امام جمعه شیروان: هنر در جذب جوانان و انتقال معارف دینی بکار گرفته شود

بجنورد- ایرنا- امام جمعه شیروان گفت: ابزار هنر به‌ویژه موسیقی برای جذب جوانان و انتقال محتوای معارف دینی بکار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حسین تکمیلی در آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی مقامی تارآوا خراسان شمالی در مجتمع فرهنگی و هنری غدیر شهرستان شیروان با بیان اینکه موسیقی یکی از هنرهای اصیل و ارزشمند در تاریخ بشریت است، اظهار کرد: موسیقی برخواسته از فطرت آدمیان است که به تعبیر اهل فن هر قالبی که وجود داشته باشد در قالب یک نظم است.

وی با اشاره به اینکه ریاضی و موسیقی ارتباط مستقیم دارند، تصریح کرد: موسیقی یک شعبه و یک بخشی از ریاضیات و نظم دقیقی از آواهای موسیقی حاکم است.

امام جمعه شیروان بیان کرد: موسیقی برخواسته از طبیعت است که اگر در مسیر نظم خود قرار گیرد و روایت گر باشد مفهومی بودن آن بخشی از فطرت های آدمیان است.

حجت الاسلام تکمیلی تاکید کرد: بحث موسیقی مقامی و سنتی اصل لازم و باید است که اگر موسیقی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و انسان را به صورت فطری به حقیقت عالم منتقل می‌کند و نتیجه آن هدایتگری صحیح و سالم جامعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه موسیقی می تواند مسیر واقعی فطرت را نشان دهد، خاطرنشان کرد: موسیقی مقامی متعالی که همراه با کمال است باید تبلیغ و ترویج کرد.

امام جمعه شیروان با بیان اینکه موسیقی می‌تواند در خدمت انسان‌ها باشد، از برگزاری جشنواره موسیقی مقامی ابراز خرسندی کرد و گفت: جشنواره‌ها می‌تواند گام‌های موثر و ارزشمندی برای این موضوع باشد.

حجت الاسلام تکمیلی تصریح کرد: آوا و نواهای موسیقی باید در مسیر واقعی طبیعت و فطرت واقعی بندگان قرار گیرد.

موسیقی مقامی روایت سنت هاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه این آیین اظهارکرد: موسیقی مقامی ما عامل ارزش های اسلامی است و پیشکسوتان و هنرمندان این حوزه دائما در حال انتقال سنت ها و فرهنگ دینی ما هستند.

تقی صادقی با اشاره به اینکه پیشکسوتان، پاسداران آیین و سنت ایرانی و افتخاری بزرگ برای ما هستند افزود: هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی مقامی هیچگاه خلاف ما عمل نکرده اند و همواره با صلح و دوستی فعالیت‌ها را پیش می برند.
وی افزود: همواره برای حفظ و حراست از این هنر در استان بیش از گذشته در تلاش هستیم و از استاندار خواست تا از هنرمندان و هنر اصیل موسیقی مقامی استان نیز حمایت دوچندان کند.

هنرستان هنرهای زیبا در شهرستان شیروان دایر شود

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این آیین اظهار کرد: این شهرستان نیازمند هنرستان هنرهای زیبا است و باید از ظرفیت پیشکسوتان و هنرمندان این مرزو بوم استفاده کرد.

علی جدی افزود: همچنین موسیقی مقامی در این شهرستان بدلیل غنی بودن، ظرفیت ایجاد دبیرخانه جشنواره موسیقی مقامی را دارد.

وی بیان کرد: موسیقی مقامی خراسان شمالی در جشنواره های ملی و بین المللی نیز حرفی برای گفتن دارند.

به گزارش ایرنا، شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی، ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.
مردم این دیار به گنجینه فرهنگ ها معروف هستند و این موضوع را می توان در سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق افراد به وضوح مشاهده کرد و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

ویژگی خاص این سرزمین موجب شده تا موسیقی‌دان های زیادی از این خطه هنرور در سطح کشوری و ملی صاحب عنوان شوند و نام آوران این دیار باشند، امسال نیز هنرمندان این مرزو بوم در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند و همچون گذشته می‌درخشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha