به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بازدار مجموعه «میراث گناهکاران» را یک مجموعه رمان با موضوع پساآخرالزمانی معرفی کرد و گفت: هر سه جلد این مجموعه حول یک موضوع است. داستان هر سه جلد در یک دنیا با فاصله ۱۵ سال رقم میخورد. یعنی از اول جلد یک تا آخر جلد سه ۱۵ سال طول میکشد. دنیای این داستان پسا آخرالزمانی است. یعنی یک اتفاق بدی افتاده که تمدن را زیر و رو کرده است و حالت جدیدی که پیش آمده خیلی بدتر از حالت قبلی است.
او در ادامه به مفهوم اصلی رمانهای سهگانه خود پرداخت: «لذت بردن مخاطب از داستان خیلی برایم مهم بوده و قطعا این موضوع در پیشبرد و فضای داستان نقش دارد. اما مفهوم و موضوع اصلی داستان که روی آن تاکید دارم بحث «جماعت» است. این مفهوم چیزی است که خودم در هر فرصتی که پیش میآید روی آن تاکید میکنم. مفهوم جماعت به معنای گروهی از مردم است. حالا شما میتوانید یک سازمان یا یک هیئت یا گروه دوستان در کلاس درس را در نظر بگیرید. هر چیزی که جماعت باشد.
بازدار ضمن معرفی کتاب خود به جلد دوم و سوم مجموعه میراث گناهکاران نیز اشاره کرد و گفت: جلد اول مجموعه میراث گناهکاران در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات کتابستان منتشر شده است. قرار بود جلد دومش نیز در ایام نمایشگاه منتشر و در غرفه این انتشارات عرضه شود ولی متأسفانه مجوزش نیامد، بنابراین به نمایشگاه نرسید. احتمالا یکی دو ماه بعد از نمایشگاه منتشر شود. روی جلد سوم این مجموعه هم داریم کار میکنیم. فعلا قرار است سه جلدی باشد ولی بعد از انتشار جلد سوم میسنجیم که جای ادامه دارد یا نه. فعلا سه جلد پایهاش است.
او که داستانش را با موضوعی خاص و در فضایی خاص نوشته در رابطه با نحوه انتخاب سوژه توسط نویسندگان گفت: روشهای مختلفی برای پیدا کردن سوژهها وجود دارد. نویسندهها هم با روشهای مختلفش آشنا هستند. مثلاً ممکن است یک نفر مانند یک خبرنگار دنبال سوژههای خبری باشد. میگویند شما اگر از یک خیابان اصلی شهر رد شوید، باید چندتا سوژه برای خبرنگاری پیدا کنید. برخی برای پیدا کردن سوژه خوب نگاه میکنند. افراد عادی اتفاقات را میبینند اما نویسنده سوژهها را میبیند. برخی خوب میشنوند. مثلا ماجرایی میشنوند از یک پرونده قضایی که در آن دونفر با همدیگر دعوا کردهاند. افراد مختلف میگویند چرا دعوا کردند؟ نویسنده میگوید این سوژه است. از این میتوانم برای نوشتن رمان استفاده کنم. اینطوری که آن سوژه را پرورش بدهم.
همچنین بازدار در ارتباط با روش جالبی که برای انتخاب سوژه داستانهایش دارد گفت: یکی از منابعی که نویسندهها به طور عجیبی از آن استفاده میکنند خواب است! البته نه خود خواب، بلکه یک حالت آلفا بین خواب و بیداری وجود دارد که شما نه کاملا خوابید و نه کاملا بیدار. چرا که خوابها اغلب حالت منطقی ندارند. آدم در حالت آلفا نه خوابی که میبیند از دستش خارج میشود و فکرش جایی که منطقی نباشد میرود و نه در حالت بیداری است که ضمیر خودآگاهش فعال باشد. از این روشها هم استفاده میشود. واقعیت این است که خود من هم جلد اول کتابم را از بهم پیوستن سه خوابی که دیده بودم نوشتم! البته نه به این صورت که به محض بیدار شدن، شروع به نوشتن واو به واو آنچه دیدم کنم. بلکه بعد از سالها، (شاید حدود پنج - شش سال بعد) از آنها استفاده کردم. یعنی وقتی میخواستم نوشتن داستانم را به صورت جدی شروع کنم، این سه خواب را بههم چسباندم. البته تغییرشان دادم چون منطق خوابها معمولا با دنیای واقعی جور در نمیآید حتی اگر در ادبیات ژانری باشد. خواب یکی از منابع است و من خیلی زیاد از آن استفاده کردم. البته در جلد دوم خیلی کمتر از این شیوه استفاده کردم.
نویسنده رمان میراث گناهکاران استقبال از نمایشگاه را هم چشمگیر توصیف کرد و در عین حال به تاثیر گرانی کاغذ بر کاهش خرید کتاب توسط خانوادهها اشاره کرد: اگرچه استقبال خوب بوده است اما بدون شک گرانی بر خرید کتاب تاثیر میگذارد. روی خود من که خیلی تاثیر گذاشت! نمیدانم گران شدن کتاب چقدر قشر کتابخوان را متاثر کرده ولی میدانم که بیتاثیر نیست. اگر اشتباه نکنم سال ۹۶ بود که از طرف مجموعه تحصیلیمان به نمایشگاه آمدیم. آن موقع کتابهایی که خریده بودم دو کیسه شده بود و اصلا هم مشکل خاصی نداشتم. قیمت کتابها خیلی مناسب بود. ولی الان فکر نکنم کسی بتواند آن همه کتاب بخرد.
نظر شما