زباله‌ عفونی تهدید سلامت شهروندان مهابادی

مهاباد - ایرنا - نبود دستگاه بی خطرسازی زباله‌های عفونی و انباشت آنها در تنها بیمارستان مهاباد به تهدیدی برای سلامت شهروندان تبدیل و مشکلاتی را بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتشار تصاویری از دپوی غیربهداشتی و غیر اصولی زباله‌های عفونی در بیمارستان امام خمنیی (ره) مهاباد در برخی شبکه‌های اجتماعی موجب نگرانی دوستداران محیط زیست، شهروندان و مراجعه کنندگان شده و از سویی سلامت آنان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

هر چند که از دپوی این زباله‌ها طی ایام گذشته در این بیمارستان کاسته شده اما برای رفع دغدغه مردم نیاز به راهکاری اساسی و پایدار در حل این معضل بهداشتی و تهدید کننده سلامت است.

زباله‌های عفونی از جمله مواردی هستند که حتما باید از طریق دستگاه مخصوص (اتوکلاو) بی خطرساز شده سپس با رعایت موازین به مکانی مناسب منتقل و به صورت بهداشتی دفن شوند.

امروزه تامین سلامت شهروندان یکی از اصلی ترین نیازهای هر جامعه و مولفه‌ای مهم در سطح کشور است که عدم توجه به آن مشکلاتی در حوزه بهداشتی، سیاسی و امنیتی ایجاد خواهد کرد.

البته جمع آوری، حمل و بی خطرسازی زباله‌های عفونی نیازمند وجود شرکت‌ها و موسساتی است تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند که در این راستا متولیان امور در حوزه بهداشت و درمان مهاباد می‌توانند از توان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه استفاده کنند.

زباله‌ عفونی تهدید سلامت شهروندان مهابادی

مهاباد تنها شهرستان بدون دستگاه بی خطر ساز زباله‌های عفونی است

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۳۸ دستگاه بی خطرساز زباله‌های عفونی فعال در استان آذربایجان غربی وجود دارد ولی در حال حاضر مهاباد تنها شهر فاقد این دستگاه است.

فاروق سلیمانی اضافه کرد: هم اکنون ۱۴ شرکت سایت بی خطرساز زباله‌های عفونی سطح استان را مدیریت می‌کنند.

وی با بیان اینکه براساس گزارش‌های موجود روزانه نزدیک به یک تُن زباله عفونی در مهاباد تولید می‌شود، افزود: زباله‌های عفونی تولید شده به صورت روزانه به مرکز استان منتقل می‌شود ولی اخیرا شنیده شده متولی مربوطه در مرکز استان هشدار داده ظرفیت بی خطرسازی زباله‌های عفونی شهرستان مهاباد را ندارد.

سلیمانی با بیان اینکه پسماندهای ویژه بخصوص عفونی در صورتی که ساماندهی نشود، خود باعث و منشا بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد، ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، تولیدکننده‌های پسماندهای عفونی از جمله درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها باید نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خود اقدام کنند.

زباله‌ عفونی تهدید سلامت شهروندان مهابادی

روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم زباله عفونی در مهاباد تولید می‌شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم انواع زباله‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان تولید می‌شود.

امید صادق امیری اضافه کرد: سرانه تولید زباله عفونی برای هر تخت در مهاباد ۲.۸ کیلوگرم است که در حد میانگین استاندارد کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تنها دستگاه بی خطر ساز بیمارستان خراب شده و غیرفعال است، افزود: نبود این دستگاه برخی ایام موجب دپوی زباله در بیمارستان شد بطوریکه طی چند ماهه گذشته حجم زباله ها به بیش از ۲۰ تُن رسیده بود.

صادق امیری با بیان هم اکنون روزانه چهار تُن زباله عفونی از طریق بخش خصوصی جهت بی خطر سازی به مرکز استان منتقل می‌شود، یادآور شد: حجم دپوی زباله در بیمارستان اکنون به حداقل رسیده و تلاش می‌کنیم تا دفع و بی خطر سازی کامل آن روزانه نسبت به انتقال آن به مرکز استان اقدام شود.

وی تاکید کرد: هزینه‌های انتقال و جمع آوری زباله‌های عفونی به صورت فعلی بسیار زیاد است و ماهانه تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای شبکه هزینه دارد.

زباله‌ عفونی تهدید سلامت شهروندان مهابادی

دستگاه بی خطر سازی با ۱۱ میلیارد ریال برای بیمارستان خریداری شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: با تامین هزینه ۱۱ میلیارد ریالی یک دستگاه بی خطر ساز خریداری و طی ماه جاری (خرداد ماه) در شهرستان مستقر خواهد شد.

صادق امیری ادامه داد: با راه اندازی این دستگاه ضمن حل مشکلات بی خطرسازی زباله‌های عفونی بیمارستان از صرف هزینه ماهانه انتقال آن به مرکز استان جلوگیری خواهد شد.

سلامت شهروندان خط قرمز مدیدیت شهری است

فرماندار ویژه مهاباد هم گفت: حفظ سلامت شهروندان جز اولویت‌های اصلی و خطوط قرمز ما بوده و راهکارهای مورد نیاز برای بی خطر سازی زباله‌های عفونی باید بسرعت انجام گیرد.

حسن عباسی اظهار کرد: مدیریت دفع زباله‌های عفونی و بیمارستانی از مهمترین معضلات شهرنشینی است که اگر درست و اصولی انجام نشود به یک تهدید جدی برای سلامت عمومی تبدیل خواهد شد.

زباله‌ عفونی تهدید سلامت شهروندان مهابادی

وی اضافه کرد: در همین راستا اعتبار مورد نیاز خرید دستگاه بی خطر ساز بیمارستان مهاباد تامین شده و قبل از شروع فصل گرما راه‌اندازی شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عباسی با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا و فرهنگ سازی در این مورد گفت: بخش عمده زباله‌های تولید شده قابل استفاده در صنایع مختلف بوده و در صورت ساماندهی می‌تواند به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، استفاده از دستگاه اتوکلاو بهترین و جدیدترین روش دفن زباله عفونی است که در آن زباله‌های عفونی پس از جمع‌آوری توسط دستگاه اتوکلاو خرد و کاملا ضدعفونی و استریل می‌شود بطوریکه پس از خروج از دستگاه بصورت زباله بی‌خطر درآمده و می‌توان آن را همراه زباله‌های خانگی حمل و دفن کرد.

بنابر اهمیت موضوع می‌طلبد نهادهای دولتی، نیمه دولتی و بخش خصوصی با همفکری و همدلی، نسبت به راه‌اندازی هر چه سریعتر دستگاه اتوکلاو و ساماندهی پسماندهای عفونی در شهر مهاباد جهت ارتقای امنیت بهداشتی شهروندان تلاش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha