یک باکتری مهندسی‌شده راهی جدید برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهد

تهران- ایرنا- محققان یک راه جدید از طریق یک باکتری مهندسی‌شده پیدا کردند که می‌تواند مسیری به سمت کربن زدایی از صنایع و مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، این پیشرفت می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای در جریان تولید سوخت‌ها، داروها و مواد شیمیایی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش بدهد.

یک کار تحقیقاتی مشترک بین آزمایشگاه ملی «لارنس برکلی» و دانشگاه «یو سی برکلی» (کالیفرنیا) منجر به مهندسی یک باکتری شده است که می‌تواند محصولات کربن‌-مبنای منحصر به فردی را تولید کند. این پیشرفت می‌تواند مسیر امیدوارکننده‌ای به سمت تولید مواد شیمیایی زیستی (بیوکمیکال) پایدار باشد.

این کشف که به تازگی در نشریه «نیچر» منتشر شده است، از باکتری برای یکپارچه‌سازی واکنش‌های آنزیمی طبیعی با یک واکنش نوین موسوم به «واکنش انتقال کاربین» (carbene transfer reaction) استفاده می‌کند.

نتایج تحقیقات اخیر این پتانسل را دارد که از طریق ارائه جایگزین‌های پایدار برای شیوه‌های متعارف تولید مواد شیمیایی که معمولا بر سوخت‌های فسیلی متکی هستند، انتشار گازهای آلاینده صنعتی را کاهش دهد.

«جی کیسلینگ» از مولفان اصلی این گزارش تحقیقی می‌گوید: آنچه ما در این مقاله نشان دادیم، این است که می‌توانیم همه چیز را از آنزیم‌های طبیعی تا کاربین در این واکنش در درون سلول باکتریایی ترکیب یا سنتز کنیم. تمام چیزی که نیاز دارید اضافه کنید شکر است و سپس سلول باید استراحت کند.

کاربین‌ها مواد شیمیایی کربن پایه بسیار واکنش‌پذیر هستند که می‌توانند در انواع مختلفی از واکنش ها استفاده شوند. از دهه ها پیش تاکنون دانشمندان خواهان استفاده از واکنش های کاربین در تولید سوخت و مواد شیمیایی بوده اند.

اما این فرایندهای کاربین تنها در مقیاس کوچک در لوله‌های آزمایشگاهی قابل انجام بودند اما در مطالعه جدید، محققان واکنش‌دهندگان (reactants) گران قیمت را با یک نوع مهندسی شده از باکتری Streptomyces جایگزین کردند. این باکتری از شکر برای تولید محصولات شیمیایی از طریق متابولیسم سلولی استفاده می‌کند و به محققان اجازه می دهد تا شیمی کاربین را بدون حلّال‌های سمی یا گازهای سمی انجام دهند؛ حلال‌هایی که بطور معمول در سنتزهای شیمیایی به کار می‌روند.

محققان می‌گویند این سیستم کاملا یکپارچه‌سازی شده برای شمار زیادی از مولکول های کاربین و زیرلایه‌های آلکین قابل تصور است اما هنوز برای تجاری سازی آماده نشده است.