نام محمد بهرامی در تربیت نسل ناموارن طراح گرافیک جاودان است

تهران-ایرنا- مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به مناسبت درگذشت محمد بهرامی هنرمند پیشکسوت گرافیست نوشت: نقش موثر این استاد در قوام هنر گرافیک و تربیت نسل ناموری از طراحان تا همیشه بر تارک تاریخ این هنر، جاودان خواهد ماند.

به گزارش ایرنا از واحد ارتباطات و رسانه مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی با صدور پیامی درگذشت زنده‌یاد استاد محمد بهرامی هنرمند برجسته عرصه هنرهای تجسمی کشور را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است: «با نهایت تالم و تاثر، مطلع شدم که هنرمند قابل و اثرگذار عرصه هنرهای تجسمی، زنده‌یاد استاد محمد بهرامی به ملکوت اعلا پیوسته‌اند.

این هنرمند جریان‌ساز، در زمره پیشگامان و پایه‌گذاران هنر طراحی گرافیک در ایران به شمار می‌آمد و به‌ واسطه پرورش شاگردان ممتاز و برجسته‌ای همچون زنده‌یاد استاد مرتضی ممیز، حق بزرگی بر جامعه طراحان گرافیک داشت‌.

اگرچه فقدان زنده‌یاد بهرامی، ضایعه‌ای تلخ و دشوار برای تمامی دلبستگان هنرهای تجسمی به‌ ویژه اهالی گرافیک محسوب می‌شود اما نقش موثر و بی‌بدیل این استاد کارآزموده در قوام هنر گرافیک و تربیت نسل ناموری از طراحان، تا همیشه بر تارک تاریخ این هنر، جاودان خواهد ماند.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده ارجمند بهرامی و تمامی علاقه‌مندان به این استاد گرانقدر، مراتب تسلیت و تعزیت خود را به بستگان سوگوار و جامعه هنرهای تجسمی کشور اعلام می‌نمایم. برای آن فقید تازه‌گذشته، رحمت و رضوان الهی و برای خانواده محترم بهرامی، صبر و اجر مسئلت دارم.»

محمد بهرامی طراح گرافیک، نقاش، نگارگر و از پایه‌گذاران گرافیک نوین ایران ۲۵ اردیبهشت در ۹۷ سالگی درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۰۵ در رودبار بود که در صنایع مستظرفه نزد استادان نقاشی ملی و سنتی ایران به فراگیری این هنر پرداخت و از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد.

بهرامی دوره عکاسی را در انستیتو عکاسی نیویورک با درجه ممتاز به پایان رساند.

این هنرمند سال ۱۳۲۵ آتلیه خود را به نام «آرک» از نخستین آتلیه‌های گرافیک ایران با همکاری شاگردش جواد هاتف در خیابان لاله‌زار تاسیس کرد و بسیاری از استادان گرافیک و هنرهای تجسمی از جمله مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علی اکبر صادقی، پرویز کلانتری، ‌محمد تجویدی، بوریس آسیریان، علی شاه‌میری، حسین اسلامیان، محمدعلی زاویه، علی اصغر معصومی، عباس کوه‌زاد و بیوک احمری در این آتلیه با او همکاری داشتند.

بهرامی علاوه بر تالیف کتاب «تاریخ هنر ایران» چند کتاب دیگر را نیز ترجمه کرده است، وی همچنین با تصویرسازی و نگارگری شاهنامه مجموعه نفیسی را به چاپ ‌رسانده است که دسامبر سال ۱۹۷۱ برابر با آذر ۱۳۵۱ از سوی بخش فرهنگی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک به نمایش درآمد.

آیین تشییع پیکر این هنرمند فقید پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت) ساعت ۱۰ صبح در باغ هنر خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha