۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبر: 85109901
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صداقت؛ حلقه مفقوده در گام های آمریکا برای بهبود روابط با چین

تهران- ایرنا - کارشناسان چینی درباره دیدار اخیر وانگ یی رئیس دفتر سیاست خارجی حزب حاکم چین با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد، « صداقت» را حلقه مفقوده در گام های واشنگتن برای بهبود روابط با پکن دانستند و اعتقاد دارند آمریکا باید در رفتاش مقابل چین صادقانه عمل کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، دیدار وانگ یی رئیس دفتر سیاست خارجی حزب حاکم چین در وین با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مقابله با پشت صحنه روابط رو به سردی آمریکا و چین و افزایش تنش ها در تقابل بایکدیگر در سطحی که تاکنون دیده نشده صورت گرفت.

یانگ شی یو محقق ارشد مطالعات بین المللی چین در مصاحبه با خبرنگاران در این رابطه گفت چگونگی ثتبیت روابط پیچیده دوجانبه میان چین و آمریکا درمیانه مناقشات مختلف به ماموریتی فوری برای مقامات دو کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه سخنانش افزود ملاقات وین در فشار برای بازگرداند روابط دوجانبه به مسیر سابق از طریق گفت و گو و مذاکره جهت بازسازی روابط سودمند است.

ژانگ جیادونگ رئیس مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه فوندان نیز گفت یکی از شاخصه های دیدار سالیوان و ئی این است که گفتمانی که از سوی دو طرف منتشر شده مشابه یکدیگر است و بر اشتیاق دو طرف برای ارتباط تاکید می کند. در بیانیه ای که روز پنجشنبه از سوی کاخ سفید منتشر شده از کلماتی مانند " صریح " ، " حقیقی " و " سازنده " برای توصیف این مذاکرات استفاده شده است و اشاره شده این ملاقات بخشی از برنامه تلاش های پیش رو برای بازگشایی خطوط ارتباطی و مدیریت رقابت به شکلی مسئولانه است.

وی در ادامه افزود ملاقات وین از آنجا حائز اهمیت است که جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و در حال رسیدن به نقطه ای است که تغییرات کوچک منجر به تغییرات بزرگ خواهند شد و تنش ها در شرایط تنگه تایوان نیز با رقابت چین و آمریکا افزایش پیدا می کند.

در بیانیه ای که از سوی چین منتشر شد نیز آمده است دو طرف توافق کردند از این کانال ارتباطی استراتژیک بهترین استفاده و بهره برداری را انجام دهند.

به نظر می رسد آمریکا برای گفت و گو با چین مشتاق است. این درحالی است که رسانه های آمریکایی شکایت هایی درباره واشنگتن پیرامون امتناع چین از برنامه ریزی مجدد برای سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کردند. پیش تر نیز رسانه های آمریکایی نیز از نپذیرفتن درخواست وزیر دفاع آمریکا برای مکالمه تلفنی با همتای چینی ابراز ناراحتی کرده بودند.

گرچه برخی رسانه های غربی گفتند جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای ارتباط با چین به رغم خطر از دست دادن نفوذ اصرار دارد اما کارشناسان چینی اشاره کردند که این موضوع تاکتیک های رایج آمریکا برای اصرار به مذاکره با چین به وقت نیاز به همکاری چین برای حل و فصل برخی نگرانی های جهانی است.

برخی کارشناسان نیز معتقدند اشتیاق آمریکا برای مذاکره با چین بیشتر به نظر چیزی شبیه به فرصت طلبی است و صداقت آمریکا در این میان در حالی پرسش برانگیز است که همچنان به بازی حرف و عمل متفاوت باهم ادامه می دهد.

تعامل های اخیر میان مقامات آمریکایی و چینی نشان می دهد فضای وسیعی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و جامعه جهانی نیز انتظار دارد قدرت های اقتصادی اول و دوم جهان بتوانند به شکلی مناسب مناقشات میان خود را مدیریت کنند.اما کلید بهبود و پیشرفت روابط بستگی به این موضوع دارد که آیا آمریکا اقداماتی ملموس در اصلاح اشتباهاتش انجام خواهد داد و یا به گفتار و عملکرد متضاد ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha