مردم در نمایشگاه کتاب با خدمات کتابخانه ملی آشنا می‌شوند

تهران- ایرنا- مدیرکل حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به میز مرمت واقع در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب بیان کرد: مردم در این نمایشگاه می‌توانند با خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی آشنا شوند و بعد از نمایشگاه آن‌ها را پیگیری کنند.

محمد حدادی با اشاره به میز مرمتی که در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب تهران جانمایی شده است، به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: خیلی از مراجعه‌کنندگان که به بخش مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌آیند، در نتیجه بازدید از غرفه این سازمان در نمایشگاه کتاب با کتابخانه ملی آشنا شدند. در این غرفه میز کوچکی برای مرمت آثار گذاشتیم و یکی از متخصصان این سازمان در این میز مشغول به کار است. در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای عموم مردم و دستگاه‌ها اقداماتی انجام می‌شود. مردم می‌توانند در نمایشگاه کتاب با بخش‌های مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملی آشنا شوند.

در سازمان روی اسناد ارزشیابی‌هایی انجام می‌شود و اسنادی که واجد شرایط نگهداری است پذیرفته می‌شود

مدیرکل حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره اقداماتی که در زمینه جمع‌آوری اسناد در این سازمان انجام می‌شود، بیان کرد: یکی از اقداماتی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام می‌دهد، جمع‌آوری اسناد است. گروهی از اسناد، دولتی است و دستگاه‌ها بر اساس قوانین و مقررات اسناد را انتقال می‌دهند، در سازمان روی اسناد ارزشیابی‌هایی انجام می‌شود و اسنادی که واجد شرایط نگهداری است پذیرفته می‌شود.

وی گفت: گروه دیگر اسناد در دست مردم است و اسناد دولتی نیست، این اسناد بر اساس خواست مردم طبقه‌بندی می‌شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌تواند اسناد را خریداری کند یا در صورت تمایل مردم می‌توانند اسناد را اهدا کنند.

مردم در نمایشگاه کتاب با خدمات کتابخانه ملی آشنا می‌شوند

هیچ‌گونه مشکلی درحوزه نگهداری از اسناد نداریم

حدادی با تاکید بر اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی این روزها هیچ‌گونه مشکلی درحوزه نگهداری از اسناد ندارد، ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی شرایط استاندارد را رعایت کرده و مخازن این سازمان آمادگی نگهداری اصولی از مخازن را دارد. در یکسری از مراکز استانی هم مخازنی داریم که ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری اسناد را در برنامه دارد. اقداماتی در دست انجام است تا شرایط بهتری در مخازن استانی ممکن شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی روی استانداردسازی مخازن تاکید دارد. ساختمان برخی از استان ها مناسب نیست و استانداردسازی ساختمان ها نیاز به همکاری مسئولان استانی دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت و نگهداری اسناد در تهران در ساختمان کتابخانه ملی و سازمان اسناد نگهداری می‌شود، همچنین ۱۲ مرکز استانی، در شهرهای مختلف به شکل استانی فعالیت می‌کند.

تا زمانی که اسناد کنج خانه‌ها است، کسی از آنها خبر ندارد، اما در کتابخانه ملی مورد استفاده عمومی قرار می‌گیرد

حدادی درباره تاثیر تحریم‌ها در واردات مواد اولیه برای ایجاد شرایط استاندارد برای اسناد در کتابخانه ملی بیان کرد: روشی که از آن برای آفت‌زدایی و ضدعفونی اسناد استفاده می‌کنیم روش حجمی در محفظه خلا است که امکانات آن در کشور وجود دارد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی تنها مرکزی است که در کشور از این روش استفاده می‌کند.

وی افزود: این اقدامات به صورت حجمی انجام می‌شود و در یک روز می‌توانیم حجم قابل توجهی از اسناد را ضدعفونی کنیم. این اقدامات با توجه به حجم بالای اسناد که به سازمان اسناد و کتابخانه ملی وارد می‌شود، انجام می‌شود.

وی درباره چرایی اینکه بقیه سازمان‌ها از این اسناد استفاده نمی‌کنند، توضیح داد: باقی دستگاه‌ها به اندازه کتابخانه ملی اسناد ندارند، همچنین این روش خاصی برای اجرا لازم دارد که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی که حجم ورودی بالایی دارد لازم است.

حدادی با دعوت از مردم برای واسپاری اسنادی که در خانه دارند، به سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: اگر مردم اسنادی در خانه دارند و به نوعی شرایط نگهداری از آن‌ها را ندارند می‌توانند به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیاورند. این نه تنها کمک می‌کند تا دیگر مردم از امکاناتی که این اسناد دارند استفاده کنند، همچنین نگهداری اسناد در کتابخانه ملی می‌تواند در زمینه خودش کارگشا باشد و این اسناد تا زمانی که کنج خانه‌ها است، کسی از آنها خبر ندارد اما زمانی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، می‌تواند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha