۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 85113490
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وعده فرستاده ژاپن به کره جنوبی برای پیشرفت روابط سئول-توکیو در مقابل کره شمالی

تهران- ایرنا - فرستاده ارشد ژاپنی به کره جنوبی امروز چهارشنبه وعده داد تلاش هایی برای پیشرفت روابط میان سئول و توکیو درمیانه از سرگیری دیپلماسی مذاکرات میانجیگری میان دو کشور همسایه پس از دهه ها صورت گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن اوایل ماه جاری میلادی برای شرکت در نشستی با یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی به سئول سفر کرد و به از سرگیری دیپلماسی مذاکره و یا دیدارهای مشترک منظم میان رهبران دو کشور پی از ۱۲ سال اشاره کرد.

از سوی دیگر کوئیچی آئیبوشی فرستاده ویژه ژاپن به کره جنوبی در کارگروهی به میزبانی موسسه سیجونگ و خبرگزاری یونهاپ در سئول گفت به تلاش هایش برای گشایش روابط جدید ژاپن و کره جنوبی ادامه خواهد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد سفر اخیر کشیدا به سئول که در پاسخ به سفر اوایل ماه مارس سال میلادی جاری رئیس جمهوری کره جنوبی صورت گرفت به عنوان تصمیم سیاسی نخست وزیر ژاپن درنظر گرفته شود.

این نخستین سفر کشیدا به کره جنوبی طی ۵ سال گذشته بود که به عنوان بخشی ازبرنامه ازسرگیری دیدارهای دوجانبه رهبران دو کشور است.

در دولت پیشین کره جنوبی که مون جائی این به عنوان رئیس جمهوری برسر کار بود روابط ژاپن و کره جنوبی به دلیل مناقشه هایی بر سر پرداخت غرامت کارگران زمان جنگ به پایین ترین سطح طی دهه ها رسیده بود. اما یون سوک یول که در ماه مه سال گذشته به ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب شد گام هایی برای بهبود روابط با ژاپن از جمله پیشنهادش در اوایل ماه مارس برای یافتن راه حل در مسئله غرامت کارگران زمان جنگ برداشت و پس از آن برای دیدار با نخست وزیر ژاپن به توکیو سفر کرد.

در دیدار روز گذشته کشیدا و یول با تاکید بر تقویت روابط دو کشور خاطرنشان کردند ژاپن و کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی فزاینده در شرق آسیا از جمله افزایش آزمایش های هسته ای کره شمالی و توسعه سلاح های هسته ای این کشور دست در دست هم خواهند داد.

کارشناسان معتقدند نخست وزیر ژاپن پیش از میزبانی اجلاس گروه ۷ که هفته آینده در هیروشیما برگزار خواهد شد به دنبال پیشرفت های دیپلماتیک برای تضمین پیروزی این گردهمایی بین المللی است. وی از رئیس جمهوری کره جنوبی به عنوان مهمان برای شرکت در اجلاس گروه ۷ دعوت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha