۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۴
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85114807
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت مفاخر پاسداشت راه انبیای الهی و بندگان صالح خداست

گرگان- ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در گلستان در پیامی به مناسبت بزرگداشت شاعر عارف مختومقلی فراغی گفت: یاد و خاطر این رادمردان که از بینش الهی سیراب گشته‌اند در ذهن همه انسان‌های حق‌طلب جهان باقی خواهد ماند و گرامیداشت آنان در حقیقت گرامیداشت راه انبیای الهی و بندگان صالح خداست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا آیت الله کاظم نورمفیدی در پیامی به مراسم دویست و نودمین سالروز تولید مختوملقی فراغی با اشاره به اندیشه های متعالی این شاعر ترکمن افزود:به مصداق " انما یخشی الله من عباده العلماء" مختومقلی در بین قوم شریف ترکمن جزو علمای بزرگ الهی بود. خشیت و خوف ناشی از تقوای ایشان در اکثر اشعارشان موج می زند و از سر خشیت الهی، گفته است که بیهوده است گذران عمر اگر برای خدا نباشد.

همچنین در این پیام ذکر شده است: عشق الهی، در وجود مختومقلی، یک عشق عارفانه ناب بوده و به ترکمنی چنین گفته: "عشق اثر ادمه سه یانماز چراغ لار" او اعتقاد دارد که اگر عشق الهی نباشد چراغ معرفتی روشن نخواهد شد و این همان عشقی است که انسان را به سعادت رهنمون می‌شود.

وی اظهار داشت: مختومقلی عارفی بود که سلوک عملی عرفانی را پیشه خود ساخته و به مصداق " وابتغوا الیه الوسیله" وسیله رهیافت خود را در تمسک به اولیای کرام بویژه امام علی(ع) یافت و ایشان را با تعابیر عارفانه، دستگیر، پشت و پناه و شیرمردان یاد کرده است.

وی در این پیام آورد: مختومقلی در مذهب هم رویه تقویت بین مذاهب را به عنوان راهکار برون رفت مسلمانان از عقب ماندگی، عداوت و جنگ های ناروای مذهبی آن زمان معرفی نموده، لذا با ابراز ارادت به امامان علیهم السلام راه برادری و اخوت را از حدود سیصد سال پیش ترویج نموده است.

درپایان این پیام آمده است: چنین رادمردانی که از بینش الهی سیراب گشته اند، همواره یاد و خاطرشان در ذهن همه انسان های حق طلب جهان باقی خواهد ماند و گرامیداشت آنان در حقیقت گرامیداشت راه انبیای الهی و بندگان صالح خداست و تکیه بر چنین رادمردانی چراغ آینده ملت ها خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha