ما آخرین بازمانده مجلات کودکانه هستیم

تهران- مدیرمسئول گروه نشریات نبات که خودش را آخرین بازمانده مجلات کودکان می‌داند گفت: خط قرمز ما این است که کیفیت مجلات کودکانه را پایین بیاوریم. تنها راه حل ادامه حیات‌مان افزایش تیراژ است. چون باعث می‌شود قیمت هر نسخه ما پایین بیاید.

به گزارش ایرنا نشریات نبات ۱۲ سال سابقه دارند و به صورت ماهنامه در بخش خصوصی منتشر می‌شوند. برای اولین‌بار نسخه آزمایشی نبات در اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

مجتبی سادات، مدیرعامل مؤسسه فردای روشن کودک امسال در بخش کودکان سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره نشریاتی که منتشر می‌کند توضیح داد: «نی‌نی نبات» برای بچه‌های صفر تا سه سال است که در این نشریه آقای مصطفی رحماندوست به عنوان سردبیر و گروه نویسندگان، کار ماندگاری را برای والدین طراحی کرده‌اند. «نبات‌کوچولو» بچه‌های سه تا هفت سال شامل مجموعه‌ای از داستان، بازی، شعر و سرگرمی و دانستنی‌هاست. «نبات» ویژه بچه‌های هفت تا ۱۲ سال منتشر می‌شود. آخرین مجله نیز حیوانات شگفت‌انگیز نام دارد که سراسر درباره زندگی حیوانات است.

ما آخرین بازمانده مجلات کودکانه هستیم

این مدیر مسئول درباره دلیل تعطیلی و عدم رونق نشریات کودک تاکید کرد: قدرت خرید خانواده ها سال به سال کمتر می شود. سال ۹۲ قیمت نشریه ما ۲ هزار تومان بود و الان هر نسخه را ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشیم. وقتی قیمت بالا می رود، تیراژ افت پیدا می کند. خانواده ای که مشکلات اقتصادی دارد، فرهنگ را رها می کند. با خودش می گوید فعلا نان شب واجب تر است. نسبت به پارسال تعداد رجوع خانواده ها و کودکان به غرفه ما بیشتر بود. ولی میزان خرید کمتر بود.

تیراژ «نبات» به ۶۵ هزار نسخه رسید

خردسال و کودک را باید در معرض محتواهای متنوع و کوتاه قرار دهی. نشریه این مزیت را دارد که یک جنگ و مجموعه است

سادات با یادآوری زمانی که تیراژ «نبات» به ۶۵ هزار نسخه رسیده بود بیان کرد: الان به زور ۱۰ هزار نسخه منتشر می کنیم. آن زمان خودمان فروش مویرگی در سوپرمارکت‌ها راه انداختیم. نشریه را در هزار سوپرمارکت توزیع می‌کردیم. الان دنبال این هستیم که شرکت توزیعی پیدا کنیم که این کار را انجام دهد. مذاکره با سوپرمارکت‌ها کار سختی است. چون آنها یک بسته خامه کوچک را می‌فروشند و ۴ هزار تومان سود می‌کنند. در یک روز صد بسته خامه می‌فروشند. ولی نشریه هم جاگیر است و هم سود و فروش پایینی دارد. ما باید فضای عرضه را توسعه بدهیم. در تهران حدود هزار و ۵۰ تا دکه داریم که نصف آنها محصول مطبوعاتی دارند. کتابفروشی‌ها هم هنوز درکی از فروش نشریات ندارند.

خط قرمز پایین آوردن کیفیت است

وی ادامه داد: نمی دانم تا چه زمانی می توانیم ادامه بدهیم. افزایش تیراژ می تواند کمک کند که قیمت هر نسخه مان پایین بیاید. تنها راه حل حیات مان افزایش تیراژ است. نمی خواهیم کیفیت را پایین بیاوریم. خط قرمز ما این است که کیفیت را پایین بیاوریم. می‌خواهیم بچه با یک محصول کیفی شامل کاغد خوب، نقاشی‌های زیبا و داستان‌های جذاب روبرو شود.

سادات با تاکید بر این که نمی‌توانیم تبلیغات و پیام‌های بازرگانی داشته باشیم گفت: الان اسپانسرها به سمت دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی رفته اند. قبلا تبلیغ تجاری هم می گرفتیم. ولی الان تبلیغاتی وجود ندارد.

اصرار داریم نشریه کودک منتشر کنیم

این مدیرمسئول که چاپ کتاب و نشریه را همزمان انجام می‌دهد توضیح داد: اصرار داریم در کنار کتاب کودک نشریه هم منتشر کنیم. همه جای دنیا فرهنگ مطالعه از نشریه می آید. چون بچه وقتی کوچک است، تنوع سلیقه زیادی دارد. بزرگسال سلیقه اش را فهمیده است. ولی خردسال و کودک را باید در معرض محتواهای متنوع و کوتاه قرار دهی. نشریه این مزیت را دارد که یک جنگ و مجموعه است. داستان و بازی و شعر را در کنار هم می‌توانی داشته باشی. کودک در این وضعیت امکان انتخاب پیدا می‌کند.

ما آخرین بازمانده مجلات کودکانه هستیم

وی با تشریح دیگر مزیت‌های نشریه و مجله گفت: ایجاد زمانبندی برای کودک خیلی هیجان انگیز است. بچه دوست دارد یک روز ثابت برود یک نشریه را بخرد. ولی کتاب ممکن است هر زمانی چاپ شود. کتاب یکطرفه است ولی در نشریه تعامل وجود دارد. کودک نسبت به نشریه احساس تعلق دارد. برای کودک مهم نیست که کتاب را از چه ناشری بخرد. ولی وقتی نشریه‌ای می‌خرد خودش را عضو یک باشگاه می‌داند. مثلا می‌گوید من کیهان‌بچه‌ها یا دوچرخه می‌خوانم. دوست دارد مطلبی بنویسد و بفرستد تا چاپ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha