پاشنه‌ آشیل فعالیت دانشگاه‌ها اشتغال فارغ‌التحصیلان است/رونمایی از سامانه کاریابی به زودی

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران، پاشنه آشیل فعالیت دانشگاه‌ها را اشتغال فارغ التحصیلان عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تکلیفی به صورت قانونی برعهده مراکز آموزش عالی گذاشته شده است و بر این اساس باید به سمت تربیت فارغ التحصیلانی برویم که آینده شغلی آنها هم برنامه‌ریزی شده باشد.

سیدمحمد مقیمی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره برنامه‌های دانشگاه تهران برای اتصال دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه به صنعت اظهار داشت: از برنامه‌ها و اولویت‌های این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی دستیابی به دانشگاه کارآفرین است که برای تحقق آن یکی از مهم ترین مولفه‌ها پرورش فارغ التحصیلانی است که بتوانند در جامعه و صنعت اثرگذار باشند و مسایل و مشکلات جامعه و صنعت را حل کنند و ضمن این که شاغل می شوند، بتوانند کسب و کارهایی را راه اندازی و هدایت کنند تا دیگر فارغ التحصیلان و جویندگان شغل مشغول به کار کنند.

وی افزود: رویکرد ما در دانشگاه تهران تربیت فارغ التحصیلان کارآفرین به جای فارغ التحصیلانی است که نگاه کارمندی به مشاغل آینده خود دارند بنابراین، این تغییر رویکرد مستلزم این است که در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری دانشگاه علاوه بر جهت گیری جدید باید همگرایی را در درون دانشگاه به وجود بیاوریم که این بخش‌ها بتوانند مکمل هم باشند و زنجیره ای را تکمیل کنند که در نهایت چنین فارغ التحصیلانی را تحویل جامعه دهیم.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: در این راستا برنامه های آموزشی این دانشگاه را در رشته‌های مختلف یک بار دیگر مورد بازنگری قرار دادیم و دروس مربوط به کارورزی را تقویت و بسترهای محیطی آن را فراهم کردیم. پردیس های علم و فناوری دانشگاه تهران که در جوار شرکت های صنعتی شکل گرفته است، یکی از اقدامات اساسی برای این منظور بود که دانشجویان در حین تحصیل با مسایل و مشکلات صنعت مرتبط با رشته های خود آشنا شوند و سوالاتی که در ذهن آنها ایجاد می شود در کلاس های درس مطرح کنند.

مقیمی همچنین گفت: در واقع استادان و دانشجویانی که از صنایع بازدید می کنند و حوزه های کاری که مرتبط با رشته های تحصیلی آنان است، بتوانند آخرین دستاوردهای علمی را با صنعتگران به اشتراک بگذارند که این هم افزایی باعث شکل گرفتن یک رابطه برد - برد بین دانشگاه و صنعت می شود بنابراین به عنوان کسانی که در دانشگاه مسوولیت داریم باید این بستر را فراهم کنیم.

وی با بیان این که پاشنه آشیل فعالیت دانشگاه ها اشتغال فارغ التحصیلان است، تصریح کرد: امیدآفرینی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم به آن تاکید شده است باید برای دانشگاهیان و فارغ التحصیلان فراهم کنیم.

پاشنه‌ آشیل فعالیت دانشگاه‌ها اشتغال فارغ‌التحصیلان/سامانه کاریابی به زودی رونمایی می‌شود

رییس دانشگاه تهران با بیان این که برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران یکی از حلقه‌های این زنجیره است ، اظهار داشت: هدف ما این است که صنعتگران و کسانی که کسب و کارهای موفقی دارند و فرصت های شغلی جدید در آنها نهفته است و همچنین امکان تعامل با دانشگاه در قالب کارورزی را دارند، دور هم جمع شوند و دانشجویان و اساتید در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و از این فرصت برای تعامل صنعت و دانشگاه استفاده شود.

مقیمی افزود: این تعامل باعث می شود که به یک زبان مشترکی دست پیدا کنیم و این قطعا هم برای دانشگاه و هم برای صنعت مفید خواهد بود و در پایان نمایشگاه با یک خانه گفت و گویی که شکل می گیرد، مسایل و مشکلات را مرور کنیم و در نمایشگاه های بعدی که امیدوارم در طول سال به صورت مکرر شاهد آن باشیم ، چه در داخل محیط دانشگاه و چه در داخل بعضی از صنایع بتوانیم این آشتی بین محیط دانشگاه و صنعت را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: منظور از آشتی این است که امروز صنعت و دانشگاه تا حدودی با زبان هم بیگانه هستند، دانشگاه کار خود را و صنعت هم کار خود را انجام می دهد بنابراین باید این تعامل برقرار شود،‌تاکنون اقداماتی که انجام شده نوید این را می دهد که در آینده شاهد این باشیم که شور و امیدآفرینی جدیدی در دانشجویان ایجاد شود و هم این که صنایع می توانند از ایده های دانشگاهیان بهره مند شوند.

استاد مدیریت دانشگاه تهران درمورد برگزاری نمایشگاه کار در این دانشگاه گفت: پیش بینی ما این است که ۱۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند و دانشگاه تهران چون دانشگاه جامعی است تلاش این بوده که از همه حوزه ها و حتی از علوم اجتماعی و رفتاری هم شرکت هایی که مرتبط با این رشته ها هستند در آن حضور یابند که این یک اتفاق تازه ای در محیط دانشگاه است.

مقیمی در ادامه با یادآوری حذف رشته های ناکارآمد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رشته هایی که متقاضی کم دارد و ثبت نام نمی کنند در مرحله اول بعضی از این رشته ها را ادغام و گرایش های جدید را ایجاد کردیم.

پاشنه‌ آشیل فعالیت دانشگاه‌ها اشتغال فارغ‌التحصیلان/سامانه کاریابی به زودی رونمایی می‌شود

وی افزود: در حوزه کشاورزی به تناسب فناوری‌های جدیدی که در این حوزه آمده رویکرد پرورش دانشجویان کشاورزی سنتی را به سمت کشاورزی مدرن تغییر جهت دادیم به گونه ای که دانشکده فناوری های کشاورزی ایجاد شد چرا که امروز با توجه به ورود فناوری های جدید کشاورزی آموزه های گذشته خیلی تناسبی با آن ندارد بنابراین رویکرد ما رویکرد اصلاحی است و هر روز رشته های جدید و اصلاحی را ابلاغ می کنیم.

رییس دانشگاه تهران همچنین درباره سامانه کاریابی این دانشگاه که به زودی رونمایی می شود، گفت: ۴۰۰ فرصت شغلی در درون این شرکت هایی که در نمایشگاه کار حضور پیدا می کنند،‌ شناسایی شده است که از دل خود این ۴۰۰ فرصت شغلی شغل های دیگری نهفته است که امکان به کارگیری دانشجویان فراهم می شود، بنابراین با راه اندازی این سامانه فرصتی فراهم می شود که هم شرکت ها تقاضا و خواسته های خود را اعلام کنند و هم دانشجویان بتوانند چه به صورت کارورزی، چه به صورت شغل موقت یا دائم در آن اعلام آمادگی کنند و جواب تقاضاها را بدهند.

مقیمی افزود: در حاشیه این نمایشگاه هم مسابقه ایده یابی برگزار می شود و پروپزوال هایی تنظیم شده داست که جوایزی هم توسط خود شرکت ها تعیین شده که به بهترین ایده داده می شود.

وی ادامه داد: نگاه ما به نمایشگاه مقطعی نیست، در حقیقت تلاش ما این است که بخشی از این زنجیره ای که در نظر گرفتیم پیوست و ارتباط دانشجو و صنعت را مدیریت کنیم و این سامانه امکان این مدیریت را می دهد.

رییس دانشگاه تهران رویکرد دانشگاه را مهارت افزایی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: با توجه به فرمایشاتی که رهبر معظم انقلاب داشتند در این زمینه تکلیفی را به صورت قانونی برگردن ما گذاشتند که در این راه تلاش کنیم. قطعا رویکرد ما به سمت پرورش فارغ التحصیلانی است که آینده شغلی در آن دیده شود. باید برای جوانان که بهترین دوره عمر خود را صرف فراگرفتن علم می کنند، آینده شغلی آنها را در رشته های جدید و سرفصل ها ببینیم و آنها را با صنعت مرتبط کنیم تا بتوانیم از ظرفیت منابع طبیعی و منابع نیروی انسانی به بهترین شکل استفاده کنیم.

مقیمی تاکید کرد: اگر این اتصال و تناسب بین دانشجویان برقرار شود، اتفاقات خوبی می افتد و این حلقه مفقوده که بحث مهارت ورزی دانشجویان است، به صورت جدی دنبال شود. بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه از جمله اشتغال به صورت دومینووار حل می شود، همانطور که به صورت دومینوار بیکاری مسایل اجتماعی و اقتصادی را بدنبال دارد.

وی درباره بورسیه دانشجویان دانشگاه تهران هم گفت: از گذشته بنیاد حامیان دانشگاه تهران و برخی خیرین اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر به صورت عمومی از دانشجویانی که در رشته خود موفق هستند، حمایت می کنیم.

پاشنه‌ آشیل فعالیت دانشگاه‌ها اشتغال فارغ‌التحصیلان/سامانه کاریابی به زودی رونمایی می‌شود

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد مهارت ورزی دانشگاه، بنیاد حامیان دانشگاه تهران در نظر دارد که برای امسال سه میلیارد تومان برای حمایت از دانشجویانی که در زمینه مهارت ورزی فعالیت می کنند و نقش فعالی در پردیس های علم و فناوری داشته باشند، حمایت مالی می کند.

مقیمی با بیان این که حمایت های مالی در حال هدفمند شدن است و متناسب با ماموریت های دانشگاه است، اظهار داشت: اتفاق خوبی است که خیرین پای کار آمدند و حمایت می کنند می تواند سرعت اتصال صنعت و دانشگاه را تقویت کند و امیدواریم که منابع مالی بیشتری را هم از بخش دولتی، خود شرکت ها و خیرین و هم منابع درآمد اختصاصی بتوانیم به این مهم اختصاص دهیم.

به گزارش ایرنا، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و خبرگان حوزه کارآفرینی از اول تا سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور در نمایشگاه کار این دانشگاه که در جایگاه برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، درباره تدوین طرح کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار و توسعه محصول و تجاری‌سازی به مخاطبان آموزش می‌دهند.

در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران، صاحبان برندهای معروف مهمان غرفه دانشکده کارآفرینی در این نمایشگاه خواهند بود و از ساعت ۱۳ هر روز به مدت ۱.۵ ساعت امکان طرح پرسش یا ارائه ایده به آنها وجود دارد. این برنامه تحت عنوان «برنامه‌های تاک شو دانشکده کارآفرینی در نمایشگاه کار دانشگاه تهران» اجرا می‌شود.

همچنین در طول برگزاری نمایشگاه، میزهای مشاوره در غرفه دانشکده کارآفرینی برگزار خواهد شد و در حوزه‌های موضوعی بازاریابی و برندینگ، راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار، مالی و سرمایه‌گذاری، طراحی مسیر شغلی، راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین، تجاری‌سازی و حقوق کسب‌وکار و راه‌اندازی استارتاپ، توسط اساتید و خبرگان و کارآفرینان به مخاطبان مشاوره داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha