۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۴۱
کد خبر: 85109202
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش ملی "زنجیره ارزش و صادرات" در کشت و صنعت مغان برگزار شد

اردبیل - ایرنا - نخستین همایش ملی "زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات" در شرک کشت و صنعت و دامپروی مغان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عصر جمعه در این همایش اظهار کرد: ما هر قدر در عرصه تولید از فناوری‌های جدید و علوم نوین استفاده کنیم به همان میزان نیز ارزش افزوده بیشتری را در بخش کشاورزی شاهد خواهیم بود.

نادر تقی زاده به شکل‌گیری میزهای تخصصی زنجیره ارزش، برندینگ، صادرات و شبکه‌های تولید با فناوری‌های جدید را با همکاری محققان و اساتید دانشگاه تهران و محقق اردبیلی یادآور شد و اظهار کرد: در اردبیل به چنین منظومه‌های فناورانه نیاز داریم تا در کنار تولید، شبکه بزرگ صادرات و ارزش افزوده را تقویت ببخشیم.

وی، ضرورت بکارگیری روش‌های نوین را در حوزه ارزش افزوده، برندینگ و صادرات با استفاده از تجربیات مفید کشورهای مختلف یادآور شد و خاطرنشان کرد: منطقه مغان با داشتن استعدادهای ناب و ۲ بنگاه اقتصادی عظیم در این حوزه پیشتاز بوده و می تواند زمینه تقویت زنجیره تولید و ارزش افزوده را در بخش‌های مختلف و محصولات متنوع فراهم کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تولید بیش از ۴۰ محصول را در منطقه مغان یادآور شد و گفت: اگر هر یک از این محصولات به صنایع تبدیلی با برند و بسته‌ بندی مناسب به کشورهای دیگر صادر شود، امکان توسعه و تقویت نظام اقتصادی در استان فراهم شده و تحول واقعی را شاهد خواهیم بود.

تقی‌زاده یادآور شد: با دعوت از اساتید برجسته دانشگاه تهران، محققان و پژوهشگران استانی سعی داریم تا راهکاری را ارایه کنیم تا در این مسیر جلوی خام‌ فروشی محصولات گرفته شود و با توسعه صنایع تبدیلی، زنجیره تولید و همچنین امکان صادرات به کشورهای مختلف، بیشترین سودمندی را برای کشاورزان و تولیدکنندگان فراهم کنیم.

اوراسیا مقصد صادرات محصولات کشاورزی اردبیل

نایب رییس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم در این همایش خاطرنشان کرد: کشورهای حوزه اوراسیا بهترین مقصد برای صادرات محصولات کشاورزی استان اردبیل محسوب می‌شوند.

عباس جهانگیرزاده با بیان اینکه تنوع تولید محصولات کشاورزی را در منطقه مغان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از این محصولات به صورت خام به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور نیز حمل می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲ بنگاه عظیم اقتصادی در این منطقه طی سال‌های گذشته در روند توسعه خود دچار وقفه شده بودند که امیدواریم با حمایت مسوولان کشوری و استانی این ۲ مجموعه بتواند براساس اصل ۴۴ قانون اساسی به تقویت جبهه تولید و افزایش ظرفیت صادرات اقدام کنند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، حضور اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور را در این رویداد مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: منطقه مغان در هر چهار حوزه زنجیره ارزش، برندینگ، صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی به تحولی جدی و براساس علوم و فناوری‌های جدید نیازمند است که امیدواریم با کمک و همراهی فعالان بخش خصوصی در این حوزه به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

جهانگیرزاده، تولید چهار میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی در شمال استان اردبیل را یادآور شد و افزود: تولید این میزان محصول با ارقام چهل گانه بازار هدفی را طلب می‌کند تا با صادرات این محصولات در یک فرآیند زنجیره ارزش و بسته‌ بندی مناسب بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وی با اشاره به خاک بی‌نظیر خطه مغان، یادآور شد: خاک این منطقه از کشور جزو چهار خاک حاصلخیز دنیا است که تا ۹ متر دارای عمق زراعی است که با بهره‌گیری از روش‌های مدرن می‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

جهانگیرزاده، سهم استان اردبیل را از دستیابی به بازارهای جهانی بسیار اندک و ضعیف دانست و گفت: کشورهای اوراسیا و عضو اکو می‌توانند مقصد صادرات محصولات کشاورزی این استان در دوره جدید باشد.

ایجاد زنجیره ارزش و برندینگ در کشت و صنعت مغان ضروری است

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش اظهار کرد: دانشگاه محقق اردبیلی که مولود انقلاب است در چهار دهه ماموریت و مسوولیت خود جهش علمی، تحقیقی و پژوهشی را تجربه می‌کند.

جبرائیل رزمجو تصریح کرد: دانشگاه‌ها در کنار سنگر تولید، واحدهای صنعتی و بخش کشاورزی آماده ارایه آخرین یافته‌ها و تحقیقات علمی و کاربردی هستند.

وی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که اساتید دانشگاه تهران که خود برند علمی محسوب می‌شوند در این رویداد حاضر شدند تا به دانشگاه جوان محقق اردبیلی در مسیر جهش تولید علم، تحقیق و پژوهش کمک کنند.

به گفته معاون علمی و پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی، طی یک دهه اخیر این دانشگاه روند خوبی را در تولید علم سپری کرده و ما شرایط مطلوبی را در حوزه‌های فنی، مهندسی، کشاورزی و حتی علوم انسانی شاهد هستیم.

رزمجو اضافه کرد: امیدواریم برگزاری چنین همایش هایی با همکاری دانشگاه تهران و محقق اردبیلی بستر خوبی را فراهم کند تا ما بتوانیم به اهداف مورد نظر در حوزه زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات به شایستگی دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha