۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85114896
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۵۰ گردشگر خارجی از کاخ موزه انزلی بازدید کردند

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۸
کد خبر: 85114896
۴۵۰ گردشگر خارجی از کاخ موزه انزلی بازدید کردند

رشت - ایرنا - کاخ موزه انزلی طبق آمار ارائه شده پارسال چهار هزار و ۱۶۵ نفر بازدید کننده داشت که حدود ۴۵۰ نفر از آنها گردشگران و توریست‌های خارجی بودند.

به گزارش ایرنا، فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) روز پنجشنبه همزمان با روز جهانی موزه‌ها در آیینی به مناسبت گرامیداشت این روز در کاخ موزه انزلی گفت: با توجه به ماهیت و پیشینه نظامی این موزه نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سعی دارد شرایط مطلوب برای نگهداری و بازدید علاقمندان و گردشگران را از این موزه فراهم کند.

امیر دریادار دوم حمیدرضا سعادت با بیان اینکه نگهداری از این ابنیه تاریخی به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی، رطوبت بالا و بارش های شدید و متوالی نیازمند اهتمام و پشتیبانی همه متولیان امر است، اظهار کرد: رایزنی‌هایی با فرمانداری انزلی انجام و مباحث مورد نیاز اعلام شده که امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان برای عمل به وعده‌های داده شده پای کار آمده و ما بتوانیم وضعیت کاخ موزه را به لحاظ فیزیکی، سازمانی و محوطه‌سازی به جایگاه و شرایط مطلوب و شایسته برسانیم.

وی تصریح کرد: ابنیه و اماکن تاریخی نه تنها به لحاظ هنری دارای ارزشند بلکه حاصل دسترنج هنرمندان باذوق و سلیقه ایرانی هستند، رهبری فرزانه انقلاب نیز بر حفظ و نگهداری از این ابنیه هنری، تاریخی تاکید دارند ولو اینکه توسط حاکمان جور ساخته شده باشد.

امیر دریادار دوم سعادت، مهمترین موضوع پیش از نگهداری ابنیه و ادوات تاریخی را حفظ و پاسداشت سنت‌ها و روش‌های متداول در ایران دانست و افزود: فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی همواره موجب موفقیت بوده و اگر فرهنگ استقلال خواهی، غیرت و دین‌مداری به درست تبیین و مورد بهره برداری قرار گیرد نظام به اهداف مورد نظر دست می‌یابد.

وی تاکید کرد: ما باید در برابر خواسته دشمنان که همانا جایگزینی فرهنگ منحط غرب است، ایستادگی کرده از همه ظرفیت ها برای حفظ فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی برای آیندگان استفاده کرده تا شاهد استواری و استقامت نظام مقدس ایرانی - اسلامی باشیم.

فرماندار انزلی نیز دراین مراسم تاریخ را آینه آیندگان دانست و افزود: باید برای حفظ دستاورها و هویت بخشی به تاریخ گذشته تلاش کنیم و از تمدن‌های زوال یافته تجربه کسب کنیم.

محمد پورخوش سعادت اظهار کرد: فرمانداری انزلی با کمک مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری برای حفظ این گنجینه ارزشمند هرچه در توان دارد بکار خواهد بست.

کاخ موزه بندرانزلی که به کاخ میان پشته نیز شهرت دارد در منطقه میان پشته و بین ۲ پل انزلی و غازیان واقع شده و از اماکن تاریخی شهر بندری انزلی به شمار می‌رود.

این کاخ که یکی از با ارزشترین مجموعه میراثی گیلان محسوب می‌شود با قدمتی نزدیک به یک قرن از جمله معماری های یادگار دوران قاجار است که نگینی در شهر ساحلی انزلی است.

این کاخ موزه در باغ دلگشایی از درختان نارنج و ماگنولیا که از شمال به آب‌های نیلگون خزر شانه می زند، قرار دارد و از جمله کارهای هنری این ساختمان پلکان داخلی ساختمان کاخ است که طبقات سه گانه را به هم وصل می‌کند. این پلکان طوری‌ ساخته شده که اگر شخصی در شیروانی بایستند به دلیل فقدان پایه، واحد کف زیرین را خواهد دید.

بنای این کاخ در دوران پهلوی اول توسط معماران هنرمند و با ذوق ایرانی در سالهای ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ بنا نهاده شد.

این کاخ زیبا درسال ۱۳۶۷ پس از مرمت توسط نیروی دریایی شمال به موزه نظامی تبدیل شد تا امکان بازدید عموم مردم از آن میسر شود.

بنای کاخ از سمت جنوب دارای پنجره بزرگی با طرح خورشید است که نخستین اشعه های صبحگاهی نور خورشید را به داخل کاخ میهمان می کند و از جانب شمال دارای دری بزرگ است.

کاخ دارای یک سرسرای بزرگ با ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی است، سقف همه اتاقها را گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه زینت داده و کف اتاقها برای در امان ماندن از رطوبت زمین کفپوش چوبی شده، پلکانی وسیع و زیبا بازدیدکنندگان را به طبقه بالا می رساند.

شومینه های بزرگ دیواری نیز برای گرما بخشی به ساکنان در دیوار اتاقها تعبیه شده است.

بعد از تبدیل شدن این مکان به موزه با توجه به متولی گری نیروی دریایی، برخی ابزار و ادوات مربوط به این نیرو و سلاحهای مربوط به ادوار مختلف نیز در این کاخ جای گرفت.

برخی سلاحها و ادوات نظامی از زمان زندیه تا دوره پهلوی همچنین ابزار و سلاحهای دریانوردی ماکتهایی از ناوهای جنگی، تابلوی انواع گره های دریایی و سکان کشتی از جمله اشیایی است که پس از تبدیل این مکان به موزه در این گنجینیه قرار داده شده است.

طبقه دوم بنا بیشتر وجهه کاخ بودن خود را حفظ کرده و در آن برخی از اشیای به جا مانده مورد استفاده در کاخ نظیر میز کار با پایه هایی به شکل چهار شیر نشسته، رادیو ضبط مبله هدیه هیتلر به پهلوی اول، چلچراغ تراشیده از چوب یک پارچه، بوفه و مبلمان چوبی منبت کاری شده قرار دارد.

چند تابلوی نقاشی از هنرمندان ایرانی و خارجی نیز در این کاخ موزه به چشم می خورد، در این میان تابلوی کبک آویز اثر کمال المک، تابلوی مهرمادری از یک نقاش آلمانی مربوط به سال ۱۸۷۰ میلادی و تابلوی پرنده ای نقش زده شده توسط ناصرالدین شاه نیز از آثار دیدنی به نمایش گذاشته شده است.

پس از انقلاب اسلامی، نیروی دریایی نه تنها حفاظت از این بنای تاریخی ارزشمند متعلق به ملت را به عهده گرفت بلکه هوشمندانه آن را تبدیل به موزه ای برای دیدار عموم کرد.

در طول این سالها اقدامات خوبی نیز برای ترمیم و نگهداری از این میراث ارزشمند تاریخی از سوی نیروی دریایی صورت گرفت.

اما این کاخ موزه گرچه در اختیار نیروی دریایی است ولی بعنوان یک اثر تاریخی نیازمند توجه سازمان میراث فرهنگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha