۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85109785
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مجری آمریکایی اجرای الگوی انگلیس در کنترل اسلحه را در کشورش خواستار شد

تهران– ایرنا– «فرید زکریا» مجری- کارشناس مشهور شبکه تلویزیونی سی ان ان با انتشار مقاله‌ای به مقایسه وضعیت کنترل اسلحه در انگلیس و آمریکا و تفاوت چشمگیر آمار تلفات این دو کشور پرداخت و نتیجه‌گیری کرد که قوانین سختگیرانه کنترل اسلحه به کاهش میزان مرگ و میر ناشی از آن منتهی می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرید زکریا مقاله نویس واشنگتن پست با اشاره به کشتار اخیر شهر آلن ایالت تگزاس نوشت: از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۱۵ هزار آمریکایی بر اثر درگیرهای مسلحانه جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۲۱، ۴۸ هزار و ۸۳۰ فقره مرگ ناشی از اسلحه رخ داد که از این تعداد ۲۸ هزار و ۹۵۸ فقره آن قتل با اسلحه بوده است. در این بازه زمانی در انگلیس و ولز ۳۱ نفر با اسلحه کشته شدند که با احتساب تفاوت جمعیت دو کشور، آمریکا در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۰۰ برابر انگلیس شاهد قتل با اسلحه بود.

مقایسه خودکشی ها نیز به همان اندازه ناراحت کننده است. در سال ۲۰۲۱، ۲۶ هزار و ۳۲۸ آمریکایی با استفاده از اسلحه خودکشی کردند. حدود نیمی از افرادی که در آمریکا خودکشی می کنند از اسلحه برای انجام این کار استفاده می کنند. در انگلیس در سال ۲۰۱۹، ۱۱۷ نفر خودکشی کردند که در بین تمام روش های خودکشی، مرگ با سلاح گرم یکی از نادرترین آنها بود. آمریکا گرچه ۴ درصد جمعیت جهان را دارد ولی حدود ۴۴ درصد از خودکشی با اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده است.

قوانین اسلحه در انگلیس پس از دو کشتار مسلحانه سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۶ تغییر اساسی کرد. در نتیجه، دولت های محافظه کار قوانین کنترل اسلحه را تصویب کردند که بر اساس آنها استفاده از سلاح گرم به طور قابل توجهی محدود شد. زمانی که تونی بلر در سال ۱۹۹۷ به قدرت رسید، دولت کارگر او این قوانین را بسط داد و امروزه اسلحه‌های کمری و سلاح ‌های خودکار و نیمه خودکار در اکثر مناطق انگلیس تقریباً ممنوع هستند.

یافته های یک پژوهش نشان می دهد که آن دسته از ایالت‌های آمریکا که قوانین قوی کنترل اسلحه دارند، ایمن‌ ترند. به عنوان مثال، میزان مرگ و میر ناشی از اسلحه در ایالت نیویورک که برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین کنترل اسلحه را اجرا می کند، تنها کسری از میانگین ملی است. در مجموع، مرگ و میر ناشی از اسلحه در ایالت هایی که سهل انگارانه ترین قوانین اسلحه را دارند، تقریباً سه برابر میزان مرگ و میر ایالت هایی است که سختگیرانه ترین قوانین را دارند.

در آمریکا روزانه بیش از ۲۰۰ نفر با اسلحه مجروح شده و ۱۲۰ نفر کشته می شوند. از این ۱۲۰ نفر، ۱۱ نفر کودک و نوجوان هستند. در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر کودکان آمریکایی، مرگ با اسلحه است. همین تعداد مرگ و میر فردا و پس فردا و روزهای دیگر نیز رخ خواهد داد مگر آنکه که به خود آمده و چاره ای کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha