روابط عمومی‌ها باید بیش از پیش در دستگاه‌ها دیده شوند

گرگان - ایرنا - مدیرکل صدا و سیما مرکز گلستان با بیان اینکه عمده‌ترین کار روابط عمومی‌ها کنشگری اجتماعی است، گفت: پشت صحنه همه اتفاقات خوب دستگاه‌های مختلف این بخش از دستگاه‌ها هستند که باید بیش از پیش جایگاه آنان دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا رسول شکری‌نیا روز شنبه در همایش روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف گلستان اظهار کرد: ماموریت اصلی روابط عمومی‌ها بیان واقعیت‌هاست و نباید اعتبار روابط عمومی یک مجموعه به عنوان یک کنشگر اجتماعی دچار خدشه شود.

وی بیان کرد: رسانه‌ها در کارهای خود صادق هستند اما عملکرد مسوولین گاهی باعث خدشه‌دار شدن جایگاه آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: درک صحیح نداشتن از فضای اعتماد عمومی در واقع خدشه وارد کردن به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است.

مدیرکل صدا و سیما مرکز گلستان گفت: اطلاع‌رسانی واقعی، به موقع، شفاف و با صداقت که سبب مدیریت افکار عمومی شود از سوی روابط عمومی‌ها اجرایی شود.

شکری‌نیا افزود: یران تلاشگر هستند اما گاهی به علت مشغله کاری قدرت فکر کردن ندارند و دچار مشکل محاسباتی می‌شوند که نیاز است روابط عمومی‌ها به عنوان قوه فکور به آنها کمک کنند.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها باید اخلاق مدار باشند و اخلاق حرفه‌ای و صادقانه را رعایت کنند و از انتقاد رویگردان نباشند و مسائل انتقادی را نیز به مدیران در جهت رشد و پیشرفت دستگاه‌ها منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت اعتماد عمومی بیشتر نیازمند تلاش بیشتر روابط عمومی‌هاست.

متکی: کارشناسان روابط عمومی هنرمندانه رفتار می‌کنند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری گلستان در همایش روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان گلستان گفت: روابط عمومی از دل هنر پدید می‌آید و هر دو از یک جنس به شمار می‌روند، روابط عمومی شاخه‌ای از هنر نیست، بلکه روابط عمومی عین هنر است.

علی متکی اظهارداشت: چنانچه جامعه‌ای از آثار هنری خالی باشد، در زندگی فردی و اجتماعی آن خلاء‌ عظیمی به وجود خواهد آمد، همانگونه که اگر روابط عمومی را حذف کنیم،‌ زندگی موازنه خود را از دست می‌دهد، زندگی بدون رنگ،‌ بدون شعر، بدون معماری،‌ بدون نقاشی،‌ بدون موسیقی،‌ سینما و تئاتر و دیگر ابزارهای هنری ناقص خواهد بود، کمبود آن انسان را در خلاء‌ رها خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هنر باید ضمن حفظ جنبه‌های هنری خود، پیشگام مردم و جامعه حرکت کند، هنر نمی‌تواند پسگام مردم باشد، حتی هنری که همگام با مردم باشد هنر واقعی نیست، هنرمند باید بتواند از مردم پیشی بگیرد و به جامعه نگاه کند،‌ او باید پیشقراول باشد، خطر کند و جان ببازد و لذت جان باختن را در آگاه کردن مردم پیدا کند و جامعه را به سوی بالا و بالاتر هدایت کند. هنرمندی که گام به گام با مردم حرکت می‌کند، هنرمند نیست. دستگاه ضبط‌کننده است. تکنولوژی است. تصویربردار و صدابردار است، صنعت است، هنرمند باید خلاقیت داشته باشد.

با توجه به برگزاری جشنواره روابط عمومی‌ها در گلستان برای نخستین بار، ۶۸ دستگاه شامل ۴۵ اداره کل، ۱۱ فرمانداری و ۱۲ شهرداری در این جشنواره شرکت کردند.

هیات داوران جشنواره بیانیه‌ای صادر کرد که بخش اصلی آن شامل موارد زیر است: جشنواره انتخاب روابط عمومی‌های برتر هر روزه توسط داوران اصلی آن که مردم به ویژه مراجعین به سازمان‌ها و ادارات هستند، برگزار می‌شود.

هیات داوران به مدیران ادارات و سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند، با توجه به «آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی» و «آیین نامه شورای اطلاع‌رسانی دولت» شرایط مناسب‌تری را برای فعالیت روابط عمومی‌ها از نظر تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، نیروی انسانی، منابع مالی و بودجه فراهم کنند.

هیات داوران به روابط عمومی‌ها توصیه می‌کند با بهره‌گیری از پژوهش و افکارسنجی، تحقیقات پیمایشی و تحلیل محتوا، خلاقیت و نوآوری و بر اساس برنامه‌های مدون و جامع، عمل کرده و از پرداختن به امور یکنواخت در قالب‌های تکراری پرهیز کنند.

هیات داوران، با بررسی آثار ارسالی به این نتیجه رسید که میزان ثبات مدیریت و وابسته نبودن روابط عمومی‌ها به تغییرات پی در پی مدیریتی از یک سو و ماندگاری مدیران این حرفه در نهادها و سازمان‌ها از سوی دیگر، عامل موثری در بهبود ارتقای کیفیت عملکرد آنهاست.

در بخش خبر عمده مطالب خبری به انعکاس فعالیت‌های مدیران اختصاص داشته و وجود غلط‌های نگارشی، عدم توجه به عناصر و ارزش‌های خبری، عدم استفاده از تیتر و لیدهای جذاب و رییس محور بودن اخبار در برخی از آثار رسیده مشهود بود. هیأت داوران انتظار دارد روابط عمومی ها در تبدیل رویداد به خبر، جریان‌سازی خبری و خبرسازی مثبت از اقدامات دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش کوشا باشند.

در بخش ارتباط با رسانه ها اگرچه کمیت حضور در رسانه ها افزایش قابل توجهی داشته ، اما کیفیت این حضور چندان قابل توجه نیست و لازم است روابط عمومی‌ها در خصوص برگزاری تورهای رسانه‌های، نشست‌های خبری و ... مشارکت فعالانه تری داشته باشند.

هیأت داوران با بررسی آثار ارسالی به این نتیجه رسید که روابط عمومی‌ها باید توجه بیشتری به قابلیت‌های روابط عمومی الکترونیک نظیر پادکست، پورتال، وب سایت، قابلیت های چند رسانه ای، کیوسک های اطلاع رسانی، نشریه الکترونیک، تابلوهای گردان، سیستم های ارسال پیامک و بلوتوث و برنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها) داشته باشند، متاسفانه برخی سایت های روابط عمومی هنوز از پویایی لازم برخوردار نیستند و دارای رویکرد تعاملی ضعیفی با مخاطبان هستند.

در بخش عکس و فیلم برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است اما در برخی آثار نبود سناریوی قوی و پرکشش مشهود و ایجاز و اختصار نیز مورد توجه قرار نگرفته است. در بخش اینفوگرافیک و پوستر انتظار می‌رفت مطالب تهیه شده هم از نظر طراحی و خلاقیت و هم از لحاظ نگارش، بهتر و جذاب‌تر باشند.

هیات داوران در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از تلاش‌های بی‌وقفه روابط عمومی‌ها در ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بر استمرار و تسری آموزش‌های تخصصی و کاربردی تاکید داشته و پیشنهاد می‌کند روابط عمومی‌ها از توانمندی‌های حرفه‌ای و کارشناسی بخش خصوصی بهره بیشتری ببرند.
هیات داوران محمد خاندوز، شبیر دائمی، ایرج رمضانی، محمدرضا کیانی‌پور و عقیل مهقانی بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha