۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبر: 85113522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اولین صادرات برق نپال به خارج از طریق هند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبر: 85113522
اولین صادرات برق نپال به خارج از طریق هند

تهران- ایرنا- نپال و بنگلادش موافقت کردند که قرارداد سه جانبه با یک شرکت هندی را برای شروع تجارت برق از فصل باران‌های موسمی، آغاز کنند. در این توافق مرزهای هند، مسیر عبور خطوط برق از نپال به بنگلادش تعیین شده است که در صورت اجرایی شدن اولین صادرات برق این کشور به خارج از هند خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از کاتماندو پست، در جریان پنجمین نشست کمیته راهبری مشترک در سطح دبیر در مورد همکاری های انرژی بین نپال و بنگلادش در روز سه شنبه، دو طرف توافق کردند که تجارت برق را با همکاری هند که بین دو کشور قرار دارد، آغاز کنند.

«پرابال آدیکاری»، مدیر تجارت انرژی در شرکت برق نپال، گفت: اداره برق نپال، هیئت توسعه برق بنگلادش و یک شرکت هندی ( NTPC Vidyut Vyapar Nigam Limited (NVVN)) به زودی یک توافق سه جانبه را نهایی خواهند کرد.

اگر نپال موفق به فروش برق به بنگلادش شود، اولین صادرات برق این کشور به خارج از هند خواهد بود.

در چهارمین جلسه کارگروه مشترک و کمیته راهبری مشترک که در اوت سال گذشته (شهریور ۱۴۰۱) برگزار شد، دو کشور تصمیم گرفتند از هند درخواست کنند تا در فاز اولیه با استفاده از برق فشار قوی بهارامپور اجازه صادرات ۴۰ تا ۵۰ مگاوات برق از نپال به بنگلادش را بدهد.

بر اساس تفاهم سال گذشته، اداره برق نپال و هیئت توسعه برق بنگلادش از شرکت هندی برای یک توافق سه جانبه برای فروش برق نپال به بنگلادش با استفاده از خط برق درخواست خواهند کرد.

بر اساس تفاهم بین نپال و هند، شرکت برق نپال، درخواستی را به مقامات هندی ارسال کرده و از آنها خواسته است تا اجازه فروش برق تولید شده توسط پروژه ۵۲.۴ مگاواتی لیخو-۴ را به بنگلادش از طریق زیرساخت‌های انتقال موجود هند بدهند.

بر اساس گزارشی در داکا تریبون، دو طرف در مورد واردات برق از نپال به بنگلادش با استفاده از خطوط شبکه اتصال موجود بر روی هند و ساخت خطوط انتقال جدید گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این نشست توافق شد که مسائل مربوط به خط انتقال جدید که قرار است منحصراً در قلمرو هند ساخته شود، از طریق توافقنامه سه جانبه بنگلادش، هند و نپال تصمیم گیری شود.

آدیکاری، یکی از اعضای هیئت نپالی، گفت: دو کشور توافق کردند که اداره برق دولتی نپال و هیئت توسعه برق بنگلادش قرارداد سرمایه گذاری مشترک را ظرف شش ماه آینده برای توسعه این پروژه امضا کنند.

در مطالعات توسعه این پروژه پیشرفت هایی حاصل شده است. به گفته مقامات نپالی، هم مطالعه امکان سنجی و هم ارزیابی اثرات محیطی (EIA) پروژه تکمیل شده است و این گزارش ها زودتر به طرف بنگلادشی ارسال شده است.

در جریان چهارمین نشست این سازوکارهای دوجانبه که در نپال برگزار شد، طرفین توافق کردند که نپال گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را در اختیار طرف بنگلادشی قرار دهد و بعداً با نظر خود پاسخ دهد. دو طرف همچنین توافق کردند که روند ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای توسعه این پروژه را پیش ببرند.

وزارت انرژی نپال پس از تایید گزارش محیط زیست در اواخر سال گذشته از سوی وزارت جنگل و محیط زیست، این سند را با طرف بنگلادشی به اشتراک گذاشته بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha