پاسخ مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی به گلایه رانندگان در مرز ماهیرود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه رانندگان درباره انتظار طولانی در صف ایکس‌ری و هزینه‌های آن در مرز ماهیرود گفت: دریافت هزینه اسکن کالا در مرز ماهیرود از سایر مرزها پایین‌تر بوده و صف انتظار نیز به دلیل حجم بالای صادرات کالا است.

به گزارش ایرنا سه نفر از رانندگان در مرز ماهیرود روز گذشته در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی از وجود صف‌های طولانی برای اسکن کالا، هزینه بالای آن و برخی مسائل زیرساختی گفتند که مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی به این موارد پاسخ داد.

محمد کوه‌گرد روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: وظیفه ما این است که علاوه بر تسهیل صادرات، کنترل صادرات هم انجام شود، انتظار در صف ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) به خاطر حجم بالای صادرات کالاست و افزایش صادرات خواسته همه مردم و مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات کنترلی در مرز جزو الزامات قانونی برای ماست افزود: در گذشته بازرسی‌ها به صورت فیزیکی انجام می‌شد اما در حال حاضر کنترل‌های فیزیکی انجام نمی‌شود و روند کار تسهیل‌ شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر در آینده به این نتیجه برسیم که در مرز ماهیرود یک دستگاه ایکس‌ری جواب نمی‌دهد، می‌توانیم برای استقرار و نصب یک دستگاه دیگر با بخش خصوصی رایزنی انجام دهیم.

وی در پاسخ به گلایه دیگر رانندگان مبنی بر دریافت هزینه بالای برای هر نوبت اسکن کالا و اینکه باید رانندگان مبلغ را از جیب خودشان پرداخت کنند، گفت: دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده و حداقل قیمت از رانندگان برای اسکن کالا اخذ می‌شود.

کوه‌گرد ادامه داد: قیمت بیش از ۳۲۰ هزار تومانی برای اسکن کالا، براساس قیمتی است که سال ۱۴۰۰ توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی برای همه مرزها اعلام شده اما در مرزهای مجاور هزینه اسکن کالا توسط بخش خصوصی از مرز ماهیرود بالاتر است.

وی گفت: هزینه اسکن کالا ابتدا از رانندگان اخذ می‌شود ولی رانندگان صورتحساب اسکن را به صادرکنندگان ارائه و مبلغ هزینه‌کرد خود را دریافت می‌کنند.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۴۷۰ میلیون دلار صادرات کالا از خراسان جنوبی داشتیم که سهم استان ۱۱۰ میلیون دلار بود و همه همت و تلاش مسئولان، افزایش صادرات به کشور افغانستان است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی ارزش ترانزیت کالا از خراسان جنوبی طی سال گذشته گفت: پارسال ۱۳۱ هزار و ۱۸۰ تن کالای ترانزیتی شامل آرد، شکر، فوفل، گازوئیل و نخود از روسیه، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شد.

کوه‌گرد عنوان کرد: با استقرار حکومت جدید افغانستان یکسری مغایرت‌ها و کاهش در صادرات کالا در مرز ماهیرود انجام شد اما در حال حاضر وضعیت رو به بهبود است به گونه‌ای که صادرات کالا در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان فروردین ماه مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزش ۳۰ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۲۱ دلار و از نظر وزن ۱۴۱ هزار و ۲۵۷ تن بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۶۲۱ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۴۷۸ دلار و به وزن بالغ بر ۹۹ هزار و ۷۱۴ تن تشکیل شده است.

وی بیان کرد: فروردین امسال تعداد ۳۶۶ دستگاه کامیون به وزن هشت هزار و ۷۴۳ تن کالا از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده که این کالاها شامل آرد، فوفل، لوازم یدکی مستعمل، بادام هندی، شامپو و سایر اقلام بوده است.

استان خراسان‌ جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، سربیشه، درمیان و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و با ۲ استان فراه و هرات افغانستان هم مرز است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

مرز رسمی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی به ویژه مرز یزدان در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha