۹.۲ درصد افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا در استان اردبیل شناسایی شد

اردبیل - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی استان اردبیل گفت: بر اساس شاخص‌های بهداشتی در این استان حدود ۹.۲ درصد از افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا شناسایی شد.

دکتر محمد جعفرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشار خون بالا داشته‌اند که از این میان تنها ۵.۳۸ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا، از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: با اینکه بیماری فشار خون عموما در مراحل اولیه بدون علامت است اما به راحتی قابل تشخیص بوده و با درمان دارویی مناسب به راحتی قابل کنترل می‌باشد.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتیک و ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌باشد، افزود: آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنان از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشارخون بالاست.

وی ادامه داد: تشویق مردم به پایش فشار خون در منزل که به عنوان یک روش ارزان و مفید جهت تشخیص و مراقبت این بیماری است ، می‌تواند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری باشد.

دکتر جعفرزاده بیان داشت: جهت محقق شدن اهداف این شعار افزایش آگاهی مردم، خانواده‌های آنها و کارکنان بهداشتی درمانی از روش صحیح اندازه‌گیری فشار خون، نحوه مراقبت و عوارض عدم کنترل آن و شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات،خواب شبانه با کیفیت، مهارت کاهش استرس و پایبندی به درمان از مهم‌ترین اولویت‌های سیستم بهداشتی درمانی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است.

با توجه به شیوع روزافزون فشارخون و ضرورت افزایش آگاهی در این خصوص و لزوم پیشگیری و کنترل آن سازمان جهانی بهداشت ۱۷ ماه می (۲۷ اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی فشار خون نامگذاری کرده است.

هدف از این مناسبت سالانه ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا می‌باشد و شعار امسال "فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید" و پیام آن"با اندازه‌گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، عمر طولانی‌تری داشته باشید" تعیین شده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ فشار خون بالا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که قریب به ۴۶ درصد این افراد از بیماری خود مطلع نیستند و در همین سال بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha