای پژوهشی انجام می‌دهند.

سفیر ترکیه در ایران با حضور خود در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم به پروژه ترجمه وزارت فرهنگ و گردشگری پرداخت و گفت: این طرح یک پروژه جهانی است که در آن آثار ترکی به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. این طرح در دنیا جایگاه خوبی پیدا کرده و به ما کمک کرده است تا آثار نویسندگان ترکیه‌ای در ایران بهتر شناخته شود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در kebab.ir ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha