جزئیات بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/سقف بهره‌مندی کارگاه برای استفاده از «کارورز»

تهران - ایرنا - کارفرمایان طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی باید نسبت به بیمه کارگران اقدام کنند و در صورت تاخیر، عدم ارسال فهرست اسامی و تاخیر یا عدم پرداخت حق‌بیمه هر ماه در مهلت تعیین‌شده، برحسب قانون جرایم در هر مورد ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند؛ اما آیا کارفرمایان مشمول بخشودگی نیز قرار می‌گیرند؟

به گزارش گروه جامعه ایرنا، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، سید مرتضی حسینی مدیرکل بازرسی سازمان تأمین اجتماعی از اجرای نزدیک طرح بخشودگی جرایم کارفرمایان در راستای حمایت از رونق تولید در کشور خبر داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم ۲۳ اردیبهشت‌ در این باره اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال جاری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب و به‌منظور همکاری با کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف و تقویت توان تولیدی کشور، طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از ابتدای خرداد تا پایان مرداد سال جاری اجرا می‌شود.

میرهاشم موسوی گفته بود: کارفرمایان متقاضی استفاده از بخشودگی جرایم بیمه‌ای می‌توانند اصل بدهی بیمه‌ای خود را به صورت نقدی پرداخت یا با توافق با شعب این سازمان، روش پرداخت اقساطی را انتخاب کنند.

در صورتی‌ که برای پرداخت اصل بدهی بیمه‌ای، تعداد اقساط ۱۲ ماه انتخاب شود، کارفرما از صد درصد بخشودگی جرایم برخوردار می‌شود؛ در صورتی ‌که در ۱۸ ماه اقساط بدهی خود را پرداخت کند از ۸۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و در صورتی‌ که تعداد اقساط را ۲۴ یا ۳۶ ماه انتخاب کند؛ به ترتیب از ۷۵ درصد و ۵۰ درصد بخشودگی بهره‌مند می‌شود.

مدارک موردنیاز برای اثبات «کارفرمایی» در صورتی‌ که برای پرداخت اصل بدهی بیمه‌ای، تعداد اقساط ۱۲ ماه انتخاب شود، کارفرما از صددرصد بخشودگی جرایم برخوردار می‌شود؛ در صورتی ‌که در ۱۸ ماه اقساط بدهی خود را پرداخت کند، از ۸۵ درصد بخشودگی جرایم استفاده می‌کند و در صورتی‌ که تعداد اقساط را ۲۴ یا ۳۶ ماه انتخاب کند؛ به ترتیب از ۷۵ درصد و ۵۰ درصد بخشودگی بهره‌مند می‌شود

جواز کسب صنفی معتبر (دائم یا موقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح، پروانه تاسیس یا بهره‌برداری، اسناد مالکیت، اجاره یا صلح‌نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی) و نیز تایید اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره‌برداری کارگاه هم از جمله مدارک مورد نیاز برای اثبات «کارفرمایی» کارفرمایان است.

شعب تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در این مراکز، پرونده کارگاه تشکیل می‌دهند و شماره کارگاه را به آن اختصاص خواهند داد.

علل جریمه کارفرمایان چیست؟

کارفرمایان طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی، باید نسبت به بیمه کارگران اقدام کنند. در این ماده قانونی مقرر شده است که «کارفرما باید تا پایان آخرین روز ماه بعد، فهرست و حق‌بیمه کارکنان را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد.»

در صورت تاخیر یا عدم ارسال فهرست اسامی همچنین تاخیر یا عدم پرداخت حق‌بیمه مربوط به هرماه در مهلت تعیین‌شده، کارفرما برحسب قانون جرایم در هر مورد ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد و در صورتی که کارفرما در این زمینه (پرداخت حق بیمه کارگران) قصور کند، بیمه‌شده می‌تواند با مراجعه به نزدیکترین شعب تامین اجتماعی یا مرکز ارتباطات مردمی این سازمان (سامانه ۱۴۲۰) تقاضای خود را در زمینه مراجعه بازرس به محل کار اعلام کند.

جزئیات بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان/سقف بهره‌مندی کارگاه برای استفاده از «کارورز»

آیا کارفرما می‌تواند به صورت اجباری کارگران را بازنشسته کند؟

بر اساس ماده ۷۸ و تبصره‌های ذیل، در صورتی که پنج سال از شرایط سنی بازنشستگی بیمه‌شده گذشته باشد (برای مردان ۶۵ و برای زنان ۶۰ سال سن) و نیز تکمیل ۲۰ سال سابقه کارفرما می‌تواند درخواست بازنشستگی بیمه‌شده را به شعبه مربوطه اعلام کند.

طبق «تبصره یک ماده ۷۶ قانون تامین‌اجتماعی» نیز مردان با ۵۰ سال سن و ٣٠ سال سابقه و زنان با ٣٠ سال سابقه و ۴۵ سال سن می‌توانند از سازمان مربوطه درخواست بازنشستگی کنند. در واقع مستمری‌بگیران مرد، با ٦٠ سال سن و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، ٥٠ سال سن و ٣٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه و نیز ٣٥ سال سابقه پرداخت حق بیمه (بدون شرط سنی) می‌توانند از سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند. بر اساس قانون کار، سقف بهره‌مندی هر کارگاه برای استفاده از کارورز نیز حداکثر ۵۰ درصد نیروی کار موجود است

زنان بیمه‌شده نیز با ۳۰ سال سابقه و پرداخت (۳۰سال) حق بیمه و ۴۵ سال سن می‌توانند از این قانون استفاده کنند. ٤٢ سال سن و ٢٠ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه هم برای «زنان کارگر مشمول قانون کار» لحاظ شده است؛ بنابراین در صورتی که پنج سال از شرایط قانونی مقرر گذشته باشد، کارفرما می‌تواند درخواست بازنشستگی کارگر بیمه‌شده را از سازمان تامین اجتماعی درخواست کند.

تبصره ٢ ماده ٧٦ این قانون هم ٢٠ سال سابقه متوالی یا ٢٥ سال سابقه متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور بدون شرط سنی (برای زنان و مردان) را شرایط استفاده از مزیت‌های قانون بازنشستگی عنوان می‌کند.

سقف بهره‌مندی یک کارگاه برای استفاده از «کارورز»

بر اساس قانون کار، سقف بهره‌مندی هر کارگاه برای استفاده از کارورز نیز حداکثر ۵۰ درصد نیروی کار موجود است و همه کارگاه‌های مشمول قانون کار مشمول این طرح هستند.

در صورت کاهش نیروی کار بیمه‌شده کارگاه به هر دلیل؛ به‌جز فوت، بازنشستگی و از کارافتادگی در طول مدت مشارکت در اجرای دوره کارورزی، کارگاه یاد شده برای مدت ۲ سال حق مشارکت در دوره کارورزی را نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha