مخاطبان در ایران دیرتر از دیگر کشورها به کتاب‌های کمیک توجه کردند

تهران- ایرنا- یک تصویرگر با تاکید بر اینکه مخاطبان در ایران دیرتر از دیگر کشورها به کتاب‌های کمیک توجه کردند، گفت: تفاوتی که کمیک با دیگر رسانه‌ها دارند، این است که در کمیک زمان استفاده از مطلب دست مخاطب است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، ماجراهای آشپزی سامان و فینگیل نخستین کتاب کمیک آشپزی توسط انتشارات پرستو وارد بازار کتاب شد. مدیر انتشارات قلمچی درباره این کتاب به خبرنگار ایرنا توضیح داد: این کتاب جزئی از پروژه‌ای به نام مامک (مادر اولین معلم کودک) است. دغدغه ما این است که مادران را وارد روند آموزش کودکان کنیم، نزدیک ۶ میلیون کودک زیر هفت سال داریم که فقط دو میلیون کودک دسترسی به آموزش دارند و چهار میلیون کودک به آموزش مدون دسترسی ندارند. البته اگر بپذیریم که مهدکودک‌ها به خانواده‌ها خوب آموزش می‌دهند.

نزدیک ۶ میلیون کودک زیر هفت سال داریم که فقط دو میلیون کودک دسترسی به آموزش دارند

پرستو قلم‌چی با بیان اینکه بیشترین هزینه تولید کتاب مربوط به مواد اولیه است، توضیح داد: افرادی که در نویسندگی و تصویرگری فعال هستند، کمترین دریافتی را دارند ناشر هم اگر کتاب بفروشد، می‌تواند سود کند. اما نمی‌دانستیم که مخاطب می‌تواند با کمیک آشپزی ارتباط برقرار کند یا نه؛ البته داستانی بودن، کتاب را برای کودکان جذاب می‌کند و آشپزخونه کتاب برای مادران جذاب است.

او با اعلام اینکه انتشارات پرستو حدود یک سوم کتاب‌هایی را که منتشر می‌کند، به مناطق محروم می‌فرستد، ادامه داد: سعی می‌کنیم تعداد صفحات کتاب کم باشد، برجستگی و اکلیل نداشته باشد تا قیمت کتاب پایین باشد. دغدغه اصلی ما این است که آموزش را برای کودکان به خصوص آنهایی که مرفه نیستند ممکن کنیم، باید فرهنگسازی شکل بگیرد و مادرها همراه کودکان آموزش ببینند.

ریتم داستان برایم مهم بود

نویسنده کتاب ماجراهای آشپزی سامان و فینگیل با بیان اینکه کتاب برای گروه سنی پنج سال به بالا نوشته شده است، به خبرنگار ایرنا توضیح داد: کودکان در این رده سنی می‌توانند همراه پدر و مادر آشپزی امن را یاد بگیرند، همچنین نکات آگاهی بخش هم در کتاب موجود است، برای مثال اطلاعاتی درباره اینکه کودک نباید وارد چه مکان‌هایی شود و مراقب چه چیزهایی باشد. کتاب داستانی است و ماجرای جذاب دارد که در راستای تغذیه صحیح است.

کمیک یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌ها در دنیا است

بهروز واثقی درباره ابتدای شخصیت‌های این داستان توضیح داد: کاراکترهای داستان در ابتدا شاد نیستند. فینگیل نام شخصیت ماست، او ماجراجویی را با سامان شروع می‌کند و با یک پرستو به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند. در نهایت متوجه می‌شوند عدم شادمانی برای تغذیه است که به روح و روان انسان تاثیر می‌گذارد.

نویسنده کتاب با اشاره به اینکه روایت داستانی آموزش آشپزی در سبک کمیک دشوار بوده است، ادامه داد: چالش اصلی داستان برای من این بود که از ریتم نیفتد و کودک داستانی را تجربه کند که آن را رها نکند. در طول ۲۳ سال‌ نویسندگی داستان‌های زیادی با موضوع‌های هدفمند نوشتم. اگر قرار باشد داستان از حالت هنری صرف خارج شود و هدفمند باشد، نوییسنده با چالش بزرگی مواجه خواهدشد.

خیلی از مردم کمیک را نمی‌شناسند

کتاب «ماجراهای آشپزی سامان و فینگیل» دو تصویرگر دارد. موسی موسوی خلخالی یکی از تصویرگران است، او به خبرنگار ایرنا گفت: اصولا کار کمیک کار تیم است. کمیک در بازار کتاب ایران جوان است و خیلی از مردم این سبک را نمی‌شناسند. جمع کردن تیمی که بتواند این اقدام را در کنار هم انجام دهد، اهمیت دارد.

هیچ رسانه‌ای جز کمیک وجود ندارد که مخاطب بتواند زمان استفاده از آن را تعیین کنند

علی موسوی خلخالی دیگر تصویرگر این کتاب با اشاره به اینکه مخاطبان در ایران دیرتر از دیگر کشورها به کتاب‌های کمیک توجه کردند، بیان کرد: کمیک یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌ها در دنیا است. امیدوارم هنرمندان بتوانند بیشتر از رسانه کمیک استفاده کنند. تفاوتی که کمیک با دیگر رسانه ها دارند، این است که در کمیک زمان استفاده از مطلب دست مخاطب است، می‌توان گفت که هیچ رسانه‌ای وجود ندارد که مخاطب بتواند زمان استفاده از آن را تعیین کند.

خواستم آشپزی را وارد کمیک کنم

کارشناس آشپزی کتاب ماجراهای آشپزی سامان و فینگیل نیز با اشاره به موج علاقه کودکان به داستان‌های کمیک، به خبرنگار ایرنا گفت: متوجه شدم تعداد کودکان بالای ۱۰ سال که کمیک دوست دارند زیاد شده است. این فکر به سرم زد که می‌توانم آشپزی را وارد کمیک کنم و با این روش فرهنگ و تمدن کهن آشپزی ایران را معرفی کنم.

آشپزی اعتماد به نفس کودک را بالا می‌برد

سامان گلریز درباره چرایی علاقه کودکان به داستان‌های کمیک بیان کرد: تصویرگری کتاب مدرن و زیبا است، برای همین مردم دوست دارند. کتاب در حوزه کودک پیشرفت کرده و به انقلاب در کتاب کودک دسترسی پیدا کردیم. ایران بهترین مکان برای تولید کتاب کودک است زیرا ناشران و نویسندگان نیازهای خانواده و مادر و کودک را متوجه شوند. کودک می‌تواند علاقه‌مند به آشپزی شود اگر مادر و پدر به او یاد بدهد. آشپزی اعتماد به نفس کودک را بالا می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha