۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85539623
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

توسعه زیرساخت های عمرانی؛ رویکردی که باید در استان اردبیل تداوم یابد

اردبیل - ایرنا - دولت سیزدهم به واسطه نقش غیرقابل انکار زیرساخت های عمرانی در ارتقای شاخص های اقتصادی در کمتر از سه سال اخیر بر این بخش تمرکز کرده است. این رویکرد تا تکمیل زیرساخت های مورد نیاز استان همچنان باید ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ابرنا ، استان اردبیل در بسیاری از شاخص های اقتصادی جزو استان های محروم کشور به شمار می رود به طوری که در اغلب شاخص ها در جایگاه انتهای استان ها قرار دارد.

برای مثال در بخش حمل و نقل هنوز ارتباط مرکز استان با مرکز کشور از طریق بزرگراه برقرار نیست. زیرساخت های حمل و نقل ریلی و راه آهن اردبیل - میانه هم در حال طی مراحل پایانی است.

در زمینه سرانه فضای آموزشی هم دانش آموزان این استان با مشکلات زیادی مواجه هستند. در بخش درمان هم کمبود تخت های درمانی در استان کاملا مشهود است.

این در حالی است که استان اردبیل در بخش های مختلف کشاورزی، گردشگری و صنعت ظرفیت های بسیار بالایی دارد و در صورت وجود زیرساخت های عمرانی این بخش ها می تواند منجر به ثروت آفرینی و افزایش درآمد سرانه استان شده و به رفع بیکاری و اشتغالزایی کمک کند.

با عنایت به اهمیت و نقش زیرساخت های عمرانی و اقتصادی در توسعه سایر بخش ها و از سوی دیگر هزینه بر بودن ایجاد این زیرساخت ها معمولا دولت ها متولی ایجاد و توسعه زیرساخت های عمرانی و اقتصادی می شوند.

از همین رو دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های عمرانی را جزو اولویت های خود قرار داد و اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شد.

برای مثال در بخش بزرگراهی طی سال های اخیر تمامی طرح ها و قطعات از جنوب تا شمال استان دارای ردیف ملی شده و با تامین منابع از محل های مختلف و بر اساس اولویت به تدریج تکمیل و به بهره برداری می رسد که آخرین نمونه آن بهره برداری از ۲۴ کیلومتر بزرگراه در محور اردبیل - سرچم به عنوان اصلی ترین مسیر ارتباطی استان با مرکز کشور است.

در حوزه ریلی به گفته مسئولان ارشد استان ، دولت سیزدهم بخش های گلوگاهی و سخت گذر را در دستور کار قرار داد و طبق اظهارات سیدحامد عاملی استاندار اردبیل تنها ۳۰ کیلومتر ریل گذاری این پروژه باقی مانده است.

علاوه بر این در بخش هوایی با توسعه و تامین تجهیزات ناوبری فرودگاه اردببل در حال حاضر تعداد لغو پروازهای این فرودگاه به حداقل رسیده است و این فرودگاه می تواند روزانه پذیرای پروازهای ایرلاین های داخلی و خارجی باشد.

اقتصاد استان اردبیل عمدتا بر پایه کشاورزی استوار است. از همین رو تامین زیرساخت های مرتبط با آب اعم از مخزن سد و شبکه های اصلی و فزعی از اولویت های دولت در سال های اخیر بوده است. در این راستا یکی از برنامه های مهم دولت سیزدهم افژایش یک میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی استان بوده است. در این زمینه تنها با بهره برداری از شبکه پایاب خدا آفرین نزدیک به ۳۰ هزار هکتار زیر کشت آبی خواهد رفت.

علاوه بر این در راستای توسعه بخش کشاورزی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور در شمال استان در دست اجراست که دولت برای تامین انرژی مورد نیاز آن خط دوم انتقال گاز استان را در دست اجرا دارد که ظرفیت گاز استان را از ۱۱ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد.

در بخش آموزش دولت با کمک و همراهی خیرین توسعه فضای آموزشی را برای احداث ۲ هزار کلاس درس در استان در دست اجرا دارد.

احداث اماکن اقامتی و هتل های چند ستاره هم می تواند رونق بخش حوزه گردشگری استان اردبیل باشد.

توسعه زیرساخت های عمرانی استان ازدبیل برای مدیریت ارشد استان نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت غیرقابل انکار است و به نظر می رسد این رویکرد همچنان باید تداوم داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha