سلام دوباره مرال‌ها به زندگی +فیلم

ساری- ایرنا- ثبت تصاویر تردد و تغذیه تعدادی گوزن قرمز در منطقه شکار ممنوع هزارجریب بهشهر که این روزها در فضای مجازی مازندران دست به دست می شود حس و حال خوشایندی را برای بینندگانش رقم می زند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‌ "حمید یاسمی "‌محیط بان خوش ذوق و علاقمند به طبیعت مازندران با انتشار تصاویر ضبط شده یک از دوربین های تله ای مستقر در این منطقه به نوعی انتقال دهنده حس خوب و سرشار از ادامه زندگی این گونه جانوری ارزشمند شده است.

صفحه شخصی این محیط بان خوش ذوق در فضای مجازی مملو از تصاویر و فیلم هایی در حوزه حیواناتی است که زیستگاه و موطن آنها مازندران است که گوزن قرمز یا همان مرال از جمله این گونه های جانوری مختص استان می باشد.

مرال یا گوزن قرمز یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گوزن بومی ایران است و با این که در گذشته جمعیت بسیار زیادی در اغلب نواحی جنگلی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس داشت، امروزه تنها در برخی از ارتفاعات دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی پیدا می‌شود.
مرال به طور کلی با توجه به جمعیت مناسب و زیستگاه وسیع در خطر انقراض قرار ندارد اما برخی از انواع آن در برخی مناطق با خطر انقراض روبرو بوده و یا هستند.
مرال در ایران در گذشته در جنگل‌های شمال کشور از ساحل دریای خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌های بلوط حاشیه زاگرس از آذربایجان تا استان فارس زندگی می‌کرد اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور به‌کلی نابود شده و آخرین بار ۵۰ سال پیش در جنگل‌های ارسباران مشاهده شد. در جنگل‌های ساحلی دریای خزر نیز به جز در یک یا دو منطقهٔ حفاظت شده نسل آن منقرض شده‌است. این گونهٔ جانوری در کرانه‌های غربی دریای خزر در شهرستان ماسال موجود است و سایت حفاظتی و گردشگری زیستگاه مرال در این منطقه در حال راه اندازی است، همچنین مرال در جنگل‌های کوهستانی دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی جمعیت مناسبی دارد.

گوزن قرمز هیرکانی یا مرال هیرکانی نام علمی: Cervus elaphus maral، یکی از شرقی‌ترین زیرگونه های گوزن قرمز است. در مناطق بین دریای سیاه و دریای کاسپی است که در برگیرندهٔ مناطق کریمه و آسیای صغیر و همچنین در امتداد منطقه دریای کاسپی ایران در جنگل‌های هیرکانی زندگی می‌کنند. گوزن قرمز هیرکانی گاهی به عنوان گوزن نجیب یا گوزن قرمز شرقی شناخته و نامیده می‌شود.

سلام دوباره مرال‌ها به زندگی +فیلم

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که گوزن قرمز از جمله گونه های جانوری باارزش جنگل های هیرکانی واقع در شمال کشور محسوب می شود

کوروس ربیعی با اشاره به اینکه فصل گاوبانگی و جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریورماه هر سال آغاز و تا پایان نیمه نخست مهرماه ادامه دارد، افزود: با هدف حفاظت از این گونه‌های ارزشمند که نماد تنوع زیستی مازندران در جنگل های هیرکانی محسوب می‌شوند، از ورود هرگونه تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی به محل زیستگاه‌های مرال تا اواسط مهرماه جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: گروه‌های محیط بانی اداره کل محیط زیست مازندران از ابتدای شهریورماه امسال با استقرار چادرهای حفاظتی در مناطق حساس و زیستگاه‌های مختلف و همچنین برپایی ایستگاه‌های ایست و بازرسی در برخی مسیرها، به طور شبانه‌روزی مشغول حراست و حفاظت از زیستگاه‌های مرال هستند.

وی، مناطق هزار جریب بهشهر، نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در نوشهر، چالوس و نور با ۲۹۰ هزار هکتار را از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در مازندران عنوان کرد و گفت که پراکنش این گونه ارزشمند در ارتفاعات چالوس و کلاردشت، کجور نوشهر و نور در مقایسه با دیگر مناطق بیشتر است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران، برآورد جمعیتی از گونه های مرال این استان طبق آخرین سرشماری را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ راس اعلام کرد و گفت که کار تکثیر مرال مازندران در پناهگاه سمسکنده ساری و چال‌دره تنکابن در حال انجام است.

ربیعی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش سمسکنده در سال های اخیر در راستای حفاظت از مرال ها عملکرد بسیار موفقی داشته است، افزود: برنامه حفاظت از مرال ها در این پناهگاه‌ها با تدابیر سختگیرانه تر و به صورت شبانه روزی در فصل زایش اجرایی می شود.

سلام دوباره مرال‌ها به زندگی +فیلم

سایت تکثیر در اسارت گوزن قرمز (مرال) در پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده ساری در آذر ماه ۱۳۸۶ به منظور افزایش جمعیت گله‌های وحشی این‌ گونه جانوری ارزشمند برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد و با انتقال پنج راس مرال (۲ نر و سه ماده) از قرق گلستان آغاز به کار کرد.

به طور میانگین سالانه پنج تا ۶ مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده متولد می‌شوند. داده های آماری نشان می دهد که تنها در سال ۱۳۹۶ به علت جمعیت بالای مرال‌های بالغ در این پناهگاه، ۱۰ راس گوساله مرال متولد شده بود که بیشترین میزان تولد از زمان تاسیس این پناهگاه از سال۱۳۸۶به بعد بود و پس از آن هم در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ شاهد تولد پنج راس مرال بودیم و کمترین میزان تولد نیز در سال ۱۳۹۹ رخ داد که تنها سه راس مرال در این پناهگاه متولد شدند.

در سال های اخیر بیش از ۳۰ راس از مرال های پناهگاه حیات وحش سمسکنده برای پشتوانه سازی و تکثیر این گونه جانوری ارزشمند در جنگل رهاسازی و یا به سایر مراکز تکثیر انتقال داده شد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده در سال های اخیر در راستای حفاظت از مرال ها عملکرد بسیار موفقی داشت. برنامه حفاظت از مرال ها در این پناهگاه با تدابیر سختگیرانه تر و به صورت شبانه روزی در فصل زایش اجرایی می شود.

سلام دوباره مرال‌ها به زندگی +فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha