۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85116461
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گسترش دیپلماسی علمی دانشگاه تربیت مدرس با آفریقای جنوبی

تهران- ایرنا- رییس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت‌مدرس، از تدوین برنامه این مرکز برای گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی در حوزه دیپلماسی علمی خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاه تربیت مدرس روز شنبه به نقل از مجید رسولی در افتتاحیه برگزاری دومین همایش بین المللی گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی اعلام کرد: از آنجا که روابط خوب ایران و آفریقای جنوبی تابع پایبندی دو طرف به ارزش‌های انسانی بوده، روابط ایران پیش از انقلاب اسلامی با دولت آپارتاید هیچگاه مورد تایید مردم ایران نبوده است.

وی ادامه داد: بیشتر مردم ایران امروز آفریقای جنوبی را با شخصیت استعمارستیز نلسون ماندلا می‌شناسند، چرا که این شخصیت برای آنان تداعی‌گر مبارزان انقلاب خود برای آزادی و رهایی از چنگ استثمار بوده است.

رییس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس افزود: پیشرفت آفریقای جنوبی و حضور این کشور در جمع کشورهای بریکس به مثابه قدرت‌های نوظهور دنیا است که دیگر اعضای آن نظیر چین، روسیه، هند و برزیل روابط خوبی با ایران دارند و اقدامات آنان موید ایجاد جهان چندقطبی است؛ بنابراین این اتفاق همواره موجب خوشحالی مردم ایران بوده است.

رسولی در ادامه تاکید کرد: آنچه در روابط امروز ایران و آفریقای جنوبی اهمیت دارد در کنار ملاحظات فرهنگی، مستلزم به روزرسانی روابط علمی و توسعه و بسط دیپلماسی علمی است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی همچون آفریقای جنوبی پس از آپارتاید گام‌های بلندی را برای دستیابی به مرزهای دانش برداشته است.

وی قرار گرفتن نام ۲۹ دانشگاه ایران در بین هزار دانشگاه برتر جهان آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه غرب را نشانگر اراده بالای جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت‌های علمی دانست و خاطر نشان کرد: در مقایسه با این آمار، کشور آفریقای جنوبی نیز با دارا بودن حدود ۱۲ دانشگاه برتر در جمع هزار دانشگاه برتر جهان (بیشترین آمار در قاره آفریقا) زمینه توسعه روابط و دیپلماسی علمی بین دو کشور را داراست.

رییس مرکز مطالعات آفریقا با معرفی دانشگاه تربیت‌ مدرس ایران به عنوان مولود خودباوری در انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ و هنگامی که نلسون ماندلا در جزیره روبن زندانی بود، تاسیس شده است. دانشگاه تربیت مدرس نیز با ۱۷ دانشکده و حدود ۷۵۰ عضو هیات علمی دانشگاهی در همه رشته‌های علوم، دانشگاهی جامع، پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید دانش سودمند، گسترش مرزهای دانش و فناوری، می تواند سهم بسزایی را در عرصه تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی برای رفع نیازهای ملی و بین‌المللی کسب کند.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص مرکز مطالعات آفریقا گفت: مرکز مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت‌ مدرس به عنوان اولین مرکز مطالعات منطقه‌ای مرتبط با آفریقا در ایران، در سال ۲۰۰۰ میلادی افتتاح شد و هدف از تأسیس آن، گسترش شناخت درباره قاره آفریقا و تلاش برای ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با این قاره از طریق تحقیقات علمی است.

رییس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: فرصت در کنار هم بودن پژوهشگران دو کشور، زمینه‌سازی برای تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های دو کشور، نویدبخش آینده بهتری برای مردمانی خواهد بود که آزادی، عدالت و رهایی از استثمارگران را شیوه زندگی خود می‌دانند. مرکز مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت‌ مدرس آمادگی خود را برای اعطای فرصت تبادل دانشجو و پژوهشگر با کشور آفریقای جنوبی اعلام می‌کند و آمادگی دارد همراه و میزبان پژوهشگران آفریقای جنوبی برای توسعه روابط علمی دوجانبه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha