۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۶
کد خبر: 85116538
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هدررفت آب در جیرفت و پاسکاری آبفا با شرکت گاز + فیلم

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۶
کد خبر: 85116538
هدررفت آب در جیرفت و پاسکاری آبفا با شرکت گاز + فیلم

جیرفت- ایرنا- لوله‌کشی گاز این روزها در برخی نقاط شهر جیرفت مشکل‌ساز شده به طوری که بعد از شکستن لوله‌های آب، شرکت آب و فاضلاب اقدام به ترمیم نمی‌کند تا شرکت گاز این کار را انجام دهد و در این بین، پاسکاری بین آنها سبب هدررفت آب و قطع آب برخی شهروندان می‌شود.

به گزارش ایرنا یک نمونه از فرآیند ناکارآمد فعالیت های اخیر شرکت گاز در سه‌شنبه هفته گذشته قابل مشاهده و تحلیل است که موجب شکستگی در لوله آب یکی از کوچه ها می شود و با وجود تماس های مکرر ساکنان محل با شرکت آب و فاضلاب شهرستان جیرفت کسی در محل حضور پیدا نمی کند و بعد مشخص می شود که شرکت آبفا موضوع را به شرکت گاز اطلاع داده تا همان شرکتی که موجب شکستگی شده آن را ترمیم کند اما شرکت گاز روز بعد، یعنی چهارشنبه اقدام به تعمیر لوله می کند.

اما در همان نقطه روز پنجشنبه مجدد لوله می شکند و بار دیگر هدررفت آب رخ می دهد که تماس های مکرر با اتفاقات آب و فاضلاب که تا روز جمعه هم ادامه داشت بی نتیجه ماند.

پس از پیگیری خبرنگار ایرنا کارکنان آبفا در تماس روز جمعه اعلام کردند که چون شرکت گاز مسبب این اتفاق بوده آنها باید اقدام به ترمیم لوله کنند.

بعد از تماس با رییس اداره گاز شهرستان جیرفت در شامگاه جمعه یکی از کارکنان شرکت پیمانکاری با خبرنگار ایرنا تماس گرفت و اعلام کرد که گاز ۲ روز قبل از آن در این کوچه فعالیت کرده و این شکستگی ربطی به فعالیت های آنها ندارد؛ البته وی توضیح نداد چرا باید در روزهایی که این شرکت در این کوچه ها مشغول فعالیت است و بعد از حفاری و پر کردن آن چنین اتفاقاتی رخ دهد.

با پیگیری های مستمر خبرنگار ایرنا و تماس با مدیر امور آب و فاضلاب جیرفت در نهایت در بامداد شنبه و در نیمه های شب کارکنان آبفا در محل حاضر شدند و لوله ها را ترمیم کردند.

در این میان به مدت نزدیک به ۲ روز یکی از منازل نزدیک به محل شکستگی لوله از آب بی بهره بود، برای تامین آب خود به سراغ همسایه ها می رفت و آب زیادی نیز در این شرایط خشکسالی و کم آبی هدر رفت.

صاحبخانه می گوید بارها با شماره تلفن اتفاقات آب تماس گرفته اما اقدامی انجام نشده است.

غفلت در استفاده از خاک نرم

خبرنگار ایرنا در زمان فعالیت کارکنان آبفا در محل مشاهده کرد که آنها برای رسیدن به لوله، تکه هایی از آسفالت و سنگ را هم کنار می زدند و این نشان می داد که پیمانکار مربوطه شرکت گاز به جای استفاده از خاک های نرم هر آنچه در مسیر بوده را بر روی لوله ها ریخته است و فشارهای این اجسام سخت موجب شده ۲ بار لوله در یک نقطه از این کوچه آسیب ببیند و آب بیرون بزند.

غیبت مستمر ناظر شرکت گاز هم یکی از دلایل چنین رخدادهایی خوانده می شود و انتظار می رود نماینده و ناظر شرکت گاز به صورت مستمر در محل فعالیت پیمانکار حضور یابند و بر کار آنها نظارت کند.

همه اینها در حالی است که در فروردین ماه امسال در جلسه کمیسیون حفاری شهرستان جیرفت، بحث شکستگی لوله های آب توسط پیمانکاران شرکت گاز مطرح شد و مورد اعتراض شرکت آب و فاضلاب جیرفت نیز قرار گرفته بود.

نکته قابل تامل اینکه در این کمیسیون مقرر شد شکستگی لوله ها بلافاصله به آبفا اطلاع داده شود و آبفا آن را ترمیم کنند که گویا آنطور که شنیده می شود این مورد تنها برای لوله های اصلی و بزرگتر خیابان ها مطرح است و در کوچه ها این امر به خود شرکت گاز سپرده شده است.

سهل انگاری پیمانکاران شرکت گاز و اینکه کار در حوزه آب زیاد با کار آنها همخوانی ندارد، در کنار نبود ناظران شرکت گاز موجب شده ساعت ها بلکه روزها یک شکستگی لوله به حال خود رها شود و در شهری که کمبود آب دارد این مایه حیات هدر برود.

براساس آنچه در این زمینه در شهرستان مطرح می شود به نظر می رسد بهترین کار سپردن امر به خود آبفاست که بعد از هر شکستگی بلافاصله در محل حاضر شود و از هدررفت آب جلوگیری کنند و باتوجه به تاخیر آبفا در ترمیم یک لوله، انتظار می رود این شرکت هزینه های هدررفت آب را بیشتر از ترمیم یک لوله شکسته شده بداند و منتظر پیمانکاران شرکت گاز نماند.

شهر جیرفت ۲۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش دبی داشته و معادل هفت حلقه چاه کمبود آب دارد که در همین زمینه طرح انتقال آب از سد جیرفت به این شهر در حال اجراست.

در این شرایط در برخی از نقاط شهر با کمبود شدید فشار آب و قطعی های مکرر روبه روست و در چنین شرایطی حتی یک قطره آب هم اهمیت چند برابر پیدا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha