سفر آیت الله رئیسی به دمشق آغاز از سرگیری روابط دیپلماتیک برای سوریه

دمشق - ایرنا - سفر آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و امضای اسناد همکاری با آقای بشار اسد رئیس جمهور کشور عربی سوریه سرآغازی شد برای از سرگیری روابط دیپلماتیک کشورهای منطقه و جهان با دولت و مردم سوریه که با مقاومت و مجاهدت سایه تروریسم را از بلاد خود دور کردند.

به گزارش ایرنا ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران ۱۳ اردیبهشت ماه (سوم می) به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرد. این سفر، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور است.

رئیسان جمهور ایران و سوریه در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی - مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

سفر آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و امضای اسناد همکاری با آقای بشار اسد رئیس جمهور کشور عربی سوریه سرآغازی شد برای از سرگیری روابط دیپلماتیک کشورهای منطقه و جهان با دولت و مردم سوریه که با مقاومت و مجاهدت سایه تروریسم را از بلاد خود دور کردند.

سفر آیت الله رئیسی به دمشق آغاز از سرگیری روابط دیپلماتیک برای سوریه

روسا و مقامات دولتی، نمایندگان سیاسی اقتصادی فرهنگی اجتماعی کشورهای عربی منطقه آسیا مانند چین و هند و همچنین مناطق مختلف جهان با استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بدون قید و شرط خواستار روابط با دولت و مردم سوریه شدند به نحوی که به سرعت دعوتنامه شخص سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای حضور بشار اسد به دست وی رسید.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تداوم خشم واشنگتن از بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب و تعمیق روابط تهران- دمشق، گفت که خواهان کاهش نفوذ ایران در سوریه و منطقه هستیم.

روسا و مقامات دولتی، نمایندگان سیاسی اقتصادی فرهنگی اجتماعی کشورهای عربی منطقه آسیا مانند چین و هند و همچنین مناطق مختلف جهان با استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بدون قید و شرط خواستار روابط با دولت و مردم سوریه شدند به نحوی که به سرعت دعوتنامه شخص سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای حضور بشار اسد به دست وی رسید.

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه گذشته به وقت محلی در نشست خبری مشترک با جیمز کلورلی همتای انگلیسی خود در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن دی سی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: ما معتقدیم سوریه استحقاق ورود مجدد به اتحادیه عرب را ندارد. این نکته ای است که به همه شرکای خود در خاورمیانه اعلام کرده ایم اما این کشورها می توانند برای خود تصمیم گیری کنند.

عربستان سعودی و سوریه اعلام کردند که فعالیت نمایندگی‌ها دیپلماتیک خود در دو کشور را از سر می‌گیرند

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد، بنابر پیوندهای برادری میان عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه و در راستای تمایل به گسترش فعالیت مشترک عربی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و با توجه به تصمیم‌های نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب مبنی بر از سرگیری حضور سوریه در این اتحادیه، عربستان سعودی تصمیم گرفته است که فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در سوریه را از سربگیرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور گفت که دمشق نیز فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در عربستان سعودی را از سر می‌گیرد.

این خبر چند روز پس از آن منتشر می‌شود که اتحادیه عرب تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را پس از ۱۲ سال لغو کرد.

وزیران امور خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تائید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می (۱۷ اردیبهشت) اجرایی است.

اتحادیه عرب نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران سوریه و در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

سلمان پادشاه شاه عربستان از رییس جمهوری سوریه برای نشست سران عرب دعوت کرد

سفر آیت الله رئیسی به دمشق آغاز از سرگیری روابط دیپلماتیک برای سوریه

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در نشست آینده سران اتحادیه عرب دعوت کرد.

سلمان بن عبدالعزیز از بشار اسد دعوت کرد تا در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب که قرار است ۹ ماه جاری میلادی (۲۹ اردیبهشت) در شهر جده برگزار شود، شرکت کند.

دعوت رسمی شاه عربستان روز چهارشنبه توسط «نایف السدیری» سفیر عربستان در اردن به رئیس جمهوری سوریه تقدیم شد.

دعوت رئیس امارات از بشار اسد

محمد بن زاید از بشار اسد دعوت کرد تا در کنفرانس آب و هوایی دوبی شرکت کند.

سفر آیت الله رئیسی به دمشق آغاز از سرگیری روابط دیپلماتیک برای سوریه

سفارت امارات روز دوشنبه گذشته در دمشق در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که عبدالحکیم النعیمی، کاردار سفارت امارات در سوریه با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

النعیمی در این دیدار دعوت رسمی محمد بن زاید، رئیس دولت امارات برای شرکت در کنفرانس آب و هوای دوبی را به بشار اسد تقدیم کرد.

یک هفته پیش نیز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی تلفنی گفت ‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، اسد و بن زاید درباره تحولات مثبت در جهان عرب به بحث و تبادل نظر پرداختند.

تقویت همکاری های سوریه و چین

سفر آیت الله رئیسی به دمشق آغاز از سرگیری روابط دیپلماتیک برای سوریه

دکتر حسن الغباش، وزیر بهداشت سوریه با شی هونگوی، سفیر کشور چین دیدار و با وی راه های تقویت همکاری های بهداشتی بین دو کشور را بحث و بررسی کرد.

در جریان این دیدار دکتر الغباش با تاکید بر عمق روابط تاریخی دو کشور، به موضع موثر چین از طریق ارائه کمک های امدادی بر اثر فاجعه زلزله اشاره کرد.

هونگوی سفر چین نیز بر ضرورت تقویت حمایت ها و ارتباطات دو طرف در بخش بهداشت و افزایش کار و هماهنگی به ویژه آموزش و تبادل تجربیات تاکید کرد.

سوریه به دنبال افزایش همکاری با هند در زمینه داروسازی است

سفر آیت الله رئیسی به دمشق آغاز از سرگیری روابط دیپلماتیک برای سوریه

الغباش وزیر بهداشت با فیجای باندی کاردار سفارت هند در دمشق دیدار و با وی درباره راهکارهای تقویت همکاری و هماهنگی در زمینه بهداشتی بررسی کرد.

دکتر غباش ضمن تاکید بر عمق روابط سوریه و هند در همه زمینه ها تاکید کرد که هند حامی بخش بهداشتی در سوریه به ویژه پس از فاجعه زلزله بوده است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به صنعت پیشرفته داروسازی در هند بیان کرد: سوریه به دنبال افزایش همکاری با هند در زمینه داروسازی است چون هند در این زمینه پیشرفت کرد.

باندی نیز آمادگی هند را برای افزایش هماهنگی و همکاری با سوریه در زمینه آموزش کادرهای فنی و تبادل تجربیات و اعزام کارشناسان از هند به سوریه اعلام کرد.

گفت وگوهای سوریه و چین برای تقویت همکاری در بخش فناوری ارتباطات

مهندس ایاد الخطیب، وزیر ارتباطات و فناوری سوریه با شی هونگوی، سفیر چین در دمشق دیدار و راه های تقویت روابط همکاری دو کشور در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بحث و بررسی کرد.

در جریان این دیدار الخطیب با اشاره به عمق روابط تاریخی دو کشور، خاطر نشان کرد که سوریه شاهد مرحله بازسازی در عرصه های مختلف از جمله بخش ارتباطات است.

وزیر ارتباطات و فناوری از حمایت چین برای مقابله با پیامدهای زلزله و همچنین بازسازی تعدادی از مراکز ارتباطی که توسط تروریسم ویران شده بودند برای خدمت در استان های مختلف قدردانی کرد.

سفیر چین نیز بر اهمیت تقویت همکاری بین سوریه و چین به نفع دو مردم دوست و به طور که به بازسازی سوریه کمک کند، تاکید کرد.

بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عرب یک پیروزی برای دولت و ملت سوریه

وزارتخانه های خارجه چین و کره شمالی از مشارکت سوریه در نشست های اتحادیه کشورهای عرب استقبال و تاکید کرد که این امر در ثبات و توسعه منطقه سهیم است.

وانگ ون، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری اعلام کرد که ازسرگیری مشارکت سوریه در نشست های اتحادیه کشورهای عرب در تقویت وحدت و توسعه و ثبات منطقه سهیم است.

در همین راستا وزارت خارجه کره شمالی تاکید کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عرب یک پیروزی برای دولت و ملت سوریه به شمار می رود و با بازگشت سوریه تلاش های نیروهای متخاصم از جمله آمریکا و غرب لطمه خورده اند.

کشور سوریه در آینده با ارتباطات گسترده تر قطعا می تواند بر مشکلات خود فائق آید و مشکلات مردم کشورش را که سالها با مقاومت و مجاهدت و ایثار با گروههای تروریستی جنگ کردند و به پیروزی رسیدند رفع نماید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha